|
کد خبر:
117233
|
◄ سعیدنژاد: از امضای برجام در حوزه دریایی تمام قد دفاع میکنیم
تیننیوز| مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سالگرد توافق هسته ای ایران با پنج کشور آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان به علاوه آلمان موسوم به مذاکرات ۱+۵، ضمن دفاع تمام قد از امضای «برجام» و برشمردن دستاوردهای بزرگ برنامه جامع اقدام مشترک در حوزه دریایی، کاهش سریع و تک رقمی شدن تورم و اشغالزایی ۷۰۰ هزار نفری را در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه و کم نظیر اعلام کرد.
به گزارش روابطعمومی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون وزیر وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اتفاقا برجام در بخش دریایی «آفتاب تابان» بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی ویژه ای نسبت به دیگر کشورهای منطقه و فرا منطقه ای در بخش دریایی ندارد.
چهار حوزه تحریمی در بخش حمل و نقل دریایی
مهندس محمد سعیدنژاد در گفت و گو یی به مناسبت سالگرد برجام با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی جزو اولین حوزههایی بود که مشمول تحریم شد، گفت : غربیها برای اینکه بتوانند تحریمها علیه ایران را به خوبی اجرا کنند باید مراودات ما را مسدود میکردند.
مهندس سعیدنژاد، با بیان اینکه در بخش حمل و نقل دریایی به دلیل اینکه بیش از ۹۰ درصد کالاهای تجاری کشور از طریق دریا جا به جا میشود، گفت : بیشترین هدفگذاری تحریمهای ظالمانه در این حوزه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات تحریمها در بخش دریایی توضیح داد : خطوط کشتیرانی اعم از شرکت ملی کشتیرانی، شرکت ملی نفت کش و سایر خطهای کشتیرانی؛ بیمه و پوشش بیمه ای کشتیها؛ کلاس بندی و رده بندی شناورها و شرکتهای اپراتوری فعال در بنادر مشمول تحریمهای سنگین شده بودند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه توضیح داد : بر اساس این تحریمها کشتیهای ایرانی با پرچم ایران حق تردد به هیچ بندری را نداشتند.
مؤسسات رده بندی معتبر دنیا از حضور در ایران جهت انجام فرایند کلاس بندی و صدور گواهی و تأییدیه مبنی بر سالم بودن اجزای فنی کشتی و اعمال استانداردهای فنی منع شدند. به تبع عدم انجام موضوع کلاسبندی، فرایند بیمه ای هم توسط شرکتهای بیمه انجام نمیگرفت.
مهندس سعیدنژاد اضافه کرد : به طور طبیعی و به دلیل بیمه نبودن شناورها، صاحبان کالا نیز به سفارش حمل و نقل کالا به شناور بدون بیمه نمیدادند.
به گفته سعیدنژاد، مضاف بر این، شرکتهای اپراتوری بنادر که عملیات جا به جایی کالاها از کشتیهای باری به بارانداز و بالعکس را انجام میدهند، نیز مشمول تحریم شدند.
بنادر ایران هیچگاه تحریم نشد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه بنادر کشور به خودی خود هیچ گاه تحریم نشدند، گفت : پیش نویسهای تحریم بنادر ایران نیز توسط کنگره آمریکا در دست تهیه بود که خوشبختانه برجام جلوی آن را گرفت. اما به دلیل تحریم اپراتورهای ایرانی، هیچ کشتی ای نمی توانست وارد بنادر ایران شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات مقابله ای ایران در دورههای تحریم خاطرنشان کرد : بخشی از تحریمها در خصوص بیمه و کلاس بندی شناورها را با روش خودمان جبران کردیم. به این معنی که با ایجاد مؤسسات رده بندی ایرانی (مؤسسه رده بندی آسیا و مؤسسه رده بندی ایرانیان) پوشش بیمه ای کشتیها تا حدی اجرا شد، اما این اقدامات هم هزینه بر بود و هم اینکه گسترده و فراگیر نبود.
