|
کد خبر:
114897
|
منتظر آزادسازی تعرفههای فرودگاهی هستیم
تیننیوز| وبلاگ، رحمتالله مهآبادی: تعرفههای خدمات فرودگاهی در ایران در حال حاضر پایین و غیراقتصادی است. حداکثر ۳درصد هزینه عملیات خطوط هوایی مربوط به مجموعه خدمات فرودگاهی و ناوبری هوایی است، بنابراین افزایش تعرفه خدمات فرودگاهی فشاری را به شرکتهای هوایی و همچنین مسافران وارد نمیکند.
براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه باید شاهد آزادسازی نرخ تعرفههای صنعت هوانوردی باشیم که آزادسازی در حوزه حملونقل هوایی برعهده شرکتهای هواپیمایی است چون مکانیزم رقابت در این بخش فعال است اما در حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی بهدلیل وجود انحصار، تعرفهها باید از سوی دولت و براساس قیمت تمامشده و به صورت تدریجی آزاد شود. براساس درخواست دولت و سازمان هواپیمایی کشوری، پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، باید آزادسازی یا واقعی شدن تعرفههای فرودگاهی انجام میشد و شرکت فرودگاهها در این زمینه پیشنهادهایی به شورای عالی هواپیمایی کشوری
ارائه کرده و آزادسازی نرخ تعرفهها در دستور کار شورا و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری قرارگرفته است. با توجه به اینکه بخشی از هزینه شرکت فرودگاهها در حوزه ناوبری هوایی، از طریق دریافت تعرفه خدمات فرودگاهی تامین میشود این تصمیم باید هرچه سریعتر اجرایی شود.
اگرچه بهتازگی برخی اعلام کردهاند شرکت فرودگاهها قیمت پارکینگ فرودگاهها را افزایش داده اما این موضوع صحت ندارد و هیچگونه افزایش قیمتی در این زمینه رخ نداده است. شرکت فرودگاهها بدون تصمیم دولت نمیتواند در حوزه ناوبری هوایی اقدامی کند. ماده مربوط به آزادسازی نرخ تعرفههای فرودگاهی در برنامه ششم توسعه هم وجود دارد و براساس این ماده، به دولت اجازه داده میشود در نرخ تعرفههای فرودگاهی بازنگری کند. اجرای قانون آزادسازی تعرفههای فرودگاهی به نظر دولت و سازمان هواپیمایی کشوری بستگی دارد و شرکت فرودگاهها خواستار اجرای هر چه سریعتر این قانون است. با آزادسازی نرخ تعرفههای فرودگاهی، منابع مالی شرکت فرودگاهها افزایش مییابد و این منابع برای بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد. آزادسازی موجب افزایش قیمت بلیت هواپیما نمیشود.
اگرچه بهتازگی برخی اعلام کردهاند شرکت فرودگاهها قیمت پارکینگ فرودگاهها را افزایش داده اما این موضوع صحت ندارد و هیچگونه افزایش قیمتی در این زمینه رخ نداده است. شرکت فرودگاهها بدون تصمیم دولت نمیتواند در حوزه ناوبری هوایی اقدامی کند. ماده مربوط به آزادسازی نرخ تعرفههای فرودگاهی در برنامه ششم توسعه هم وجود دارد و براساس این ماده، به دولت اجازه داده میشود در نرخ تعرفههای فرودگاهی بازنگری کند. اجرای قانون آزادسازی تعرفههای فرودگاهی به نظر دولت و سازمان هواپیمایی کشوری بستگی دارد و شرکت فرودگاهها خواستار اجرای هر چه سریعتر این قانون است. با آزادسازی نرخ تعرفههای فرودگاهی، منابع مالی شرکت فرودگاهها افزایش مییابد و این منابع برای بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد. آزادسازی موجب افزایش قیمت بلیت هواپیما نمیشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.