| کد خبر: 113939 |

صرف سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت

تین‌نیوز| معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در شرکت و ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هزینه می‌شود و همه این پروژه‌ها از طرح‌های اجرایی به‌شمار می‌روند.

جبارعلی ذاکری در حاشیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل‌ونقل و صنايع وابسته، ادامه داد: سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۴ هزار میلیارد تومان در این شرکت هزینه شد که خود نشان دهنده عملکرد بالای این بخش در مدیریت مالی پروژه‌های عمرانی است. وی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات این شرکت از سوی متخصصان، مشاوران و پیمانکاران داخلی انجام می‌شود گفت: یکی از مشکلات اساسی فعلی کشور پروژه‌های نیمه‌تمام آن است، پروژه‌هایی که در گذشته شروع شده و اولویت‌بندی مناسب نداشته است.

برآورد ما برای اتمام عملیات اجرای این پروژه‌ها به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که اگر بخواهیم آن را با منابع دولتی اجرا کنیم بیش از ۳۵ سال طول می‌کشد بنابر این ناچاریم برای اجرای آنها اولویت‌بندی کرده و براساس آن پیش برویم.

 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در ادامه تعداد طرح‌های در دست اجرای این شرکت را ۱۱۲ مورد اعلام کرد و افزود: این ۱۱۲ طرح دارای ۶۰۰ پروژه هستند که در حال حاضر ۴۵۰ مورد آن فعال گزارش شده است.

ذاکری همچنین در ادامه درباره پروژه راه‌‌آهن غرب کشور نیز بیان کرد: در بازدید هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از این پروژه ضمن ارائه گزارشی کامل از روند اجرای پروژه تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. براساس این تصمیمات پیش‌بینی می‌شود ایستگاه کرمانشاه این راه‌آهن تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

ذاکری همچنین درباره استانداردهای موجود در بخش ریلی اضافه کرد: این استانداردها برای طراحی راه‌آهن نیز در کشور وجود دارد و تمام خطوط ریلی مطابق با آیین‌نامه‌های روز دنیا و برای سرعتی مشخص طراحی می‌شوند. با وجود ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور و برخورداری این بخش از آمار بیشترین جابه‌جایی مسافر در سال، طی 10 سال گذشته تنها دو سانحه بسیار مهم در این حوزه به وقوع پیوسته که خود نشان‌دهنده ایمنی بالای این بخش حمل‌ونقلی به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه از ابتدای کار دولت یازدهم ساخت کریدورهای جاده‌ای و ترانزیتی مورد توجه بوده و همواره برای ایجاد شبکه کریدوری و حمل‌ونقلی ریلی و جاده‌ای تلاش شده است، گفت: در سال جاری ۱۰ کریدور جاده‌ای مصوب شد که به ۲ مورد از آن ردیف اعتباری تعلق گرفت.

کریدور شماره یک به‌عنوان یکی از این محورها در سواحل خلیج‌فارس واقع شده و شلمچه را به بندر گواتر با طول مسیر ۱۷۵۰ کیلومتری متصل می‌کند. امید است با اجرای این کریدور شاهد توسعه متوازن در سواحل جنوبی کشور باشیم. وی کریدور شماره ۱۰ را یکی دیگر از محورهای دارای ردیف اعتبار اعلام کرد و گفت: این کریدور شمال به جنوب بندر امام خمینی(ره) را به مرز بازرگان متصل کرده و به‌عنوان یکی از کریدورهای توسعه‌ای به‌شمار می‌رود.

این محور می‌تواند ترانزیت خارجی را تسهیل کرده و غرب کشور را دچار تحولی بزرگ کند. ذاکری همچنین درخصوص کریدورهای ریلی کشور نیز گفت: با ایجاد حمل‌ونقل ریلی می‌توانیم مسیر ترانزیت از هند به روسیه را از ۲۲ به ۱۶ روز کاهش دهیم این درحالی است که پیش از این ترانزیت کالا در این مسیر از طریق آب‌های آزاد ۴۵ روز به طول می‌انجامید. همچنین اتصال ریلی آستارا- انزلی- رشت- قزوین از دیگر پروژه‌های کریدوری ریلی مهم کشور به‌شمار می‌روند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.