دستاوردهای دریایی اجرای برجام
معاون وزیر راه در خصوص گره گشایی برجام در بخش دریایی اظهار داشت : با تمهیدات اندیشیده شده در آغاز مذاکرات هسته ای و مطالعات دقیق تری که توسط گروههای فنی در تیم مذاکرات کننده ایرانی انجام شده بود، کلیه قطعنامه های سازمان ملل و تصمیمات اتحادیه اروپا مبنی بر مسدود و محدود کردن حمل و نقل دریایی ایران، یکجا برداشت شد؛ به طوری هم اکنون در هیچ بخشی از حوزه دریا تحریم نداریم.
مهندس سعیدنژاد اضافه کرد : با اجرای بر جام، کشتیرانیهای ایران امکان رفتن به هر نقطه ای از آبهای دنیا را دارند. کشتیهای ایرانی که به دلیل تحریم، پرچمشان را تغییر داده بودند، هماکنون با پرچم ایران به بنادر بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا تردد میکنند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی افزود : با انجام توافق هسته ای، مؤسسات رده بندی معتبر دنیا مجدداً به ایران برگشتند و با همکاری مؤسسات ایران فعالیتشان را آغاز کردند. بیمهها نیز با اعمال سقف
بیمهای ۵۴۰ میلیون دلار، پوشش بیمه ای شناورهای ایرانی را آغاز کردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به دستاوردهای برجامی حوزه دریایی گفت : به دنبال خروج اپراتورهای بندری از چالش تحریم، هم اکنون ۱۷ خط کشتیرانی بزرگ و معتبر دنیا که به «خطوط لاینری» معروف هستند، برنامه هفتگی و ماهانهشان برای تردد به بنادر ایران به خصوص بندر کانتینری شهیدرجایی را از سر گرفته اند. در نتیجه الان فعالیتهای ایران در حوزه دریا کاملاً عادی مثل سایر کشورهای صاحب بندر و دریا است.
رفع محدودیت های خرید تجهیزات بندری
معاون وزیر راه و شهرسازی امکان خرید تجهیزات استراتژیک بندری در دوران پسا برجام را از دیگر دستاوردهای مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت : تا پیش از این با محدودیت خرید و تأمین تجهیزات استراتژیک بندری مواجه بودیم؛ تنها برخی شرکتهای کشورهای خاص میتوانستند به ایران تجهیزات بفروشند؛ آن هم تجهیزات کم کیفیت و کم بازده. با انجام توافق اتمی و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، خرید تجهیزات از بهترین شرکتهای اروپایی آغاز شد. به طوری که طی ده روز آینده اولین محموله تجهیزات بندری خریداری شده از شرکت معروف «لیپهر» آلمان وارد بندر چابهار میشود.
صف ۹ شرکت سرمایه گذار خارجی برای حضور در بندر شهیدرجایی
مهندس سعیدنژاد در ادامه با بیان اینکه استقبال سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بنادر کشور از دیگر دستاوردهای برجام است، اضافه کرد : در حال حاضر فقط در بندر شهیدرجایی و برای فاز سوم توسعه این بندر،
۹ شرکت بزرگ کشتیرانی و اپراتوری بندری، جهت سرمایه گذاری و ساخت ترمینال، درخواست رسمی دادهاند.
وی گفت : هم اکنون به دلیل اینکه تعداد این شرکتها زیاد است، فرایند تعیین شاخصهای انتخاب سرمایه گذار (بر اساس استانداردهای سرمایه گذاران خارجی و در چهارچوب قوانین داخل کشور) توسط یک شرکت معتبر آلمانی در دست انجام است. عن قریب فراخوان آن جهت انتخاب و گزینش شرکت برتر از میان ۹ شرکت یاد شده، اعلام رسمی میشود.
