شرط مجاز بودن فعالیت سرویسهای حمل و نقلی اینترنتی اعلام شد
آیا تاکسینتها مجوزدارند؟
درپی ابهامات و اعتراضات مربوط به سرویسهای حملونقل اینترنتی دره فضای حملونقل شهری، سرپرست دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد شرکتهایی مانند سرویس دهندگان حملونقل که در فضای مجازی مشغول شدهاند در صورت داشتن نماد اعتماد تجارت الکترونیکی مانعی برای فعالیتشان وجود ندارد.
یکی از پرطرفدارانترین اپلیکیشنهای تلفن همراه و خدماتی که از مردم طریق فضای مجازی دریافت میکنند، دریافت سرویس حملونقل شهری است که امروز دو برنامه تلفن همراه در آن موفق و پر مشتری عمل کردهاند اما این اتفاق موجب به وجود آمدن رقیبی جدی برای آژانسها و موسسات کرایه خودرو شده است که بخشی از سود و حتی رانندگان آنها را نیز به چنگ آورده و مجموعه این وقایع، اعتراض اتحادیه مربوطه و فعالان آن را در بر داشته است.
مزیتهایی که رانندگان طرف قرارداد با اپلیکیشنهای خدمات حملونقل برای رانندگان عضو و طرف قرارداد در نظر گرفته شده است، به گونهای است که رانندگان معتقدند درآمد آنها در زمان کار برای این سامانه حملونقل از زمانی که برای موسسات اتومبیل کرایه و آژانسهای سطح شهر به طور میانگین ۱.۵ برابر بیشتر است و این درحالی است که مزیتهای قیمتی، فراوانی و پراکندگی اتومبیل در سطح شهر که باعث سهولت دریافت خدمات در زمانی کوتاهی میشود نیز باعث شده مسافران و متقاضیان استفاده از این شبکهها را در اولویت خود نسبت به آژانسها قرار دهند.
دلیل پایینتر بودن قیمت خدمات حملونقلی در فضای مجازی
درباره این کسب و کار مجازی قاسم قربانی خواه - رئیس موسسات توریستی و خودرو کرایه - میگوید ما بهعنوان اتحادیه رسمی تأیید نمیکنیم به خاطر اینکه نه تنها مالیاتی برای آنها تعیین نشده است بلکه رانندگان نیز مورد گزینش قرار نمیگیرند و انواع خودروها برای سرویسدهی پذیرش میشوند. این درحالی است که در اتحادیه حتی اتومبیلهایی که پلاک غیراز پلاک تهران دارند در این استان اجازه حضور در واحدهای صنفی را ندارد اما به وفور انواع خودروها با پلاکهای شهرهای مختلف را در این سامانههای مجازی مشاهده میکنیم.
همچنین با حذف شدن هزینههایی از این دست، قیمتهای پایینی را هم برای ارائه خدمات به مشتری میدهد. وی درباره مجوز فعالیت آنها ادامه داد: چندی پیش تعدادی از افرادی که در این حوزه فعال بودند مجوزی را با اطلاع ما برای فروش به خود آژانسها و موسسات اتومبیل کرایه دریافت کردند تا به وسیله آن، سیستم ارائه خدمات به مشتری بهبود پیدا کند اما مدتی بعد دیدیم که خودشان وارد یک کسب و کار در همین رابطه شدند و این برنامههای موبایل را به راه انداختند.
این اظهارات درحالی صورت میگیرد که علیرغم اعتراضاتی که از جانب رئیس اتحادیه مانند بالا بودن ضریب نا امنی، حذف پرداخت مالیاتی و عدم پایش مناسب رانندگان را میتوان در قوانین این شرکتهای خدمات مجازی جستوجو کرد، براساس مشاهدات میدانی میتوان گفت که در انتخاب راننده این شرکتها قوانین نسبتا سفت و سختی وجود دارد.
به گونهای که در زمان عقد قرارداد با رانندگان خود مدارکی همچون عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر را دریافت میکنند و همچنین در زمان درخواست خودرو از جانب کاربر نیز، کاربر میتواند اسم، عکس، شماره تماس، شماره پلاک، نوع و رنگ خودرو را نیز مشاهده کند. همچنین کاربر میتواند مسیر حرکت خود را به صورت آنلاین برای شخص دیگری بفرستد تا از محل وی باخبر باشد که این امر خود باعث میشود بیشتر نگرانیها درباره پایین بودن ضریب امنیت این سرویسهای مجازی برطرف شود.
اصناف در صورت وجود اعتراض، شکایت کنند
بخش مهمی از این کسب و کار اینترنتی به اخذ مجوزهای لازم درباره تجارت الکترونیک برمیگردد که در اینباره صادق زاده – سرپرست دفتر توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت- گفت: به طور عمومی شرکتهایی که تقاضا فعالیتهای بانکی را در فضای مجازی دارند باید پیش از هر چیز مجوز بانک مرکزی و سپس نماد اعتماد تجارت الکترونیکی را بگیرند تا اجازه فعالیت در این حوزه را در فضای مجازی داشته باشند. همچنین شرکتهایی که قصد دارند کسب و کار حقیقی خود را وارد فضای مجازی کنند باید ابتدا مجوز صنفی مربوط به خود را در فضای واقعی دریافت و سپس اقدام به دریافت نماد
اعتماد کنند.
وی ادامه داد: شرکتهایی مانند سرویس دهندگان حملونقل که در فضای مجازی مشغول شدهاند باید مجوزهای لازم را داشته باشند که در صورت داشتن نماد اعتماد مانعی برای فعالیت آنها وجود ندارد اما اگر اصناف و اتحادیه مربوطه به شکل فعالیتی که وجود دارد اعتراضی دارند، میتوانند به مراجع مربوطه شکایت کنند تا برای رسیدگی به این مشکلات ما هم بعد از طرح موضوع وارد عمل شویم.
به نظر میرسد که دیگر وقت آن رسیده تا کسب و کارهای سنتی، به گونهای خود را ارتقا دهند، چرا که فضای مجازی و کسب و کارهای نوینی که در آن تعریف میشود با بسیاری صرفهجوییها مانند کاهش هزینههای جاری، دسترسی و کاربری آسان و همچنین سرعت بالا در ارائه خدمات میتواند به رقیبی غیرقابل دستیابی برای کسب و کارهای سنتی مبدل شود.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.