| کد خبر: 115500 |

۱۷ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران آمده‌‌اند

بنادر کشور، پیشانی تعاملات پسابرجام

هفته‌نامه حمل ونقل|

شاید بتوان گفت بنادر کشور پیشران پاسخگویی به گشایش‌های پسابرجام‌اند. در حالی که خرید‌های ناوگان هوایی به دلیل ابعاد و حواشی سیاسی و اقتصادی آن به صورت نمادین نشانه و نماد موفقیت توافقات برجام در میدان عمل معرفی شده است اما بازگشت رونق و نیز اوج گرفتن تعاملات بندری ایران با کشور‌هایی که تا پیش از این به سبب تحریم‌ها عملاً روابط دریایی‌مان به حد صفر رسیده بود، دریای را پیشانی بازگشت ایران به اقتصاد جهانی باید دانست.


۱۷ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران آمده‌‌اند
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز بسیاری از مؤسسات رده‌بندی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین در مورد مؤسسات رده‌بندی، مشکل کشتی‌‌های ما حل شده و به تبعیت از آن مشکلات بیمه کشتی‌‌ها هم رفع شده و عملیات حمل و نقل رونق گرفته است.

محمد سعیدنژاد‌ در پاسخ به سؤالی درباره محدودیت‌‌های بین‌المللی مالی و بانکی در بنادر ایران، بیان کرد: در حال حاضر در بنادر ایران هیچ گونه محدودیت و مسائل تحریم نداریم، امروز ‌‌خطوط کشتیرانی دنیا در حال رفت و آمد به بنادر ایران هستند‌ و مبادله کالا انجام می‌شود و به موقع‌ هم پول دریافت می‌کنند.‌


وی با اشاره به‌‌ ورود و بازگشت لاینرها به بنادر ایران، اظهار داشت: در همین بندر شهید رجایی خطوط کشتیرانی هر روز وارد‌ می‌شوند و در این بندر تردد تردد دارند.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ خط بزرگ دنیا به بنادر ایران آمده‌‌اند و این نشان می‌دهد که در بنادر، ما با مشکل و محدودیت مالی مواجه نیستیم.

وی اضافه کرد: محدودیت‌ها در حوزه ورود ناوگان کشتیرانی دنیا به بنادر ایران حذف شده است، حضور لاینرهای خارجی‌ بستگی به میزان بار کشورها دارد و قطعاً اگر بار باشد، کشتی‌ها می‌آیند.وی افزود: به عنوان مثال ‌تردد مستمر شناورهای بزرگ خط کشتیرانی کانتینری از بنادر مختلف کشورهای جنوب شرق آسیا به بندر امام خمینی(ره) و برخورداری از تجهیزات و ادوات آماده کار و مناسب در پایانه‌ اختصاصی کانتینری این مجتمع بزرگ بندری کشور، موجب شده است که این بندر به عنوان کانون تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در شمال غربی خلیج فارس ایفای نقش کند.

سعیدنژاد همچنین با رد مشکلات بیمه‌ای‌ کشتی‌های ایرانی گفت: وقتی ادعا می‌شود امروز در بنادر و کشتیرانی دچار مشکل نیستیم، یعنی سه مشکل اساسی را برطرف کرده‌ایم.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فعالیت مؤسسات رده‌بندی در کشور، اظهار داشت: حمل کالا با یک کشتی‌ ابتدا نیازمند تأیید آن کشتی است، آن کشتی برای تأیید نیازمند بیمه است و بیمه هم باید کشتی را از نظر سلامت فنی تأیید کند که این معاینه فنی را مؤسسات رده‌بندی انجام می‌‌دهند؛ مؤسسات رده‌بندی بین‌المللی زمانی که شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی دچار تحریم بودند، وارد نمی‌شدند و این وظایف خود را به دلیل محدودیت‌های سوئیفت انجام نمی‌دادند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اما امروز بسیاری از مؤسسات رده‌بندی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند و بازاریابی‌‌هایی هم داشته‌‌اند، بنابراین در مورد مؤسسات رده‌بندی، مشکل کشتی‌‌های ما حل شده است و به تبعیت از آن مشکلات بیمه کشتی‌‌ها هم رفع شده است و به تبعیت آن عملیات حمل و نقل رونق گرفته است.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه در عملیات بنادر با رشد کلی مناسبی مواجه هستیم که‌‌ ناشی از صادرات است، افزود: در حال حاضر ‌کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، نفت‌کش و بقیه کشتیرانی‌های ایرانی، به همه بنادر اروپایی، آسیایی و کانادا امکان تردد دارند.معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امروز کشتی‌های ما به ۸ بندر بزرگ اروپایی تردد دارند و در صورت وجود تقاضای حمل و نقل کالا، این امکان فراهم است که کشتی‌های ایرانی به دیگر بنادر بین‌المللی هم‌ تردد ‌کنند.

گردشگران اروپا و آمریکا با کشتی های کروز به بنادر ایران می آیند
همچنین مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ورود کشتی های کروز به سواحل ایران از دی ماه امسال خبر داد.


عبدالرضا مهاجری نژاد در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه همکاری های گسترده ای با ارگان های مرتبط به امور دریایی از سوی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در حال شکل گیری است، گفت: سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه گردشگری دریایی اقدام مشترکی در راستای امکان سنجی پتانسیل های صنعت توریسم دریایی در استان هرمزگان در دست اقدام دارند.

مهاجری نژاد در ادامه افزود: به همین منظور نخستین اقدام مشترک دو سازمان ، تلاش برای ورود کشتی های کروز حامل گردشگران خارجی اروپایی و آمریکایی به بنادر استان هرمزگان از دی ماه امسال است که امیدواریم شاهد تحقق این مهم باشیم.

وی خاطرنشان ساخت: امکان پهلوگیری کشتی های کروز در بنادر استان هرمزگان وجود دارد که باید از پتانسیل به بهترین نحو ممکن در راستای توسعه گردشگری دریایی منطقه بهره برد.این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی به زودی زمینه ورود کشتی های کروز به سواحل ایران به عنوان یکی از مقاصد اصلی توریسم دریایی فراهم خواهد شد.

وی همچنین از امضای توافقنامه میان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توسعه گردشگری دریایی در آبها و سواحل شمالی و جنوبی کشور خبر داد.

مدیر کل برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بیان داشت: این امکان وجود دارد که با همکاری مشترک کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله روسیه، آذربایجان و ترکمنستان نسبت به توسعه گردشگری در دریای خزر اقدام کرد.وی در ادامه  فراهم کردن امکانات لازم جهت انجام انواع ورزش های آبی در آبهای جنوبی و شمالی کشور را یکی از مهمترین راه های جذب گردشگران برای توسعه توریسم دریایی عنوان کرد.

مهاجری نژاد تصریح کرد: بهره گیری از ورزشهای دریایی در زمینه رونق گردشگری نیازمند انجام مطالعات دقیق است که امیدواریم این امر هر چه سریعتر تحقق یابد.این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری یادآور شد: حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد کلوپ های تخصصی انواع ورزش های مفرح و هیجان انگیز دریایی می تواند نقش موثری در راستای رونق گردشگری دریایی ایفا کند.

لینک خبر
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.