امضای قراردادهای بزرگ سرمایه گذاری در بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به امضای دو قرارداد بزرگ بندری با کشور هند در دوره پسا برجام، آن را یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید و در پرتو مذاکرات موفق هسته ای عنوان کرد و گفت : در قرارداد اول مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به صورت فایناس توسط کشور هنر جهت توسعه بنادر چابهار، تأمین میشود که در حال طی فرایند عملیاتی است. قرارداد دیگر، سرمایه گذاری به صورت B.O.T یعنی ساخت، بهره برداری و انتقال به میزان ۸۵ میلیون دلار در بندر چابهار است.
تأثیرات جهشی برجام بر اقتصاد حمل و نقل کشور
مهندس سعیدنژاد در پاسخ به تأثیر جهشی برجام بر اقتصاد حمل و نقل کشور تأکید کرد : ورود ۱۷ خط لاینر کشتیرانی به بنادر ایران، مفهوماش این است که کالاهایی که به صورت واسطه و از طریق کشتیهای کوچک (فیدری) از بنادر جنوب خلیج فارس وارد بنادر ایران میشدند، از این پس از طریق کشتیهای بسیار و بزرگ به شکل مستقیم وارد آبهای ایران میشود که آثارش در کاهش هزینهها و زمان حمل و نقل کاملاً محسوس است.
وی افزود : به جز این، ما در حوزه دریا باید در سه موضوع مختلف نیز فعالیت بهینه داشته باشیم : اینکه امکانات و شرایط کالاهای ایرانی اعم از صادراتی و وارداتی را ارتقا بدهیم؛ موضوع بعدی بحث ترانشیپ (جا به جایی دریایی کالاها از یک بندر داخلی به یک بندر خارجی یا داخلی دیگر) است که یکی از شروط سازمان بنادر و دریانوردی برای همکاری با شرکتهای خارجی آوردن حجم بیشتری از کالاهای ترانشیپی به کشور است.
به گفته سعیدنژاد، موضوع سوم استفاده حداکثری از ظرفیتهای ترانزیتی کشور برای حمل و جا به جایی کالاهای کشورهای محصور در خشکی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتخاب اپراتورهای ترمینال ۱ و ۲ بندر شهیدرجایی گفت : با اعلام فراخوان برای این ترمینالها، شرکتهای بزرگ بین المللی اعلام همکاری کردند که در حال حاضر در مرحله بررسی و انتخاب گزینه برتر قرار دارد.
عملکرد قابل دفاع سازمان بنادر در سواحل مکران
مهندس سعیدنژاد با انتقاد از سیاستهای غلط اقتصادی گذشته مبنی بر خالی شدن سواحل جنوب کشور از جمعیت ناشی از استقرار صنایع و منابع در نواحی مرکزی کشور، گفت : میزان متوسط تراکم جمعیت در سواحل ایران، ده درصد میزان تراکم به نسبت کل کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان عملکرد قابل دفاع سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه سواحل مکران، تأکید کرد : در سواحل مکران، طرح توسعه بندر بزرگ چابهار را از خیلی سال پیش شروع کردیم و در آینده نزدیک فاز اول توسعه این بندر با ورود تجهیزات بندری، مورد بهره برداری قرار میگیرد.
مهندس سعیدنژاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش دریایی هیچ محدودیت ویژه ای نسبت به دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای نداریم، تصریح کرد : اتفاقاً بر جام در بخش دریایی آفتاب تابان بوده است.
سعیدنژاد با بیان اینکه در تاریخ ایران در هیچ دوره ای کاهش سریع تورم دو رقمی و تبدیل آن به تورم تک رقمی را سراغ ندارید، گفت : اشتغال زایی برای ۷۰۰ هزار نفر و کاهش تورم سریع، در تاریخ ایران بی نظیر بوده است که توسط دولت تدبیر و امید و تحت تأثیر اجرای برجام حاصل شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر خوب و مفید بودن اجرایی برجام برای کشور، تصریح کرد :
در خصوص برجام نباید دچار مشکل مفهومی شویم. اینکه برجام خوب است به معنی این نیست که طرف مقابل ما هم خوب بود. اتفاقاً طرف مقابل، عملکرد خوبی نداشته است و تا اینجا هم مجبور شده بود و به ما بدهکار است.
