| کد خبر: 114641 |

جاده‌ها در آخرین هفته حمل‌ونقل دولت یازدهم

مانور مشترک دولت و بخش خصوصی در جاده تعامل

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
هفته حمل‌ونقل از ۲۶ آذرماه تا اول دی‌ماه، برای فعالان صنعت حمل‌ونقل ازجمله حوزه جاده‌ای، فرصت ویژه‌ای است تا دستاوردها، برنامه‌ها و عملکرد گذشته خود را در کفه ترازو قرار دهند. همچنین این ایام، موقعیت مغتنمی برای رونمایی از پروژه‌ها، اقدامات و برنامه‌های آینده در عرصه جاده‌ای است.

ازاین‌رو مسئولان دولتی و نیز بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد با برگزاری جلسات، کنفرانس خبری، نمایشگاه، جشنواره و سایر نشست‌های تخصصی تلاش کردند تا وضعیت گذشته، کنونی و آینده حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را ترسیم نمایند.
 
خصوصی‌های جاده‌ای و اختیارات بیشتر
حضور فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی حمل‌ونقل و ارائه دیدگاه‌های آن‌ها از نقاط قوت برنامه‌های نمایشگاه راهداری، راه‌سازی، حمل‌ونقل و صنایع وابسته (از ۲۶ تا ۲۹ آذر) بود. در این زمینه، حسین احمدی‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی بر ضرورت افزایش اختیارات شرکت‌های حمل‌ونقل و واگذاری امور به‌طور واقعی و کامل به تشکل‌های صنفی تأکید کرد.

مسعود پل‌مه، رئیس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران نیز تصریح کرد که دولت باید بخش خصوصی را از خود بداند و امور مدیریتی را به بخش خصوصی بسپارد.
 
یونس جاوید، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی ایران هم با انتقاد از برنامه ششم و اینکه امور گمرکی، ترانزیت، مالیات، ارزش‌افزوده و قراردادهای تجارت بین‌المللی در آن مغفول مانده، پیشنهاد کرد وزارت حمل‌ونقل تشکیل و تا آن زمان، تمام امور ترانزیت در یک معاونت مستقل یا سازمان راهداری متمرکز شود.

علی آزاد، دبیر انجمن راه‌سازی نیز بر ضرورت افزایش بودجه‌های عمرانی حوزه راه‌وشهرسازی تأکید و درخواست کرد وزیر راه‌وشهرسازی، منشور مسئولیت اجتماعی را ارائه دهد و آن را اجرائی کند.
 
جاده‌ها و الگوی خصوصی‌سازی
بخشی از اظهارات آخوندی نیز در هفته حمل‌ونقل به حوزه جاده‌ای اختصاص داشت. وی در مراسم اختتامیه نمایشگاه راهداری، راه‌سازی و صنعت حمل‌ونقل ضمن ابراز امیدواری با تشریح مشکلات در این بخش اظهار کرد که اعتبارات عمرانی رو به کاهش است و نباید وابسته به بودجه ملی باشیم ازاین‌رو علاوه بر آزادراه‌ها، خصوصی‌سازی در سایر مدهای حمل‌ونقل نیز مدنظر قرار گرفت.

به گفته وی، دولت در حوزه آزادراه‌ها حق مداخله در مدل اقتصادی بخش خصوصی را ندارد و نمی‌تواند پز خدمت آن‌ها را بدهد و بازگشت سرمایه نیز باید متعلق به بخش خصوصی باشد. آخوندی با اشاره به نوسازی ۶۵ هزار کامیون بالای ۳۵ سال نیز تأکید کرد که در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل و لجستیک، امکان سرمایه‌گذاری دولتی نیست.
 
وزیر راه همچنین در نخستین جشنواره هم‌پیمانی رانندگان حرفه‌ای در روز دوشنبه، ۲۹ آذرماه با تقدیر از تلاش‌های جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها و با اشاره به خانواده ۲۷ میلیون نفری دارای وسیله نقلیه موتوری، نگهداری از ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده را دشوار خواند و تصریح کرد که تا امروز یک درصد از بودجه‌هایی که برای راهداری و راه‌سازی تخصیص‌یافته، دریافت نکردیم.

