| کد خبر: 118181 |

راه‌آهن مهاباد - نقده در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد

تین‌نیوز| معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌‌آهن مراغه- ارومیه گفت: عملیات احداث راه‌آهن مهاباد- نقده که یکی از پنج اولویت اصلی توسعه ریلی کشور است تکمیل شده و در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور،  معاون وزیر راه  وشهرسازی در سفر به استان آذربایجان غربی از آزادراه ارومیه- تبریز و راه‌آهن مراغه- ارومیه بازدید کرد.

خیراله خادمی در این خصوص با اشاره به پیشرفت 71 درصدی کل محور اظهار داشت:‌ راه‌آهن مراغه- ارومیه به طول 180 کیلومتر است و تاکنون 3 هزار و 374 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است با در نظر گرفتن 120 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده تاکنون به منظور اتمام طرح به 860 میلیارد ریال نقدینگی نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور راه‌آهن مهاباد- نقده به طول 23 کیلومتر را یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود:‌ عملیات احداث راه‌آهن مهاباد- نقده که یکی از پنج اولویت اصلی توسعه ریلی کشور است تکمیل شده و در دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از ایستگاه ارومیه بازدید کرد و گفت: ساختمان ایستگاه در حال حاضر 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش ایستگاه‌های راه‌آهن و تاکید بر درتادر بودن شبکه ریلی و گسترش حمل و نقل ترکیبی، ایستگاه راه‌آهن مسافری شهر ارومیه نیز به داخل شهر منتقل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی احداث این خط آهن را از نظر حمل و‌نقل کالا و جابجایی مسافر با توجه به نزدیکی آن به مناطق مرزی شمال‌غرب و سردسیر بودن منطقه مهم ارزیابی کرد  و اظهار داشت: این خط‌آهن از نظر سهولت و ایمنی تردد و حمل‌و‌نقل، خصوصا در فصول سرد سال و همچنین اتصال مناطق شمالی و مرکز استان به شبکه اصلی راه‌آهن کشور بسیار حایز اهمیت است و بهره‌برداری از آن سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت وسایل نقلیه، بالا رفتن حجم جا‌به‌جایی کالا و مسافر و کاهش آمار تصادفات رانندگی خواهد شد.

وی در ادامه این سفر از آزادراه ارومیه- تبریز بازدید کرد و گفت: این آزادراه در ادامه کریدور آزادراهی شرق به غرب، استان آذربایجان شرقی را به شهر ارومیه متصل می‌کند و از  طریق پل میانگذر دریاچه ارومیه موجب خارج شدن استان آذربایجان غربی از انزوا می‌شود.

خادمی افزود: بخش‌هایی از این پروژه 150 کیلومتری از جمله میانگذر دریاچه ارومیه و پل شهید کلانتری در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است و اجرای قطعات باقی‌مانده با توجه به قرار گرفتن این آزادراه درپروژه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه آزادراه با سرعت در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش مسیر به کمتر از نصف مسیرهای فعلی عنوان کرد: این آزادراه موجب کاهش فاصله حمل و  ترانزیت بار از طریق کریدور شرق به غرب به میزان 125 کیلومتر  می‌شود و حدود 200 میلیارد ریال سالانه در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد:‌ قطعه یک این پروژه از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه با پیشرفت فیزیکی 80 درصد، تا پایان سال به اتمام می‌رسد، قطعه دو با پیشرفت 60 درصدی در حال انجام است و قطعه سوم این پروژه نیز از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای ادامه دارد و تکمیل آن موجب کوتاه شدن مسیر به میزان 12 کیلومتر می‌شود.

وی افزود: قطعه چهارم این پروژه تا کنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، مطالعات مسیر در قطعه پنجم به تصویب رسیده و در مرحله مطالعات زیست محیطی و ژئوتکنیکی تونل‌ها است  و عملیات اجرایی قطعه ششم نیز در مرحله تکمیل مطالعات است.
 
 
 
 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.