| کد خبر: 114562 |

رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راه‌های اداره کل راهداری گلستان:

۱۰ کیلومتر از راه‎های گلستان دارای حفاظ بلوک مفصلی بتنی شده است

تین‌نیوز| رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راه‎های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان گلستان گفت: در قرارداد دو ساله با پیمانکار قرار است 20 کیلومتر از راه‎های استان دارای حفاظ بلوک مفصلی بتنی شود که 6 کیلومتر آن در سال جاری محقق شد.

غلامرضا بیکی در گرگان اظهار کرد: رفوژ میانی جاده در محور کمربندی جدید گرگان از بزرگراه تا شهر سرخنکلاته همچنین در خط نوگنبدکاووس (سه راهی نظام آباد - آق‌قلا) به طول چهار کیلومتر اجرا شده است که این حفاظ از نظر کاهش تصادفات رخ به رخ و ایجاد مانع از عبور وسیله نقلیه سنگین از حفاظ میانه راه یکی از مطمئن‎ترین حفاظ‎ها به شمار می‎رود.

وی تصریح کرد: با توجه به ابلاغ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای از سال گذشته حفاظ رفوژ میانی جاده‎های استان در دستورکار قرار گرفت و به جای گاردریل از بلوک مفصلی در محورهای جدیدالأحداث در صورت عدم وجود موانع طبیعی و اجازه توپوگرافی منطقه استفاده خواهد شد که این اقدام ضریب ایمنی در تصادفات را افزایش خواهد داد، طبق قراردادی که با پیمانکار منعقد شده 20 کیلومتر از راه‎های استان به شرط تخصیص اعتبار در مدت دو سال از این حفاظ بهره‎مند خواهند شد.

* گشت‌زنی شبانه روزی سه اکیپ از پیمانکار حفاظتی در محورهای شریانی دارند
به گفته این مقام مسئول؛ در سال جاری برای پنج کیلومتر از راه‎های استان حفاظ در نظر گرفته شده است که 70 درصد اولویت با بلوک مفصلی است.

بیکی؛ حریم محورهای بزرگراهی را 76 متر از آکس «وسط جاده» به طرفین را 38 مترعنوان کرد و افزود: این میزان در حریم راه اصلی ٤٥ متر از آکس 22.5 متر، حریم راه فرعی 35 متر از آکس 17.5 متر و حریم راه‌های روستایی ( فرعی درجه سه و چهار) 25 متر از آکس 12.5 است و وفق قانون ایمنی راه‎ها برای هرگونه ساخت و ساز تا شعاع یکصد متر بعلاوه حریم نیاز به اخذ مجوز از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان است.

وی با اشاره به اینکه برای حفظ حریم راه‎های شریانی پیمانکار خاص وجود دارد، ابراز کرد: سه اکیپ از پیمانکار حفاظتی در طول محورهای شریانی به گشت ‎زنی شبانه روزی مشغولند و در صورت مشاهده هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز ابتدا اخطار داده شده و در صورت عدم توجه متجاوزین با حکم فضائی نسبت به تخریب اقدام لازم به عمل خواهد آمد، مابقی محورها نیز از طریق اکیپ‎های ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‎ای شهرستان‎ها بازدید و نظارت می‎شوند.

* لزوم برخورد با دستفروشان حاشیه جاده‎های استان
رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راه‎ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان گلستان یکی از مشکلات جدی در حاشیه جاده‎های استان را وجود دستفروشان دانست و گفت: دستفروشان حریم جاده‎ها باعث می‎شوند مسافرین و کاربران جاده‌ها به منظور خرید اقلام مورد نیاز توقف و آن نقطه مستعد تصادف شود و این اداره کل وفق قانون ایمنی راه‌ها با هرگونه دخل و تصرف در حاشیه جاده‎ها برخورد قانونی در دستور کار خود داشته و دارد.

بیکی با اشاره به لزوم برخورد با دستفروشان حاشیه جاده‎های استان تاکید کرد و افزود: در این راستا باید همه دستگاه‎ها و نهادهای متولی امر دست در دست هم برای ساماندهی این قشر همکاری کنند.

وی بیان کرد: به طور متوسط ماهیانه با10 الی 12 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در راه‎های برون‎شهری برخورد قانونی صورت می پذیرد که این آمار در نوسان بوده و بعد از انعقاد قرارداد با شرکت حفاظتی تعداد ساخت و سازهای غیرمجاز کمتر شده است.

بیکی؛ گله‎ای هم از صدا و سیمای استان کرد و گفت: یکی بعضاً خبرنگاران این رسانه با دستفروشان حاشیه راه که محصولات کشاورزی را می‎فروشند مصاحبه‎ کرده و به رانندگان هم توصیه می‎کنند که ترمز بزنند و از محصولات استان بهره‎مند شوند، ما انتظارمان از رسانه به عنوان یک اهرم آگاهی‎دهنده خیلی بیشتر است و در کنار فروش محصولات کشاورزی به صورت ساماندهی شده نگاهی هم به ایمنی کاربران جاده و خطرات احتمالی داشته باشند.

وی تخریب علائم و تجهیزات در جاده‎های استان را از دیگر چالش‎های مهم خواند و بیان کرد: این علائم واقعا در جهت ترافیک ایمن و روان مؤثر بوده و هستند که تعداد معدودی از مردم به این امر مهم توجه نداشته و اقدام به تخریب این علایم و تجهیزات می‎کنند که بعضاً باعث صدمات جبران ناپذیر به کاربران جاده‎ها و هموطنان عزیزمان می‎شود.

* سالانه 20 میلیارد ریال برای تابلو و تجهیزات هزینه می‎شود
رئیس اداره ایمنی، ترافیک و حریم راه‎ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای استان گلستان با اشاره به اینکه سالانه 20 میلیارد ریال برای تابلو و تجهیزات هزینه می‎شود، افزود: تخریب علائم و تجهیزات زیبنده استان گلستان نیست.

بیکی گفت: عبور راه‎های استان از مراکز جمعیتی شهری و روستایی یک دیگر از چالش‎های مهم است که باعث کندی ترافیک و تصادفات عابر پیاده می‎شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.