وی کاهش ۱۱ هزارنفری تلفات جاده‌ای در ۱۰ سال گذشته، تلاش برای نصب بیش از ۱۸۰۰ دوربین ثبت تخلفات، راه‌اندازی سامانه سپهتن در راه‌های شریانی و اجرای سخت‌گیرانه فرایند صدور گواهینامه در آینده را از برنامه‌های مهم برای ایمنی جاده‌ها برشمرد.
 
جاده‌ها؛ ایمنی و نگهداری
داود کشاورزیان، معاون وزیر راه‌وشهرسازی در امور جاده‌ای نیز در هفته حمل‌ونقل، بار دیگر بر برندسازی و ایجاد شرکت‌های معتبر در سطح بین‌المللی تأکید کرد و از رفع مشکلات نوبت‌دهی کامیون‌ها برای حمل کالا خصوصاً در پایانه بندرعباس خبر داد. به گفته وی، با آیین‌نامه جدید تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقلی، بیش از ۲۵۰۰ شرکت حقوقی مستقل، باید در قالب حدود ۳۰ برند مشخص فعالیت کنند.

کشاورزیان همچنین بر لزوم شکل‌گیری شرکت‌های دیگر و بخش خصوصی توانمند در کنار قرارگاه خاتم‌الانبیا در حوزه جاده‌ای تأکید کرد. رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره وضعیت بودجه راهداری برای نگهداری ۳۴ هزار کیلومتر راه اعلام کرد که با کاهش قیمت قیر اگر سالانه حدود هفت هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها داشته باشیم، می‌توانیم به‌خوبی از آن نگهداری کنیم.
 
به گفته وی، در حال حاضر، منابع ملی در بودجه در صورت تخصیص صددرصدی اعتبارات مناسب است اما طی دو سال گذشته خوب نبوده است؛ به‌گونه‌ای که در ۹ ماه گذشته، تخصیص نقدی حدود ۱۲۵ میلیارد تومان و اسناد خزانه حدود هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی، وضعیت اعتبارات استانی مطلوب نیست و نگهداری راه‌ها نیازمند منابع پایدار است تا تحت تأثیر نوسانات بودجه عمرانی قرار نگیرد و بهترین گزینه، عوارض بر سوخت است. وی همچنین در جشنواره هم‌پیمانی رانندگان حرفه‌ای با اشاره به اینکه آمار تلفات رانندگی ایران توسط پزشکی قانونی اعلام می‌شود، آمارهای بین‌المللی در این خصوص را به‌دلیل محاسبه ضریب چهار در آمار رسمی کشور، غیرواقعی خواند و سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی از کل ترددهای برون‌شهری را ۱۵ درصد اعلام کرد که تنها ۵,۶ درصد تلفات به این ناوگان اختصاص دارد.
 
جاده‌ها و زیرساخت
خیرالله خادمی، مدیرعامل جدید شرکت ساخت و سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های این شرکت نیز در نشست خبری حاشیه نمایشگاه راهداری و راه‌سازی در هفته حمل‌ونقل، وضعیت پروژه‌های زیرساختی جاده‌ای را تشریح کردند. خادمی با اشاره به اینکه سال گذشته به‌طور متوسط حدود چهار هزار میلیارد تومان در این شرکت هزینه شد، تعداد طرح‌های در دست اجرا را ۱۱۲ مورد در قالب ۶۰۰ پروژه عنوان کرد که ۴۵۰ مورد آن فعال است.

به گفته وی، برآورد اتمام عملیات اجرای پروژه‌های به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که در صورت اجرا با منابع دولتی بیش از ۳۵ سال طول می‌کشد! خادمی، اولویت‌های طرح‌های قابل‌اجرا در شرکت ساخت را ۱۲۱ کیلومتر آزادراه، ۵۹۰ کیلومتر راه‌آهن و ۸۲۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی اعلام کرد.

همچنین میرشفیع، آزادراه تهران- شمال، کنارگذر جنوبی تهران، آزادراه اصفهان- شیراز، آزادراه تبریز با طول بیش از ۷۰ کیلومتر و آزادراه حرم تا حرم را از مهم‌ترین پروژه‌های آزادراهی عنوان کرد که به‌طور هم‌زمان با اجرای این پروژه‌ها، بیش از هزار کیلومتر دیگر در حوزه آزادراهی در حال اجراست.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.