وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با انجمنهای صنفی حملونقل
◄ آخوندی: مخالف مداخلات دولت در اقتصاد هستم
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به مطالبات انجمنهای صنفی حملونقل با اشاره به ضرورت تغییر نگرش در توسعه ایران و مدیریت اقتصاد ایران گفت: باید فضای اقتصاد ایران به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی قدرت بالندگی و تأمین بانکی را داشته باشد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه راهسازی، راهداری، حملونقل و صنایع وابسته و در نشستی با انجمنهای صنفی حملونقلی از جمله انجمن صنفی حملونقل ریلی، جادهای، دریایی و هوایی در خصوص مطالبات این انجمنها سخن گفت. عباس آخوندی در پاسخ به مهمترین مطالبه نمایندگان بخش خصوصی که واگذاری بخشی از مدیریت حملونقل به مدیران بخش خصوصی بود گفت: دوران دولت سالاری به پایان رسیده است.
آخوندی با تأکید بر اینکه امروز دوران دولت سالاری به پایان رسیده است، گفت: نباید دولت در هر بخشی مداخله کند و باید فهم درستی از اقتصاد داشته باشیم. من آمادگی تغییر رویکردها و نگرش در وزارت راه و شهرسازی را دارم، اما باید به این توجه داشته باشیم که یک دست صدا ندارد و محیط اقتصادی ایران باید به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی قدرت بالندگی و تأمین مالی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه سال جاری و میزان اعداد و ارقامی که تخصیص داده است، گفت: بودجه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی برای سال ۹۵، ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما تاکنون ۸۰ میلیارد تومان آن تخصیصیافته است، یعنی چیزی کمتر از یک درصد. همچنین ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی منتشرشده است و این وضعیت امروز بودجه وزارت راه و شهرسازی است. با این اعداد و ارقام میتوان فهمید چه آیندهای از اقتصاد ایران خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: در نهایت باید منابع مالی از روی اقتصاد ایران تأمین شود و نه اینکه به بودجه اکتفا کنیم. باید این توان را داشته باشیم که از درون اقتصاد ایران کشور را آباد کنیم و اگر بخواهیم بر منابع دولتی اتکا کنیم بهطورقطع با توجه به اینکه این منابع هر روز در حال کاهش است نمیتوان در انجام مأموریت موفق عمل کرد.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در این مدت کوتاه توانستیم ساخت تمام آزادراههای کشور را با تکیه بر منابع دولتی انجام دهیم. در حال حاضر برای توسعه بندر شهید بهشتی توانستیم بیش از ۶۵۰ میلیون دلار منابع مالی غیردولتی تأمین کنیم و قصد داریم بندر شهید رجایی را هم با حضور بخش خصوصی توسعه دهیم. برای نخستین بار بود که توسعه فرودگاهها و توسعه شبکه ریلی با حضور بخش خصوصی انجام و تأمین مالی میشوند. وقتی به دنبال حضور بخش خصوصی در پروژههای عمرانی هستیم حق مداخله در مدلهای اقتصادی را نداریم.
وی گفت: بر اینکه دولت حق مداخله در مدل اقتصادی آزادراهها با حضور بخش خصوصی را ندارد ایستادگی کردم و پیامدهای آنچه را که میگویم متوجه هستم.
آخوندی در پایان با تأکید بر اینکه ورود بخش خصوصی در پروژههای زیرساختی یک مسیر یکطرفه نیست و باید یک سیستم برد – برد تعریف کرد، گفت: بهطورقطع امکان اینکه حملونقل دولتی داشته باشیم وجود ندارد و حملونقل باید در محیط رقابت بینالمللی کار کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.