|
کد خبر:
115512
|
تولید ۹۴۰ هزار دستگاه انواع خودرو در ۹ماهه امسال
تولید خودروی سواری ۴۰ درصد افزایش یافت
هفتهنامه حمل ونقل|
گروه اقتصادی: تولید انواع خودروهای سواری در ایران بیش از ۴۰ درصد در سال جاری افزایش یافت. به گزارش «حملونقل»، آخرین آمارها از وضعیت تولید خودرو در ایران در ۹ ماه گذشته از سال ۱۳۹۵ نشان میدهد در این مقطع از زمانی بیش از ۸۸۱ هزار و ۹۰۰ خودروی سواری در ایران تولید شده است. این آمار نشان میدهد که هر روز ۴۷۴۱ خودرو در ایران تولید شده است که افزایشی در حدود ۴۰ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد.
افزایش تولید خودرو تأثیری قابل توجه بر اقتصاد ایران به جا گذاشته است بهطوریکه بررسیها نشان میدهد یکی از دلایل رشد ۷.۴ درصدی اقتصاد ایران در این مقطع زمانی اتفاقا رشد تولید خودرو در کنار افزایش تولید و صادرات نفت بوده است. صنعت خودرو صنعتی استراتژیک برای ایران محسوب میشود که هم اشتغال بالایی را ایجاد کرده و هم گردش مالی بالایی را در اقتصاد ایران از آن خود کرده است.
هر ساله شرکتهای خودروساز ایران عنوان پرفروشترین خودروهای ایرانی را از آن خود میکنند. بازار خودرو در ایران بازاری تقریبا انحصاری است و بررسیها نشان میدهد بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار ایران در اختیار دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی قرار دارد.
کل تولید خودرو در ایران
بر اساس این گزارش در این مقطع از زمان ۹۴۹هزار و ۴۹۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۹.۱ درصد افزایش دارد. منظور از تولید انواع خودرو، تولید وانت، کامیون، اتوبوس و... در کنار خودروهای سواری است. سهم عمدهای از تولید خودرو در ایران مربوط به خودروهای سواری است. همینطور که اشاره شد در این مقطع زمانی ۸۸۱ هزار و ۹۳۵ خودروی سواری در ایران تولید شده است.
همچنین ۵۸ هزار و ۱۰۴دستگاه وانت، ۸ هزار و ۲۱۶ دستگاه کامیون، ۷۱۲ دستگاه اتوبوس، ۵۳۰ دستگاه مینیبوس در این مدت تولید شده که به ترتیب ۲۰,۹ درصد، ۶,۷ درصد ۲۳,۶ درصد و ۸,۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
براساس این گزارش ۱۲۸ هزار و۸۵۷ دستگاه انواع خودرو نیز در آذر امسال تولید شده که در مقایسه با تولید ۷۸هزار ۷۳۴دستگاه خودروی پارسال، ۶۳,۷ درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش ۱۲۱ هزار و ۹۶۴ دستگاه انواع خودروی سواری در آذر تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۹,۱ افزایش یافته، این درحالی است که ۷۲ هزار و۱۰۷ دستگاه خودروی سواری در آذر سال گذشته تولید شده است.
همچنین به ترتیب ۵ هزار و ۹۶۹ دستگاه وانت، ۷۹۲ دستگاه کامیون، ۳۶ دستگاه مینی بوس و ۹۶ دستگاه اتوبوس به ترتیب با نرخ رشد ۲,۱درصد، ۱۹,۵ درصد، ۵,۹درصد و۱۲,۹ درصد نسبت به آذر سال ۹۴ افزایش دارد.
پیشبینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو
بررسیها نشان میدهد با تداوم روند کنونی، تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد. در سال گذشته تولید خودرو در ۱۲ ماهه سال به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید این درحالی است که در سال جاری راه طی شده در ۱۲ ماه در ۹ ماه طی شد.
براساس این گزارش پیشبینیها نشان از آن دارد که خودرو در سالهای آتی نقشی مؤثر در اقتصاد ایران ایفا خواهد کرد. به عبارت دیگر، برآوردها نشان از آن دارد که ایران قصد دارد به قدرت اول تولید خودرو در منطقه تبدیل شود. این هدف از سوی کارشناسان اقتصادی دست یافتنی تلقی میشود. این درحالی است که لازم است ایران برای اجرائی کردن این برنامه نسبت به شناسایی بازارهای تازه و ورود به بازارهای منطقه اقدام کند. ایران در موقعیتی قرار دارد که میتواند به بازار ۳۰۰ میلیونی منطقه دسترسی داشته باشد و کشور را به پایگاهی برای تولید خودرو در منطقه تبدیل نماید.