چهار حوزه تحریمی در بخش حمل و نقل دریایی
مهندس محمد سعیدنژاد در گفت و گو یی به مناسبت سالگرد برجام با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی جزو اولین حوزههایی بود که مشمول تحریم شد، گفت : غربیها برای اینکه بتوانند تحریمها علیه ایران را به خوبی اجرا کنند باید مراودات ما را مسدود میکردند.
مهندس سعیدنژاد، با بیان اینکه در بخش حمل و نقل دریایی به دلیل اینکه بیش از ۹۰ درصد کالاهای تجاری کشور از طریق دریا جا به جا میشود، گفت : بیشترین هدفگذاری تحریمهای ظالمانه در این حوزه بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات تحریمها در بخش دریایی توضیح داد : خطوط کشتیرانی اعم از شرکت ملی کشتیرانی، شرکت ملی نفت کش و سایر خطهای کشتیرانی؛ بیمه و پوشش بیمه ای کشتیها؛ کلاس بندی و رده بندی شناورها و شرکتهای اپراتوری فعال در بنادر مشمول تحریمهای سنگین شده بودند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه توضیح داد : بر اساس این تحریمها کشتیهای ایرانی با پرچم ایران حق تردد به هیچ بندری را نداشتند.
مؤسسات رده بندی معتبر دنیا از حضور در ایران جهت انجام فرایند کلاس بندی و صدور گواهی و تأییدیه مبنی بر سالم بودن اجزای فنی کشتی و اعمال استانداردهای فنی منع شدند. به تبع عدم انجام موضوع کلاسبندی، فرایند بیمه ای هم توسط شرکتهای بیمه انجام نمیگرفت.
مهندس سعیدنژاد اضافه کرد : به طور طبیعی و به دلیل بیمه نبودن شناورها، صاحبان کالا نیز به سفارش حمل و نقل کالا به شناور بدون بیمه نمیدادند.
به گفته سعیدنژاد، مضاف بر این، شرکتهای اپراتوری بنادر که عملیات جا به جایی کالاها از کشتیهای باری به بارانداز و بالعکس را انجام میدهند، نیز مشمول تحریم شدند.
بنادر ایران هیچگاه تحریم نشد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه بنادر کشور به خودی خود هیچ گاه تحریم نشدند، گفت : پیش نویسهای تحریم بنادر ایران نیز توسط کنگره آمریکا در دست تهیه بود که خوشبختانه برجام جلوی آن را گرفت. اما به دلیل تحریم اپراتورهای ایرانی، هیچ کشتی ای نمی توانست وارد بنادر ایران شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات مقابله ای ایران در دورههای تحریم خاطرنشان کرد : بخشی از تحریمها در خصوص بیمه و کلاس بندی شناورها را با روش خودمان جبران کردیم. به این معنی که با ایجاد مؤسسات رده بندی ایرانی (مؤسسه رده بندی آسیا و مؤسسه رده بندی ایرانیان) پوشش بیمه ای کشتیها تا حدی اجرا شد، اما این اقدامات هم هزینه بر بود و هم اینکه گسترده و فراگیر نبود.
دستاوردهای دریایی اجرای برجام
معاون وزیر راه در خصوص گره گشایی برجام در بخش دریایی اظهار داشت : با تمهیدات اندیشیده شده در آغاز مذاکرات هسته ای و مطالعات دقیق تری که توسط گروههای فنی در تیم مذاکرات کننده ایرانی انجام شده بود، کلیه قطعنامه های سازمان ملل و تصمیمات اتحادیه اروپا مبنی بر مسدود و محدود کردن حمل و نقل دریایی ایران، یکجا برداشت شد؛ به طوری هم اکنون در هیچ بخشی از حوزه دریا تحریم نداریم.
