| کد خبر: 117288 |

◄ مقاوم‌سازی مدارس یا ایمن‌سازی حمل‌و‌نقل

تین‌نیوز| وبلاگ عباس قربانعلی بیک-یکی از مباحث مهم در تصمیمات مدیریتی تشخیص بین مهم و مهم­تر یا همان اهم میباشد که در شرایطی که‌ در تشدید محدودیت منابع و سرمایه که همیشه و همه‌جا وجود دارد اهمیت آن افزوده میگردد، برای این موضوع مبحثی در فقه اسلامی مطرح است تحت عنوان تزاحم که در این باب امام راحل در کتاب الرسائل چنین می‌فرمایند:

هرگاه دو واجب با هم تزاحم داشته باشند، اگر مصلحت آنها مساوى باشد، انسان مخیر است و مى تواند هر یک از آنها را که بخواهد انجام دهد، لیکن هرگاه یکى مهمتر باشد لازم است آن را امتثال کند و اگر آن را ترک کند و به استقبال مهم رود، در ترک اهم معذور نیست، بر خلاف ترک مهم که عذر او در درگاه الهى، پذیرفته است.
یکی از مسائل و مشکلات اساسی کشور موضوع آمار بالای تلفات جاده‌ای است که‌ در این خصوص مقام معظم رهبری در 19/2/95 در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی فرمودند: اگرچه آمار تلفات تصادفات جاده­ای کاهش یافته است اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاههای مسئول باید تلاش کنند این آمار به صورت مستمر کاهش یابد.

این آمار در دهه هشتاد به ۲۴۱ هزار نفر  رسید که‌ چنانچه فقط خسارت اقتصادی آن بر مبنای شرع مقدس اسلام محاسبه شود با احتساب دیه شرعی هر نفر به عدد هفتصد میلیون تومان برای ماههای عادی و یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان برای ماههای حرام به متوسط حدود یک میلیارد تومان برای هر نفر بالغ میگردد و این عدد یعنی سالانه حدود بیست هزار میلیارد تومان بدون منظور نمودن هزینه درمان و ازکارافتادگی مجروحین و خسارات مادی.

کميسيون حمل و نقل ترکيبي انگليس( CFIT )  با مقايسه چهار کشور اروپايي متوسط ارزش جان را در پروژه­هاي ريلي بيش از يك ميليون يورو برآورد کرده است.  سازمان آزادراههای دولتی آمریکاFHWA  ارزش اقتصادی جان را در سال ٢ ۴ معادل ٣ ميليون دلار محاسبه نموده است.

در آمار سال 2005 گزارش کمیسیون اروپایی وزرای حمل و نقل ECMT ملاحظه میشود تلفات جاده­ای کشور در آن سال نزدیک به تلفات کل کشورهای اروپایی و ترکیه بوده که با توجه به جمعیت چهارصد میلیونی این کشورها و اقتصاد فعالتر و حمل و نقل بیشتر باید موضوع با حساسیت بیشتر پیگیری شود.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه در اواخر سال 94 در مراسم اختتاميه «پانزدهمين كنفرانس بين المللي مهندسي حمل و نقل و ترافيك» که در برج میلاد تهران برگزار گردید با اشاره به اين كه سالانه 17 هزار ایرانی در تصادفات کشته می­شوند و 75 درصد علل مرگ و مير ايراني ها، بيماري هاي غير واگير است، اظهار كرد: اين رقم با احتساب تصادفات به 90 درصد مي رسد، در صورتي كه 80 درصد این آمار قابل پيشگيري است.

در چنین شرایطی که‌ آمار تلفات جاده‌ای به یک بحران اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده تخصیص سه میلیارد دلار بودجه عمرانی کشور به موضوع مقاوم سازی مدارس که‌ بیشتر به یک نگرانی شبیه میباشد در مقابل ایمن‌سازی حمل و نقل مانند انتخاب مهم است در مقابل اهم که‌ نه تنها از نظر شرع بلکه از نظر عقل نیز موجه به نظر نمیرسد بویژه وقتی به سابقه اقدام مشابه در سال 85 توجه شود که طی چهار دهه پس از انقلاب کل تلفات زلزله حدود یکصدهزار نفر بوده و بدلیل زمان وقوع آنها میزان تلفات ناشی از مقاوم نبودن مدارس شاید به پانصد نفر هم نرسد و این در حالی است که تلفات جاده­ای در همین مدت بیش از پانصد هزار نفر یعنی بالاتر از هزار برابر تلفات مدارس بوده است و از آنجایی که حمل و نقل زمینی بیشترین سهم را در حمل و نقل کشور دارد باید با پرهیز از تصمیمات احساسی این منابع در توسعه حمل‌ونقل ریلی و ایمن سازی جاده‌های کشور بکار گرفته شود. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.