|
کد خبر:
115919
|
کارکردهای مناطق آزاد تجاری - صنعتی در برنامه ششم
تین نیوز| محمود بازاری*: براساس یکی از احکام پیشنهادی در لایحه قانون برنامه ششم توسعه، تمام وظایف و اختیارات و ساختار و تشکیلات دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی به وزارت اقتصاد منتقل شد که این موضوع از چند منظر قابل نقد و بازنگری است. همانگونه که از عنوان این مناطق مشهود است در ابتدای قانونگذاری برای تشکیل مناطق مذکور، اهداف تجاری و صنعتی بهعنوان دو رکن و فعالیت و خط مشی اصلی برای آن تعریف و ساختار و آییننامههای مربوط بر این اساس تنظیم و تصویب شد.
واقعیت کارکردی مناطق آزاد و تجارب کشورهای با سابقه در این امر که توانستهاند از طریق این عامل به مدلسازی توسعه در جهات مختلف بهویژه حوزه اقتصادی خود کمککنند، نشان میدهد که وجوه فعالیتها و جهتگیریهای تجاری و صنعتی، مهمترین شاخصهای کارکردی آنها برای جذب سرمایهگذاری و رونق اقتصادی این کشورها از طریق ایجاد مناطق آزاد بوده است، اگر چه از مبانی سیاستی و توجیهات کارشناسی پیشنهاد یاد شده جزئیاتی منتشر نشده است، لیکن آنچه در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز 1404 و نقش مناطق آزاد در حصول این اهداف طی برنامههای آینده توسعهای کشور پیش بینی میشود و باید با واقعیتهای فعلی اقتصاد ایران همخوانی داشته باشد و حتی در سالهای گذشته نیز پیشنهادهایی براساس نتایج مطالعات و بررسیهای انجام شده ارائه شده است، نشان از ضرورت تقویت کارکردهای تجاری و صنعتی مناطق آزاد و واگذاری مسوولیت اداره آنها به دستگاههای تخصصی مرتبط با صنعت و تجارت است. اگر قرار باشد اهداف و برنامههایی که برای توسعه این مناطق قبلا پیشبینی شده، به نتیجه مطلوب برسد، شایستهتر این است که اداره این مناطق و تبیین ساختار تشکیلاتی آنها در راستای تجارب جهانی، به حوزه تجارت کشور منتقل شود، چرا که بهترین و اثر بخش ترین مدل توسعه مناطق آزاد جهان ناشی از تعیین جهتگیریهای هدفمند تجاری و تلفیق راهبردهای جذب سرمایهگذاری و توسعه صادرات برای آنها بوده است.از اینرو ضرورت دارد در برنامه ششم توسعه، وظیفه و اختیار اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به متولی صنعت و تجارت کشور بهعنوان بازوی عملیاتی و مدلسازی توسعه در تمامی جهات مبتنی بر ارکان تجارت و تولید، انتقال یابد.
*مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا- سازمان توسعه تجارت ایران
واقعیت کارکردی مناطق آزاد و تجارب کشورهای با سابقه در این امر که توانستهاند از طریق این عامل به مدلسازی توسعه در جهات مختلف بهویژه حوزه اقتصادی خود کمککنند، نشان میدهد که وجوه فعالیتها و جهتگیریهای تجاری و صنعتی، مهمترین شاخصهای کارکردی آنها برای جذب سرمایهگذاری و رونق اقتصادی این کشورها از طریق ایجاد مناطق آزاد بوده است، اگر چه از مبانی سیاستی و توجیهات کارشناسی پیشنهاد یاد شده جزئیاتی منتشر نشده است، لیکن آنچه در راستای تحقق اهداف سند چشمانداز 1404 و نقش مناطق آزاد در حصول این اهداف طی برنامههای آینده توسعهای کشور پیش بینی میشود و باید با واقعیتهای فعلی اقتصاد ایران همخوانی داشته باشد و حتی در سالهای گذشته نیز پیشنهادهایی براساس نتایج مطالعات و بررسیهای انجام شده ارائه شده است، نشان از ضرورت تقویت کارکردهای تجاری و صنعتی مناطق آزاد و واگذاری مسوولیت اداره آنها به دستگاههای تخصصی مرتبط با صنعت و تجارت است. اگر قرار باشد اهداف و برنامههایی که برای توسعه این مناطق قبلا پیشبینی شده، به نتیجه مطلوب برسد، شایستهتر این است که اداره این مناطق و تبیین ساختار تشکیلاتی آنها در راستای تجارب جهانی، به حوزه تجارت کشور منتقل شود، چرا که بهترین و اثر بخش ترین مدل توسعه مناطق آزاد جهان ناشی از تعیین جهتگیریهای هدفمند تجاری و تلفیق راهبردهای جذب سرمایهگذاری و توسعه صادرات برای آنها بوده است.از اینرو ضرورت دارد در برنامه ششم توسعه، وظیفه و اختیار اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به متولی صنعت و تجارت کشور بهعنوان بازوی عملیاتی و مدلسازی توسعه در تمامی جهات مبتنی بر ارکان تجارت و تولید، انتقال یابد.
*مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا- سازمان توسعه تجارت ایران
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.