سرنوشت کارکنان و دریانوردان هانجین چه میشود؟
◄ داستان تلخ ورشکستگی بزرگان و درماندگی نیروها
تیننیوز| هانجین به عنوان ششمین کشتیرانی بزرگ دنیا در سال گذشته میلادی ورشکست شد. اما سرنوشت کارکنان و داراییهای این کشتیرانی چه میشود؟
به گزارش خبرنگار تیننیوز، هانجین در حالی در سال 2016 ورشکست شد، که جایگاه قابل اعتنایی در صنعت دریایی جهان و تاثیر مستقیم و ملموسی در تجارت جهانی داشت. این تاثیر به گونهای بود که ساعاتی پس از اعلام ورشکستگی این شرکت قیمتهای حملونقل در بنادر جهان افزایش پیدا کرد.
علاوه بر این، بازارهای جهانی نیز به آن واکنش نشان دادند. برای مثال کمتر از یک روز پس از این اتفاق، بازار خردهفروشیهای لوازم کریسمس در آمریکا نگرانی خود را از کمبود این اجناس در بازار آمریکا و گرانی احتمالی ابراز کرد.
هانجین 98 شناور داشت که در شبکه ارتباطی تجارت جهان نقش مهمی را ایفا میکرد. با ورشکستگی هانجین گرچه تعدادی از خطوط کشتیرانی جهان سعی کردند با جایگزینی شناورهایشان، بخشی از این اختلال در شبکه تجارت جهانی را جبران کنند اما به طرز آشکاری هنور تعداد زیادی از این خطوط بازیابی نشده است.
به هر ترتیب هانجین ورشکست شد. اما بر سر داراییها و کارکنان این شرکت چه آمد؟ پاسخ به این سوال به دلایل متعددی برای ما در ایران اهمیت دارد. جدا از مدلهای غیر استاندارد اقتصاد دولتی یا شبهدولتی ما در برخی از صنایع مهم کشور که ما را همواره در معرض خطری همچون سرنوشت هانجین قرار میدهد، سرنوشت و آینده تعداد زیادی نیروی کار ورزیده و زبده در این شرکت یکی از مسائل مهمی است که به عنوان پیامد ورشکستگی هانجین، قابل بررسی است.
گرچه در گذشتهای نزدیک و در شرایطی که هیوندایی شرایط مناسبی نداشت، هانجین برای خرید داراییهای آن اعلام آمادگی کرده بود اما نه تنها هیوندایی با مدیریت مناسب بحران را پشت سر گذاشت، بلکه بالافاصله پس از ورشکستگی هانجین، برای خرید داراییهای این شرکت اعلام آمادگی کرد.
رسانههای داخلی نسبت به فروش شناورهای هانجین که باید بخشی از بدهی چند میلیارد دلاری آن را تامین میکرد، حساسیت بیشتری نشان دادند. تعدادی از شناورهای این شرکت در حالی که در بنادر مختلف جهان پهلوگرفته بودند چوب حراج خوردند و به فروش رفتند. آلمان، هنگکنگ، سنگاپور، چین و... کشورهایی بودند که هر کدام بخشی از داراییهای هانجین در یک حراجی دلپذیر خریداری کردند.
هیوندایی دومین کشتیرانی بزرگ کره جنوبی، به تنهایی 37 شناور هانجین را خرید. حتی داراییهای بندری و لجستیکی این شرکت نیز مورد فروش قرار گرفت و داستان این فروشها همچنان ادامه دارد.
اما بخش نیروی انسانی شرایط متفاوتی دارد. هانجین در حالی به پایان کار خود رسید که 2500 دریانورد روی شناورهای خود داشت. از همان ابتدای ورشکستگی هانجین، موسسات و انجمنهای صنفی دریانوردی، نسبت به سرنوشت دریانوردان این شرکت هشدار دادند. این دریانوردان حتی در روزهای ابتدایی ورشکستگی به دلیل اینکه بنادر اجازه ورود و پهلوگیری ندادند، با خطر کمبود غذا و مشکلات بهداشتی نیز مواجه بودند.
اما به تازگی شرکت هیوندایی اعلام کرده است که 220 نفر از بهترین کارکنان و دریانوردان شرکت هانجین را استخدام خواهد کرد. هیوندایی گفته است که این انتخاب از بین بهترینها خواهد بود و در یک فرایند مصاحبه نفر به نفر انجام خواهد شد.
با این حال آینده شغلی بیش از 2000 دریانورد در هالهای از ابهام است. قطعا سازوکارهای حقوقی و بیمههای متعدد شرایط را برای مدت کوتاهی مناسب نگه خواهد داشت. اما مسئله فراتر اینهاست. بیش از 2000 دریانورد غالبا با تجربه و با سابقه با هویت شغلی که به دلیل مدیریت نامناسب نابود شده است، در کنار مشکلات مالی، با مشکلات جدی اجتماعی نیز روبرو هستند.
البته کموبیش اخباری از احتمال استخدام تعداد دیگری از این دریانوردان و کارکنان توسط دیگر خطوط کشتیرانی شنیده میشود. با این همه سرنوشت هانجین تاثیر مخربی در رویکرد اجتماعی مردم به دریا و دریانوردی خواهد گذاشت. مضاف بر اینکه خانوادههای 2500 دریانورد، شاید درباره آینده فرزندانشان کمی نگرانتر باشند.
تقریبا میتوان مطمئن بود بخش زیادی از این تعداد مجددا استخدام خواهند شد اما میراثی که هانجین در ذهن کارکنان خود گذشت، هرچه که باشد، قطعا حالا در لفافهای از ترس و عدم امنیت پیچیده شده است.
در این میان آنچه میتواند برای ما آموزنده باشد، دنبال کردن آینده کارکنان این شرکت، شیوههای حمایت دولت و نظام کار از آنهاست. اینکه آنها چگونه بیکار شدند، چگونه با این بیکاری برخورد کردند و دولت و دیگر شرکتهای بزرگ خصوصی چه مواجههای با آنها داشتند و مسائلی از این دست برای ما که به تعطیل شدن و تعطیل کردن صنایع کوچک و بزرگ، عادت دیرینه داریم، بدون شک میتواند آموزنده باشد.
پیامدهای تقدیر تلخ این شرکت کشتیرانی، علاوه بر هشدارهایی تاملبرانگیز برای شرکتهای کشتیرانی دنیا، نکتهای مدیریتی و اخلاقی را نیز مطرح میکند که از مرز دریا و کشتی میگذرد و هر نوع ساختار مدیریتی و صنعتی را نیز شامل میشود.
برهمین اساس دنبال کردن این موضوع و بررسی آن میتواند یک سرفصل بسیار موثر در بخش دریایی کشور و همه بخشهای صنعتی باشد که کمترین فایده آن، شناخت اشتباهات هانجین به عنوان یک شرکت بزرگ و اجتناب از آنهاست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.