حمایت از تولید، به چه قیمت
تین نیوز| وزیر راه و شهرسازی*: سیمان از جمله محصولات مهم در ساختوساز است و مصارف زیادی در زندگی مردم دارد. از راه، بندر، فرودگاه و ریل، ساختمانسازی و سد تا مصارف صنعتی میتوان از سیمان و بتن استفاده کرد. این ماده در زندگی مدرن دچار تحول شده، به همین دلیل فرآیندهای نوآوری گستردهای در نحوه بهرهبرداری از سیمان انجام میشود.
تنوع محصول و مصرف موضوع مهمی است که درزمینه سیمان مغفول مانده و هنوز در راستای ایجاد تنوع در محصولات تولید شده از سیمان و ایجاد زمینههای متنوع مصرف این محصول آنطور که باید گام برنداشتهایم. دهه ۸۰ انفجار تولید و گسترش صنعت سیمان در میانه راه قرار داشت و همان موقع پیشبینی میشد که بهزودی با بحران مصرف سیمان مواجه شویم و در همان زمان، پیشنهاد ایجاد تنوع در محصول و مصرف سیمان را مطرح کردم. در واقع لازم است تولید محصولات مختلفی که پایه آن سیمان است از ملاتهای خشک تا انواع ترکیبات پلیمری و پلنتهای رنگی مدنظر قرار گیرد. همچنین میتوانیم محصولات
تَر از جمله انواع چسبها را از سیمان تولید کنیم. فعالان صنعت سیمان از ما انتظار دارند تقاضا را برای سیمان افزایش دهیم، اما آنها نیز باید بازاریابی مناسبی داشته باشند. باید ببینیم بازار مصرف سیمان در ایران و در خارج چگونه است. چگونه میتوان از این کالا به عنوان جایگزینی برای چوب، آهن و سایر کالاها استفاده کرد. آنطور که معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید، در سال ۱۴۰۴ میزان تولید سیمان به ۱۲۰ میلیون تن میرسد. نکته قابلتامل این است که ابتدای دهه ۷۰ ما نگران مازاد عرضه بودیم و حالا گفته میشود ۴۰ درصد مازاد عرضه داریم. حال
باتوجه به چشمانداز تولید ۱۲۰ میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۴، به نظر میرسد همچنان در بر پاشنه قبلی خواهد چرخید. داشتن منطق اقتصادی و بازرگانی در تولید هر نوع کالایی ضروری است و در همه جای دنیا پیش از خصوصیسازی به منطق بازرگانی حاکم توجه میشود، در غیر این صورت فقط برای کشور هزینه ایجاد خواهد شد. این منطق که ما تمام نهادهها را بیاوریم و به بخش سیمان یارانه بدهیم که میخواهیم به افق ۱۲۰میلیون تن سیمان در سال ۱۴۰۴ برسیم راهحل اصولی نیست. تولید یک تن سیمان نیازمند ۱۰۰مترمکعب گاز است که حدود ۱۳ دلار میشود، در حالی که هماکنون شرکتهای سیمان
برای ۱۰۰ مترمکعب گاز حدود ۳ دلار پرداخت میکنند. معتقدم باید از تولید سیمان حداکثر حمایت را داشت اما برهم زدن منطق بازرگانی و اقتصادی هیچ تولید پایداری ایجاد نمیکند. وزارت راهوشهرسازی تا حد امکان از سیمان حمایت خواهد کرد. در این زمینه از مصرف رویههای بتنی دریغ نداریم، زیرا استفاده از بتن مزایایی همچون ایجاد ارزش افزوده، افزایش طول عمر و کاهش هزینههای نگهداری را به دنبال خواهد داشت. در همین راستا در بخشی از آزادراه تهران-شمال از رویه بتنی استفاده میکنیم. در جاده بیرجند نیز همینگونه است. همچنین بعد از ۴۰ سال باند فرودگاه مهرآباد را با
استفاده از بتن نوسازی خواهیم کرد.
*عباس آخوندی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.