| کد خبر: 116554 |

◄ درخت برجام به گُل نشست

تین‌نیوز| بدون شک مهم‌ترین اخبار صنعت حمل‌ونقل در هفته گذشته ورود نخستین هواپیمای ایرباس 321 A در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پنجشنبه هفته‌ی گذشته (23 دی‌ماه) پس از مدت‌ها انتظار و پیمودن مسیر دشوار مذاکره برای خرید هواپیما، بالاخره اولین فروند هواپیمای ایرباس 321 A در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

 در مراسم ورود اولین فروند ایرباس  321 A وزیر راه و شهرسازی، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، رحمت‌اله مه‌آبای مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، اصغر فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل، مدیرعامل شرکت‌های هواپیمایی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات لشکری و کشوری حضور داشتند.

در حالی رسانه‌ها ورود این هواپیما را بعد از 37 و یا حتی 40 سال عنوان می‌کنند که فرهاد پرورش در سخنرانی خود در مراسم ورود هواپیمای ایرباس 321 A عنوان کرد: حدود 23 سال گذشته یعنی در سال 1994 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست دو فروند هواپیمای نو ایرباس را به ناوگان هوایی خود اضافه کند و ایرباس 321 A سومین هواپیمای نو خریداری شده پس از انقلاب است.

ورود این هواپیما بازتاب بسیاری در رسانه‌های بین‌المللی داشت در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: هواپیمای ایرباس مدل 321 A با ظرفیت حمل ۱۸۹ مسافر چهارشنبه گذشته در شهر تولوز فرانسه و با حضور مدیران عامل شرکت‌های «ایران‌ایر» و ایرباس تحویل مقام‌های ایرانی شد که این هواپیما روز پنجشنبه در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس عنوان کرد: ایران پس از مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ و لغو برخی تحریم‌هایی که علیه این کشور وضع شده بود، درصدد ارتقای سطح کیفی ناوگان هوایی خود است.

این خبرگزاری همچنین به قرارداد ایران‌ایر با شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما از این شرکت هواپیماسازی اشاره کرد و افزود که این قرارداد در سال آینده عملیاتی خواهد شد. 

خبرگزاری رویترز در همین راستا در گزارشی اعلام کرد: نخستین هواپیمای خریداری شده‌ ایران بعد از برجام ساعت 14:30 امروز به وقت محلی در فرودگاه مهرآباد به زمین می‌نشیند.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود هواپیمای ایرباس 321 A گفت: امروز اولین فروند هواپیمای ایرباس از مجموعه قراردادی یکصد فروندی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت ایرباس بر باند فرودگاه مهرآباد به‌زمین نشست. این فرود نمادِ آغاز یک دوران جدید در صنعت هوایی ایران و بازگشت ما به صحنه رقابت بین‌المللی و بازپس‌گیری سهم خود از بازار جهانی است.

وی ادامه داد: این فرود این علامت را به جهان می‌دهد که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان دوستانه و همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد- برد هستیم. نکته حائز اهمیت و قابل توجه آن که این موفقیت‌ها در حالی به‌دست آمده‌اند که اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانان شان در منطقه سعی ‌داشتند و دارند که با جنگ افروزی‌های گسترده و دسیسه‌های مختلف مانع موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران شوند.

طبق گفته آخوندی، میزان صندلی خریداری شده در این قراردادها حدودا معادل ۵۰ هزار صندلی است که بیش از دو برابر تمام صندلی‌های ناوگان فعال موجود است. توجه داشته باشیم که سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود ۲۳ سال است. این بدین معنی است که اغلب آنها یا سن بازنشستگی خود را طی کرده‌اند و یا به زودی به آن می‌رسند. بنابراین، باید توجه داشت که ظرف ۱۰ سال آتی اکثریت مطلق آنها باید از چرخه‌ی فعالیت خارج شوند.

مسئولان در این مراسم عنوان کردند که تا قبل از پایان سال جاری 2 فروند هواپیمای ایرباس 330 و 5 فروند هواپیمای ATR به ناوگان هوایی هما اضافه خواهد شد.

معرفی ایرلاین‌های خوش حساب
معرفی ایرلاین‌های خوش حساب توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یکی از اخبار مهم صنعت هوایی کشور بود. 

در همین راستا، عضو هیئت مدیره و سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از عزم این شرکت در اجرای برنامه‎های تشویقی برای شرکت‎های هواپیمایی خوش حساب خبر داد و گفت: با وصول بخشی از این بدهی‎های معوقه عملکرد مالی‎مان در سال ۹۴ نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی شرکت‎های هواپیمایی از انجام این تکلیف قانونی کوتاهی کرده‎اند، گفت: البته طبق آخرین بررسی‎هایی که در بین شرکت‎های هواپیمایی داخلی انجام داده‎ایم مشخص شده است که چهار شرکت هواپیمایی کیش ایر، قشم ایر، معراج و پویا از نظر مالی عملکرد قابل قبولی داشته و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‎اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با استناد به اعلام مقامات کنونی وزارت راه و شهرسازی دایر بر بسته بودن تمام درهای صنعت هوایی دنیا به روی ایران در دولت قبل به نسیم آنلاین افزود: با استناد به این اظهارات آنها فروش رسمی هواپیما به ایران در دولت قبل وجود نداشته است. به گفته نخجوانی حرف زدن و مذاکره کردن دلالتی بر خرید هواپیما ندارد.

  • 0 0

    کلیت این هست که همه چیز در این کشور سیاه و سفید دیده میشه مثلا چون فلان کار یا پروژه یا دستاورد مربوط به گروه یا جناح رقیب هست پس حتما باید به جامعه مضر معرفی بشه یا به عبارت ساده تر عامل تمام بدبختی ها و بالعکس. جالب این هست که این موضوع راست و چپ نمیشناسد. در صورتی که در کشور های توسعه یافته تا این حد موج بدبینی وجود ندارد یا حداقل با دید خاکستری به مسائل نگاه میشود. ما هم اگر مدعی تمدن چند هزار ساله هستیم پس باید بسیار بهتر از کشور های غربی در این زمینه عمل کنیم.

  • 0 0

    گل نشستن درخت برجام فقط برای مرفهین بی درد جامعه است که هیچ تلاشی برای به ثمر نشاندن این انقلاب انجام نداده‌اند… کاش رئیس جمهور و دولت بی تدبیرش کمی می اندیشیدند…

  • mseyed۸۳۸ @ gmail. com 0 0

    سلام لطفا بجای گنده گویی و واردکردن هواپیما به فکر طبقه ضعیف جامعه باشید. فکر کنم فرمایش امام خمینی رض را فراموش کرده اید که فرمودند من یک تار موی این کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان عوض نمیکنم. سئوال چند درصد از ملت ایران از هواپیما استفاده میکنند؟ ایا طبقه ضعیف جامعه نان دارند که بخورند درضمن شما هرکاری انجام دهید امریکا شیطان بزرگ است بنده هرچه دقت میکنم ملت ایران دارد چوب سیاستهای مرفهین بی درد را میخورد.. تمام زحمات ملت ایران در چند دهه اخیر وخون شهدای هسته ای شده چندین هواپیما که یک عده خاص از ان استفاده میکنند …دوره شماهم به سر میرسد ولی در پیشگاه خداوند پاسخگو نیستید