|
کد خبر:
115039
|
اگر جای سازمان بنادر بودیم…
تیننیوز| دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران میگوید:در شرایط فعلی ما هم اگر به جای مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی بودیم،کار خاص دیگری نمیتوانستیم انجام دهیم.
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران با بیان اینکه هنوز چرخه اقتصادی در کشور به درستی راه نیفتاده است،گفت: در وضعیت فعلی هر گونه سرمایهگذاری جدید بیفایده است و نخست باید مشخص شود که شرایط اقتصادی چگونه خواهد شد.
محسن صادقیفر گفت: به عنوان معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی فکر میکنم ما هم اگر به جای مسوولان فعلی سازمان بنادر و دریانوردی بودیم،کار خاص دیگری نمیتوانستیم انجام دهیم. رکود فعلی، فقط به عملکرد و اقدامات این سازمان بر نمیگردد در واقع نمیتوانیم بگوییم، شرایط کنونی به دلیل کوتاهیهای سازمان بنادر بوده است معتقدم که سازمان بنادر تا حد امکان و با توجه به شرایط وجود کارهایی را انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط رکود فعلی، قصوری متوجه سازمان بنادر نیست افزود: سازمان بنادر مذاکرات اپراتوری ترمینال یکی و دو را انجام داده، خطوط بین المللی را دعوت کرده و با آنها مذاکره داشته، با سرمایه گذاران خارجی میز رای حضور در پروژههای بندری مذاکره داشته و تا حد ممکن آنها را جذب کرده چون بالاخره این سرمایه گذاران هم برای خود خطوط قرمزی دارند در حال حاضر کشورهای اروپایی بیشتر از سیاستهای آمریکا تبعیت میکنند ضمن اینکه بازار جهانی به ویژه در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری به گونه شده که ابهامات بسیاری پیش آمده و آینده اصلا مشخص نیست.
او با اشاره به اینکه در خصوص شرایط آتی برجام در ایران هم نظرات متفاوتی بیان میشود، گفت: برخی میگویند رویکرد جدید آمریکا در اصل برجام تاثیری ندارد برخی دیگر فکر می کنند تمدید تحریمهای آمریکا برجام را به هم میزند. با این همه در چنین فضای ملتهبی، سازمان بنادر زمینهسازیهای خوبی در بخشهای زیربنایی و مذاکرات انجام داده اما بازار اقتصادی کشور شرایط مطلوبی را ندارد.
صادقی فر دراین ارتباط به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین میزان تخلیه و بارگیری را در سال 90 داشتیم که 45 میلیون تن بود ولی هنوز به این عدد نرسیدهایم و این به عملکرد سازمان برنمیگردد. سازمان که مسوول صادرات و واردات کالا به کشور نیست این موضوع به صاحبان کالا و مسولان تجارت کشور بر میگردد البته رشد تجارت و رونق واردات و صادرات کالا به قیمت نفت، تحریمها، بی ثباتی اقتصادی و قیمت ارز بستگی دارد که رونق اقتصادی در کشور وجود داشته باشد یا خیر.
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران با بیان اینکه بنادر تنها به صاحبان کالا خدمات میدهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه انتظاراتی که در زمینه واردات و صادرات کالا در کشور میرفت ، محقق نشده است در حالی که اگر تجارت کشور براساس روند طبیعی پیش میرفت، باید اکنون شاهد تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 200 میلیون تن کالا در بنادر بودیم کمااینکه براساس برنامه ششم توسعه، برنامه ریزیها و سرمایهگذاریهایی که در زیربناها صورت گرفته برای تخلیه و بارگیری 200 میلیون تن کالا در بنادر ظرفیتسازی شده و عملا سرمایهگذاری که شده، بیاستفاده مانده است.
او تصریح کرد: در بنادر شمالی به راحتی میتوان عدم برداشت از سرمایهگذاریها را شاهد بود، چراکه در این بنادر برای بیش از 24 میلیون تن ظرفیتسازی شده است ولی تنها 10میلیون تن از کلی بنادر ما استفاده میشود در بنادر جنوبی هم، دولت و بخش خصوصی زیرساختهایی را آماده کردهاند که در شرایط فعلی در حال ضرردهی است.
صادقی فر ادامه داد: در شمال کشور که اکنون 14میلیون تن ظرفیت مازاد وجود دارد، منطقه آزاد انزلی میخواهد بندر بزرگ کاسپین را احداث کند در حالی که این سرمایهگذاری هم هیچ ضرورتی ندارد و اگر این بندر ساخته شود، رقابت بیهودهای را بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان مناطق آزاد ایجاد میکند.
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران با اشاره به افت محسوس اقتصاد کشور گفت: باید واردات و صادرات بیشتر شود ولی این اتفاق نمیافتد، ما شانس آوردیم که ترمینال دو و سه راه اندازی نشد چون اگر آنها هم راه اندازی میشد، آمار ورودی کانتینر به کشور تغییر نمی کرد؛ در یک مقطعی دو میلیون و 800 TEU کانتینر وارد بنادر کشور میشد اما اکنون در بهترین شرایط یک میلیون و 700 هزار TEU کانتینر وارد میشود. باید توجه کرد که کاهش یک میلیونی در سال کم نیست و بسیار تاثیر گذار است و سرمایهگذاری های فراوانی را از بین میبرد.
