| کد خبر: 115115 |

بازدید مدیر پروژه طرح(اتاف) از مسیر ریلی تهران - کرج

◄ مطالعات اجتماعی راه‌آهن تهران - هشتگرد

تین‌نیوز|

تیم ۴۰ نفره دانشجویان دکتری و فوق‌لیسانس رشته جامعه‌شناسی، مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی و متخصصان حوزه فرهنگی، رسانه‌ای، مدیرت برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای از طول خط مسیر تهران – هشتگرد بازدید کردند.

به گزارش تین‌نیوز؛ به‌منظور مطالعات ارزیابی تأثیر اجتماعی و فرهنگی (اتاف) درباره طرح احداث خطوط سوم و چهارم مسیر تهران – کرج، متخصصان رشته مدیریت برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای طی بازدید میدانی، از وضعیت محدوده ایستگاه‌ها، حاشیه‌نشینان، شهرهای اقماری و میزان فقر اجتماعی و فرهنگی آشنا شدند.

اسماعیل‌زاده مدیر پروژه طرح (اتاف) با بیان اینکه توسعه قطارهای حومه‌ای افق روشنی در توسعه پایدار محسوب می‌شود، عنوان کرد: حاشیه‌نشینی نوعی از زندگی شهری است که به‌طور معمول در حومه شهرها و حاشیه‌های نزدیک به سکونتگاه‌های رسمی، به صورت نامتعارف شکل می‌گیرد و نبود ضوابط قانونی در استقرار ابنیه و تأسیسات در این مناطق امکان خدمات‌رسانی را برای جمعیت ساکن آن سلب کرده و از سویی نیز به دلیل تجمیع اقشار کم درآمد و مشکل‌دار در این مناطق، به‌عنوان کانون‌های پرخطر و آسیب‌زا در حوزه اجتماعی از آن‌ها یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در طرح اتاف به مطالعات جمعیتی، جغرافیایی و اجتماعی و فرهنگی مجموعه شهری تهران پرداخته‌شده است که رویکرد وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای و TOD است تا بتوان در مدت زمان کوتاه تأثیر مثبت را در این مناطق مشاهده کرد.

مدیر پروژه طرح اتاف افزود: در این طرح شهرستان‌ها از ابعاد مختلف آسیب‌شناسی شده و به این مطلب پرداخته می‌شود که با توسعه خطوط حومه‌ای و جابجایی مسافران به کلان‌شهرها چه تأثیر بر زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم آن مناطق خواهد گذاشت.

اسماعیل‌زاده گفت: در این طرح شهرستان‌های اقمار غرب تهران موردمطالعه قرارگرفته که شامل کرج، اسلامشهر، کمالشهر، رباط کریم، قدس، ملارد، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد است.

وی خاطر نشان کرد: با توسعه قطارهای حومه‌ای، شاهد تکمیل مدهای شبکه‌های عمومی، توسعه شبکه ارتباطی، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلودگی زیست‌محیطی، تعدیل مهاجرت، توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی و غیره خواهیم بود.

در ادامه اصغر مهاجری ناظر علمی پروژه اتاف عنوان کرد: یکی از مطالبات دولت یازدهم در بخش حمل‌ونقلی، توسعه شبکه ریلی و قطارهای حومه‌ای در کلان‌شهرها است.

بر اساس اخبار روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، وی در پایان اظهار کرد: در کنار توسعه حمل‌ونقل ریلی بایستی اصحاب حوزه فرهنگ و جامعه‌شناس حضور داشته باشند و تأثیر آن را بر شهرهای اقماری بررسی و تحلیل کنند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.