|
کد خبر:
116671
|
صنعت هواپیمایی ایران و هزار راه نرفته
تیننیوز| محسن شورگشتی*: پنجشنبه گذشته اولین فروند هواپیمای ایرباس ٣٢١ از قرارداد صدفروندی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شرکت چندملیتی ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.
افراد زیادی از مردم و علاقهمندان در خیابانهای اطراف فرودگاه و میدان فتح با دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری منتظر بودند تا ورود این هواپیما را ثبت کنند. این موضوع نه بهخاطر صفرکیلومتر و نوبودن هواپیما یا بهخاطر تفاوت ظاهری ویژه این هواپیما با دیگر هواپیماهای داخل کشور بود، بلکه حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی همراه با برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در مراسم رسمی استقبال از هواپیما در آشیانه انقلاب شرکت هما، نشان از اهمیت تاریخی و ویژه این هواپیما داشت.
این هواپیما نمادی است از فروپاشی همان تحریمهای غیرقانونی، نشانهای است از اعتماد جهان به ایران در حوزه سیاسی، نمادی است از گشایش در تبادلات و معاملات بینالمللی با دیگر کشورها و گامی است برای پیوستن ایران به جریان عظیم اقتصادی جهان.
در اندیشه تمدن ایرانشهری با مرکزیت و محوریت ایران، صنعت هواپیمایی میتواند پیشگام توسعه و رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملی کشور باشد. ورود این هواپیما که با تدبیر وزارت راه و شهرسازی و مذاکرات سنگین و دشوار تیم مذاکرهکننده هستهای به نتیجه رسیده، آغازی است بر نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی براساس اهداف کلان ملی بر مدار منافع مردم و کشور. ارائه خدمات شایسته به مردم و فراهمکردن پروازهای ایمن همراه با خدمات رفاهی مدرن در شرکت هما بهعنوان شرکت حامل پرچم ایران، از آن جمله است. طنیناندازشدن نام ایران در آسمان دیگر کشورها و حضور ایرانایر بهعنوان نماد ایران و سفیر فرهنگ و تاریخ ایران در شهرها و نقاط مختلف جهان، مستلزم برداشتن گامهای مهم و اساسی در تصمیمگیریها و برنامهریزیهاست.
تلاش بهمنظور توسعه ناوگان هوایی یک «ژست» یا «تقلید» سیاسی نیست؛ تفکر و مسیری روشن و متقن است بهمنظور آزادسازی ظرفیتهای بسیار عظیم اقتصادی در کشور. طیکردن این مسیر و بهرهگیری از این فرصتها در جهت پسگرفتن جایگاه ایران بهعنوان مرکز ترانزیت بار و مسافر در منطقه غرب آسیا، مستلزم همدلی و همت دستگاههای متعددی است.
موارد زیر از نظر نگارنده، از اهم موضوعات مورد توجه است؛
- حفظ و تداوم نگاه توسعهطلبانه نسبت به بخشهای متعدد صنعت اشتغالآفرین هوانوردی در مجلس و نهادهای دولتی و حاکمیتی.
- سیاستگذاری بهمنظور تسهیل ورود ناوگان جدید در شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی و حرکت به سمت حضور ایرلاینهایی با خدمات متفاوت و متمایز که در شرایط رقابت اقتصادی بتوانند به مردم خدمات ارائه دهند.
- بازنگری در جایگاه شغلی کنترلرهای ترافیک هوایی بهعنوان حافظان و تأمینکنندگان ایمنی پروازهای داخلی و بینالمللی در فضای کشور (کشوری و نظامی)، با درنظرگرفتن این نکته که شرایط پسابرجام و ورود هواپیماهای جدید به صورت تصاعدی حجم کار و پیچیدگیهای ترافیک هوایی را افزایش داده و خواهد داد. جلوگیری از بروز حادثهای مشابه قطار سمنان در آسمان کشور، امری است که اهمیت، ضرورت و فوریت رسیدگی به شرایط محیط کار این متخصصان را هشدار میدهد.
- تخصص و مهارت جوانان ایرانی در سالهای متمادی در حوزه تعمیر و نگهداری انواع هواپیماهای سبک و سنگین، سرمایه گرانسنگی است که نیازمند عزم ملی برای فراهمسازی بسترهای لازم بهمنظور ارائه این خدمات مهندسی به کشورهای منطقه است.
- زمینهسازیهای قانونی و فنی و ساختاری بهمنظور ارائه خدمات گردشگری و گمرکی در فرودگاههای مهم کشور و همچنین فراهمشدن امکان سوخترسانی به انواع هواپیماها در این فرودگاهها.
- حاکمشدن نگاه مدیریتی مبتنیبر اقتصاد در شرکت هواپیمایی هما و همچنین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
- سیاستزدایی از روند صدور مجوزهای ساخت فرودگاه یا تأسیس ایرلاین جدید
- نوسازی و تهیه تجهیزات ارتباطی و نظارتی بهروز براساس تجهیزات ماهوارهای بهمنظور ارائه سرویسهای استاندارد مراقبت پرواز به پروازها.
- همکاری نزدیکتر بخشهای نظامی و غیرنظامی در زمینههای طراحی مسیرها، کاهش مناطق ممنوعه غیرضرور و اجتناب از درگیریهای متضاد با منافع ملی بین این نهادها.