لینک خبر
افزایش تولید خودرو تأثیری قابل توجه بر اقتصاد ایران به جا گذاشته است بهطوریکه بررسیها نشان میدهد یکی از دلایل رشد ۷.۴ درصدی اقتصاد ایران در این مقطع زمانی اتفاقا رشد تولید خودرو در کنار افزایش تولید و صادرات نفت بوده است. صنعت خودرو صنعتی استراتژیک برای ایران محسوب میشود که هم اشتغال بالایی را ایجاد کرده و هم گردش مالی بالایی را در اقتصاد ایران از آن خود کرده است.
هر ساله شرکتهای خودروساز ایران عنوان پرفروشترین خودروهای ایرانی را از آن خود میکنند. بازار خودرو در ایران بازاری تقریبا انحصاری است و بررسیها نشان میدهد بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار ایران در اختیار دو شرکت بزرگ خودروساز ایرانی قرار دارد.
کل تولید خودرو در ایران
بر اساس این گزارش در این مقطع از زمان ۹۴۹هزار و ۴۹۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۹.۱ درصد افزایش دارد. منظور از تولید انواع خودرو، تولید وانت، کامیون، اتوبوس و... در کنار خودروهای سواری است. سهم عمدهای از تولید خودرو در ایران مربوط به خودروهای سواری است. همینطور که اشاره شد در این مقطع زمانی ۸۸۱ هزار و ۹۳۵ خودروی سواری در ایران تولید شده است.
همچنین ۵۸ هزار و ۱۰۴دستگاه وانت، ۸ هزار و ۲۱۶ دستگاه کامیون، ۷۱۲ دستگاه اتوبوس، ۵۳۰ دستگاه مینیبوس در این مدت تولید شده که به ترتیب ۲۰,۹ درصد، ۶,۷ درصد ۲۳,۶ درصد و ۸,۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
براساس این گزارش ۱۲۸ هزار و۸۵۷ دستگاه انواع خودرو نیز در آذر امسال تولید شده که در مقایسه با تولید ۷۸هزار ۷۳۴دستگاه خودروی پارسال، ۶۳,۷ درصد افزایش داشته است.
براساس این گزارش ۱۲۱ هزار و ۹۶۴ دستگاه انواع خودروی سواری در آذر تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۹,۱ افزایش یافته، این درحالی است که ۷۲ هزار و۱۰۷ دستگاه خودروی سواری در آذر سال گذشته تولید شده است.
همچنین به ترتیب ۵ هزار و ۹۶۹ دستگاه وانت، ۷۹۲ دستگاه کامیون، ۳۶ دستگاه مینی بوس و ۹۶ دستگاه اتوبوس به ترتیب با نرخ رشد ۲,۱درصد، ۱۹,۵ درصد، ۵,۹درصد و۱۲,۹ درصد نسبت به آذر سال ۹۴ افزایش دارد.
پیشبینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو
بررسیها نشان میدهد با تداوم روند کنونی، تولید خودرو در سال جاری به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد. در سال گذشته تولید خودرو در ۱۲ ماهه سال به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید این درحالی است که در سال جاری راه طی شده در ۱۲ ماه در ۹ ماه طی شد.
براساس این گزارش پیشبینیها نشان از آن دارد که خودرو در سالهای آتی نقشی مؤثر در اقتصاد ایران ایفا خواهد کرد. به عبارت دیگر، برآوردها نشان از آن دارد که ایران قصد دارد به قدرت اول تولید خودرو در منطقه تبدیل شود. این هدف از سوی کارشناسان اقتصادی دست یافتنی تلقی میشود. این درحالی است که لازم است ایران برای اجرائی کردن این برنامه نسبت به شناسایی بازارهای تازه و ورود به بازارهای منطقه اقدام کند. ایران در موقعیتی قرار دارد که میتواند به بازار ۳۰۰ میلیونی منطقه دسترسی داشته باشد و کشور را به پایگاهی برای تولید خودرو در منطقه تبدیل نماید.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.