صادقی فر در خصوص وضعیت ترمینالهای کوچک بندری نیز گفت: این ترمینالها سرمایه گذاری کردهاند، تجهیزات آوردند و نیروی انسانی دارند؛ اکنون هم نیروی انسانی خود را حفظ کردند و از تجهیزات خود به امید بهبود وضعیت کم نکرده اند ولی عملا درآمد حاصله برای هیچ بخشی راضی کننده نبوده است.
محسن صادقیفر گفت: به عنوان معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی فکر میکنم ما هم اگر به جای مسوولان فعلی سازمان بنادر و دریانوردی بودیم،کار خاص دیگری نمیتوانستیم انجام دهیم. رکود فعلی، فقط به عملکرد و اقدامات این سازمان بر نمیگردد در واقع نمیتوانیم بگوییم، شرایط کنونی به دلیل کوتاهیهای سازمان بنادر بوده است معتقدم که سازمان بنادر تا حد امکان و با توجه به شرایط وجود کارهایی را انجام داده است.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط رکود فعلی، قصوری متوجه سازمان بنادر نیست افزود: سازمان بنادر مذاکرات اپراتوری ترمینال یکی و دو را انجام داده، خطوط بین المللی را دعوت کرده و با آنها مذاکره داشته، با سرمایه گذاران خارجی میز رای حضور در پروژههای بندری مذاکره داشته و تا حد ممکن آنها را جذب کرده چون بالاخره این سرمایه گذاران هم برای خود خطوط قرمزی دارند در حال حاضر کشورهای اروپایی بیشتر از سیاستهای آمریکا تبعیت میکنند ضمن اینکه بازار جهانی به ویژه در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری به گونه شده که ابهامات بسیاری پیش آمده و آینده اصلا مشخص نیست.
او با اشاره به اینکه در خصوص شرایط آتی برجام در ایران هم نظرات متفاوتی بیان میشود، گفت: برخی میگویند رویکرد جدید آمریکا در اصل برجام تاثیری ندارد برخی دیگر فکر می کنند تمدید تحریمهای آمریکا برجام را به هم میزند. با این همه در چنین فضای ملتهبی، سازمان بنادر زمینهسازیهای خوبی در بخشهای زیربنایی و مذاکرات انجام داده اما بازار اقتصادی کشور شرایط مطلوبی را ندارد.
صادقی فر دراین ارتباط به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین میزان تخلیه و بارگیری را در سال 90 داشتیم که 45 میلیون تن بود ولی هنوز به این عدد نرسیدهایم و این به عملکرد سازمان برنمیگردد. سازمان که مسوول صادرات و واردات کالا به کشور نیست این موضوع به صاحبان کالا و مسولان تجارت کشور بر میگردد البته رشد تجارت و رونق واردات و صادرات کالا به قیمت نفت، تحریمها، بی ثباتی اقتصادی و قیمت ارز بستگی دارد که رونق اقتصادی در کشور وجود داشته باشد یا خیر.
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران با بیان اینکه بنادر تنها به صاحبان کالا خدمات میدهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه انتظاراتی که در زمینه واردات و صادرات کالا در کشور میرفت ، محقق نشده است در حالی که اگر تجارت کشور براساس روند طبیعی پیش میرفت، باید اکنون شاهد تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 200 میلیون تن کالا در بنادر بودیم کمااینکه براساس برنامه ششم توسعه، برنامه ریزیها و سرمایهگذاریهایی که در زیربناها صورت گرفته برای تخلیه و بارگیری 200 میلیون تن کالا در بنادر ظرفیتسازی شده و عملا سرمایهگذاری که شده، بیاستفاده مانده است.
او تصریح کرد: در بنادر شمالی به راحتی میتوان عدم برداشت از سرمایهگذاریها را شاهد بود، چراکه در این بنادر برای بیش از 24 میلیون تن ظرفیتسازی شده است ولی تنها 10میلیون تن از کلی بنادر ما استفاده میشود در بنادر جنوبی هم، دولت و بخش خصوصی زیرساختهایی را آماده کردهاند که در شرایط فعلی در حال ضرردهی است.
صادقی فر ادامه داد: در شمال کشور که اکنون 14میلیون تن ظرفیت مازاد وجود دارد، منطقه آزاد انزلی میخواهد بندر بزرگ کاسپین را احداث کند در حالی که این سرمایهگذاری هم هیچ ضرورتی ندارد و اگر این بندر ساخته شود، رقابت بیهودهای را بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان مناطق آزاد ایجاد میکند.
دبیر انجمن پایانهداران بنادر ایران با اشاره به افت محسوس اقتصاد کشور گفت: باید واردات و صادرات بیشتر شود ولی این اتفاق نمیافتد، ما شانس آوردیم که ترمینال دو و سه راه اندازی نشد چون اگر آنها هم راه اندازی میشد، آمار ورودی کانتینر به کشور تغییر نمی کرد؛ در یک مقطعی دو میلیون و 800 TEU کانتینر وارد بنادر کشور میشد اما اکنون در بهترین شرایط یک میلیون و 700 هزار TEU کانتینر وارد میشود. باید توجه کرد که کاهش یک میلیونی در سال کم نیست و بسیار تاثیر گذار است و سرمایهگذاری های فراوانی را از بین میبرد.
صادقی فر در خصوص وضعیت ترمینالهای کوچک بندری نیز گفت: این ترمینالها سرمایه گذاری کردهاند، تجهیزات آوردند و نیروی انسانی دارند؛ اکنون هم نیروی انسانی خود را حفظ کردند و از تجهیزات خود به امید بهبود وضعیت کم نکرده اند ولی عملا درآمد حاصله برای هیچ بخشی راضی کننده نبوده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.