- تدوین برنامه مشترک عملیاتی برای شرکت هما و فرودگاه حضرت امام خمینی بهمنظور حرکت صحیح در نقشه راه توسعه هواپیمایی.
بیشک این امور درازمدت، جز با صبر و درسآموزی از تجربیات سالهای گذشته و اصلاح مسیرهای غلط، امکانپذیر نخواهد بود.
* عضو فدراسیون بینالمللی کنترلرهای ترافیک هوایی
این هواپیما نمادی است از فروپاشی همان تحریمهای غیرقانونی، نشانهای است از اعتماد جهان به ایران در حوزه سیاسی، نمادی است از گشایش در تبادلات و معاملات بینالمللی با دیگر کشورها و گامی است برای پیوستن ایران به جریان عظیم اقتصادی جهان.
در اندیشه تمدن ایرانشهری با مرکزیت و محوریت ایران، صنعت هواپیمایی میتواند پیشگام توسعه و رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملی کشور باشد. ورود این هواپیما که با تدبیر وزارت راه و شهرسازی و مذاکرات سنگین و دشوار تیم مذاکرهکننده هستهای به نتیجه رسیده، آغازی است بر نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی براساس اهداف کلان ملی بر مدار منافع مردم و کشور. ارائه خدمات شایسته به مردم و فراهمکردن پروازهای ایمن همراه با خدمات رفاهی مدرن در شرکت هما بهعنوان شرکت حامل پرچم ایران، از آن جمله است. طنیناندازشدن نام ایران در آسمان دیگر کشورها و حضور ایرانایر بهعنوان نماد ایران و سفیر فرهنگ و تاریخ ایران در شهرها و نقاط مختلف جهان، مستلزم برداشتن گامهای مهم و اساسی در تصمیمگیریها و برنامهریزیهاست.
تلاش بهمنظور توسعه ناوگان هوایی یک «ژست» یا «تقلید» سیاسی نیست؛ تفکر و مسیری روشن و متقن است بهمنظور آزادسازی ظرفیتهای بسیار عظیم اقتصادی در کشور. طیکردن این مسیر و بهرهگیری از این فرصتها در جهت پسگرفتن جایگاه ایران بهعنوان مرکز ترانزیت بار و مسافر در منطقه غرب آسیا، مستلزم همدلی و همت دستگاههای متعددی است.
موارد زیر از نظر نگارنده، از اهم موضوعات مورد توجه است؛
- حفظ و تداوم نگاه توسعهطلبانه نسبت به بخشهای متعدد صنعت اشتغالآفرین هوانوردی در مجلس و نهادهای دولتی و حاکمیتی.
- سیاستگذاری بهمنظور تسهیل ورود ناوگان جدید در شرکتهای مختلف دولتی و خصوصی و حرکت به سمت حضور ایرلاینهایی با خدمات متفاوت و متمایز که در شرایط رقابت اقتصادی بتوانند به مردم خدمات ارائه دهند.
- بازنگری در جایگاه شغلی کنترلرهای ترافیک هوایی بهعنوان حافظان و تأمینکنندگان ایمنی پروازهای داخلی و بینالمللی در فضای کشور (کشوری و نظامی)، با درنظرگرفتن این نکته که شرایط پسابرجام و ورود هواپیماهای جدید به صورت تصاعدی حجم کار و پیچیدگیهای ترافیک هوایی را افزایش داده و خواهد داد. جلوگیری از بروز حادثهای مشابه قطار سمنان در آسمان کشور، امری است که اهمیت، ضرورت و فوریت رسیدگی به شرایط محیط کار این متخصصان را هشدار میدهد.
- تخصص و مهارت جوانان ایرانی در سالهای متمادی در حوزه تعمیر و نگهداری انواع هواپیماهای سبک و سنگین، سرمایه گرانسنگی است که نیازمند عزم ملی برای فراهمسازی بسترهای لازم بهمنظور ارائه این خدمات مهندسی به کشورهای منطقه است.
- زمینهسازیهای قانونی و فنی و ساختاری بهمنظور ارائه خدمات گردشگری و گمرکی در فرودگاههای مهم کشور و همچنین فراهمشدن امکان سوخترسانی به انواع هواپیماها در این فرودگاهها.
- حاکمشدن نگاه مدیریتی مبتنیبر اقتصاد در شرکت هواپیمایی هما و همچنین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
- سیاستزدایی از روند صدور مجوزهای ساخت فرودگاه یا تأسیس ایرلاین جدید
- نوسازی و تهیه تجهیزات ارتباطی و نظارتی بهروز براساس تجهیزات ماهوارهای بهمنظور ارائه سرویسهای استاندارد مراقبت پرواز به پروازها.
- همکاری نزدیکتر بخشهای نظامی و غیرنظامی در زمینههای طراحی مسیرها، کاهش مناطق ممنوعه غیرضرور و اجتناب از درگیریهای متضاد با منافع ملی بین این نهادها.
- تدوین برنامه مشترک عملیاتی برای شرکت هما و فرودگاه حضرت امام خمینی بهمنظور حرکت صحیح در نقشه راه توسعه هواپیمایی.
بیشک این امور درازمدت، جز با صبر و درسآموزی از تجربیات سالهای گذشته و اصلاح مسیرهای غلط، امکانپذیر نخواهد بود.
* عضو فدراسیون بینالمللی کنترلرهای ترافیک هوایی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.