مهندس سعیدنژاد اضافه کرد : با اجرای بر جام، کشتیرانیهای ایران امکان رفتن به هر نقطه ای از آبهای دنیا را دارند. کشتیهای ایرانی که به دلیل تحریم، پرچمشان را تغییر داده بودند، هماکنون با پرچم ایران به بنادر بزرگ آسیا، اروپا و آمریکا تردد میکنند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی افزود : با انجام توافق هسته ای، مؤسسات رده بندی معتبر دنیا مجدداً به ایران برگشتند و با همکاری مؤسسات ایران فعالیتشان را آغاز کردند. بیمهها نیز با اعمال سقف
بیمهای ۵۴۰ میلیون دلار، پوشش بیمه ای شناورهای ایرانی را آغاز کردند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به دستاوردهای برجامی حوزه دریایی گفت : به دنبال خروج اپراتورهای بندری از چالش تحریم، هم اکنون ۱۷ خط کشتیرانی بزرگ و معتبر دنیا که به «خطوط لاینری» معروف هستند، برنامه هفتگی و ماهانهشان برای تردد به بنادر ایران به خصوص بندر کانتینری شهیدرجایی را از سر گرفته اند. در نتیجه الان فعالیتهای ایران در حوزه دریا کاملاً عادی مثل سایر کشورهای صاحب بندر و دریا است.
رفع محدودیت های خرید تجهیزات بندری
معاون وزیر راه و شهرسازی امکان خرید تجهیزات استراتژیک بندری در دوران پسا برجام را از دیگر دستاوردهای مذاکرات هسته ای برشمرد و گفت : تا پیش از این با محدودیت خرید و تأمین تجهیزات استراتژیک بندری مواجه بودیم؛ تنها برخی شرکتهای کشورهای خاص میتوانستند به ایران تجهیزات بفروشند؛ آن هم تجهیزات کم کیفیت و کم بازده. با انجام توافق اتمی و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک، خرید تجهیزات از بهترین شرکتهای اروپایی آغاز شد. به طوری که طی ده روز آینده اولین محموله تجهیزات بندری خریداری شده از شرکت معروف «لیپهر» آلمان وارد بندر چابهار میشود.
صف ۹ شرکت سرمایه گذار خارجی برای حضور در بندر شهیدرجایی
مهندس سعیدنژاد در ادامه با بیان اینکه استقبال سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بنادر کشور از دیگر دستاوردهای برجام است، اضافه کرد : در حال حاضر فقط در بندر شهیدرجایی و برای فاز سوم توسعه این بندر،
۹ شرکت بزرگ کشتیرانی و اپراتوری بندری، جهت سرمایه گذاری و ساخت ترمینال، درخواست رسمی دادهاند.
وی گفت : هم اکنون به دلیل اینکه تعداد این شرکتها زیاد است، فرایند تعیین شاخصهای انتخاب سرمایه گذار (بر اساس استانداردهای سرمایه گذاران خارجی و در چهارچوب قوانین داخل کشور) توسط یک شرکت معتبر آلمانی در دست انجام است. عن قریب فراخوان آن جهت انتخاب و گزینش شرکت برتر از میان ۹ شرکت یاد شده، اعلام رسمی میشود.
امضای قراردادهای بزرگ سرمایه گذاری در بندر چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به امضای دو قرارداد بزرگ بندری با کشور هند در دوره پسا برجام، آن را یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید و در پرتو مذاکرات موفق هسته ای عنوان کرد و گفت : در قرارداد اول مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به صورت فایناس توسط کشور هنر جهت توسعه بنادر چابهار، تأمین میشود که در حال طی فرایند عملیاتی است. قرارداد دیگر، سرمایه گذاری به صورت B.O.T یعنی ساخت، بهره برداری و انتقال به میزان ۸۵ میلیون دلار در بندر چابهار است.
تأثیرات جهشی برجام بر اقتصاد حمل و نقل کشور
مهندس سعیدنژاد در پاسخ به تأثیر جهشی برجام بر اقتصاد حمل و نقل کشور تأکید کرد : ورود ۱۷ خط لاینر کشتیرانی به بنادر ایران، مفهوماش این است که کالاهایی که به صورت واسطه و از طریق کشتیهای کوچک (فیدری) از بنادر جنوب خلیج فارس وارد بنادر ایران میشدند، از این پس از طریق کشتیهای بسیار و بزرگ به شکل مستقیم وارد آبهای ایران میشود که آثارش در کاهش هزینهها و زمان حمل و نقل کاملاً محسوس است.
وی افزود : به جز این، ما در حوزه دریا باید در سه موضوع مختلف نیز فعالیت بهینه داشته باشیم : اینکه امکانات و شرایط کالاهای ایرانی اعم از صادراتی و وارداتی را ارتقا بدهیم؛ موضوع بعدی بحث ترانشیپ (جا به جایی دریایی کالاها از یک بندر داخلی به یک بندر خارجی یا داخلی دیگر) است که یکی از شروط سازمان بنادر و دریانوردی برای همکاری با شرکتهای خارجی آوردن حجم بیشتری از کالاهای ترانشیپی به کشور است.
به گفته سعیدنژاد، موضوع سوم استفاده حداکثری از ظرفیتهای ترانزیتی کشور برای حمل و جا به جایی کالاهای کشورهای محصور در خشکی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتخاب اپراتورهای ترمینال ۱ و ۲ بندر شهیدرجایی گفت : با اعلام فراخوان برای این ترمینالها، شرکتهای بزرگ بین المللی اعلام همکاری کردند که در حال حاضر در مرحله بررسی و انتخاب گزینه برتر قرار دارد.
عملکرد قابل دفاع سازمان بنادر در سواحل مکران
مهندس سعیدنژاد با انتقاد از سیاستهای غلط اقتصادی گذشته مبنی بر خالی شدن سواحل جنوب کشور از جمعیت ناشی از استقرار صنایع و منابع در نواحی مرکزی کشور، گفت : میزان متوسط تراکم جمعیت در سواحل ایران، ده درصد میزان تراکم به نسبت کل کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان عملکرد قابل دفاع سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه سواحل مکران، تأکید کرد : در سواحل مکران، طرح توسعه بندر بزرگ چابهار را از خیلی سال پیش شروع کردیم و در آینده نزدیک فاز اول توسعه این بندر با ورود تجهیزات بندری، مورد بهره برداری قرار میگیرد.
مهندس سعیدنژاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر در بخش دریایی هیچ محدودیت ویژه ای نسبت به دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای نداریم، تصریح کرد : اتفاقاً بر جام در بخش دریایی آفتاب تابان بوده است.
سعیدنژاد با بیان اینکه در تاریخ ایران در هیچ دوره ای کاهش سریع تورم دو رقمی و تبدیل آن به تورم تک رقمی را سراغ ندارید، گفت : اشتغال زایی برای ۷۰۰ هزار نفر و کاهش تورم سریع، در تاریخ ایران بی نظیر بوده است که توسط دولت تدبیر و امید و تحت تأثیر اجرای برجام حاصل شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر خوب و مفید بودن اجرایی برجام برای کشور، تصریح کرد :
در خصوص برجام نباید دچار مشکل مفهومی شویم. اینکه برجام خوب است به معنی این نیست که طرف مقابل ما هم خوب بود. اتفاقاً طرف مقابل، عملکرد خوبی نداشته است و تا اینجا هم مجبور شده بود و به ما بدهکار است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.