| کد خبر: 118337 |

◄ شهر فرودگاهی امام در صدر اخبار هفته‌ی گذشته

تین‌نیوز| رییس هیات مدیره شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) هفته‌ی گذشته به مناسبت رونمایی از برنامه 5 ساله توسعه شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) با محوریت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر فرودگاهی نشست خبری را با اهالی رسانه برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمود نویدی رئیس هیات مدیر شهر فرودگاهی امام در جمع اهالی رسانه عنوان کرد: حدود سه هفته پیش قرارداد ترمنیال سلام را ابلاغ و کار شروع شده است، پیشرفت نسبتا خوب است و امیدواریم بتوانیم ترمینال سلام را یک ‌ساله بهره‌برداری کنیم.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی با بیان این‌که «یکی از برنامه‌های 5 ساله ما این است که با استفاده از ترمنیال فعلی و ترمنیال سلام ظرفیت را به 20 میلیون نفر افزایش دهیم»، گفت: قرارداد ترمینال سلام با بنیاد مستضعفان به صورت BLT امضا شده که آن را یک ساله می‌سازند و 8 سال در اختیار ما قرار می‌دهند.

نویدی با اشاره به این‌ که سازمان هواپیمایی کشوری از شهر فرودگاهی خواسته است تا پروازهای داخلی را در فرودگاه امام فعال کنیم و امیدواریم تا دو سال آینده این کار را انجام دهیم، افزود: برنامه داریم که در پروازهای خارجی تا جایی که می‌توانیم توسعه را انجام دهیم چون ظرفیتی وجود دارد و منتظر هستند از آن استفاده کنند.

وی گفت: درآمد فرودگاه‌های جهان سال گذشته 140 میلیارد دلار بوده که 55 درصد آن مربوط به بخش هوانوردی و 45 درصد آن مربوط به بخش غیرهوانوردی بوده است.

 یکی‌دیگر از مهم‌ترین اخبار هفته‌ی گذشته سخنان مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بود که عنوان کرد عوارض نمی‌گیریم که بخشی از آن را به پدافند هوایی ارتش ببخشیم.

وی درهمین راستا ادامه داد: قادر به پرداخت هزینه‌های امنیت عمومی و هزینه‌های دفاعی نیستیم  و طبق مستندات پیمان شیکاگو که کشور ما آن را پذیرفته و به عنوان قانون ملی باید به آن احترام گذاشته شود؛ به هیچ وجه مجاز به پذیرش و اختصاص هیچ سهمی از هزینه‌های امنیت عمومی و دفاعی از منابع خود نیستیم و لذا چنین هزینه‌هایی را هرگز نخواهیم پرداخت.
 
رحمت‌اله مه‌آبادی در ادامه اظهار کرد: به طور کلی هوانوردی نظامی از هوانوردی غیرنظامی جداست، ما و همکاران نظامی دو مجموعه مستقل از هم هستیم و مرزهای متفاوت از هم داریم. بنابراین، هم در استانداردها و هم در مأموریت‌ها و هم در عملیات‌ با یکدیگر متفاوتیم اما در عین حال ارتباط و همکاری تنگاتنگی با یکدیگر داریم.

وی گفت: در کل جهان هر یک از دو مجموعه هوانوردی نظامی و هوانوردی غیرنظامی وظایف و مأموریت‌های خاص خود را دارند. وظیفه ذاتی و مأموریت اصلی نیروهای نظامی، تأمین امنیت ملی و مأموریت اصلی بخش غیرنظامی هم تأمین ایمنی است. هر دو نیز بسیار مهم و حساس هستند. حتی در حوزه نظامی هم مأموریت بخش‌های مختلف یکی نیست.

مه‌آبادی اضافه کرد: مثلا پدافند هوایی که‌ شامل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پدافند هوایی نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود و نقش بسیار ارزشمندی هم برای حفاظت از مرزهای هوایی، مقابله با تهدیدهای متوجه امنیت ملی در شرایط جنگ و تهدید  ایفا می‌کنند اما تنها تأمین‌کنندگان امنیت در فضا نیستند. بلکه نیروهای دیگری هم هستند که گونه‌ای دیگری امنیت را که برای مقابله با اقدامات تروریستی و عامدانه در فرودگاه‌ها و در فضای سرزمینی، سایر اماکن حساس و در گستره کشور بوجود آورده و خدماتی را بدون تبلیغات، سر و صدا در رسانه‌ها ارائه می‌کنند که به اندازه خدمات مرزبانی هوایی، دریایی و زمینی اهمیت دارد.
 
وی عنوان کرد: انجام این نوع خدمات که بیشتر جنبه پیشگیری دارد نیازمند تجهیزات، فرایند، آموزش‌ها و نیروهای عمل‌کننده خاص خود است. مثلاً با اینکه کارکنان سپاه پاسداران مأموریت‌های مهم و مختلفی در هوا، زمین و دریا دارند؛ اما در حوزه مقابله با تهدیدهای متوجه حمل‌ونقل هوایی، تنها نیروی عمل‌کننده سپاه، سپاه حفاظت هواپیمایی است. ارائه این خدمات نرم‌تر، غیرملموس و در عین حال بسیار حساس و سخت است زیرا تهدید پنهان بوده و کشف آن بسیار دشوار است.

یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته توضیحات مدیرعامل هما در خصوص قرارداد با ‌ATR  بود.

فرهاد پرورش درباره قرارداد خرید هواپیماهای ‌ATR برای ایران‌ایر، اظهار داشت: ‌‌اگر قرارداد ما با نمایندگان ATR ‌به نتیجه نهایی برسد امیدواریم در گام اول تا پایان امسال یک تا دو فروند از این هواپیماها‌ وارد کشور و ناوگان هما شود.

‌مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: پس از آن برای هواپیماهای بعدی این کمپانی، به تدریج در بسته‌های 10 و 20 تایی، فاینانسر ‌جذب می‌شود.

پرورش بیان کرد: هواپیماهایی که خریداری می‌شود به انتخاب خود ایران‌ایر، نوع صندلی و تجهیزات داخلی آن انتخاب می‌شود.‌

مدیرعامل ایران‌ایر در خصوص تأمین اقساط این هواپیماها (ایرباس، بوئینگ و ATR)، به فارس گفت: از محل انجام پروازهای داخلی و خارجی تلاش می‌کنیم این اقساط را تأمین کنیم.

وی اظهار داشت: سیستم تأمین مالی فاینانس است که 15 تا 20 درصد توسط ما یا کمپانی سازنده تأمین می‌شود و بقیه هم از طریق فاینانسر و یا کمپانی سازنده خواهد بود.

مدیرعامل ایران‌ایر درباره تربیت خلبان برای هواپیماهایی که قرار است وارد ناوگان هما شود، بیان کرد: هما تا حدود دو سال آینده کمبود خلبان برای هواپیماهای جدید ندارد زیرا خلبان به اندازه کافی داریم، اما برای هواپیماهای بعدی باید شروع به جذب خلبان جدید و تربیت آنها کنیم.

پرورش درباره خطوط هوایی هما با ورود هواپیماهای جدید اظهار داشت: با ورود هواپیمای جدید، خطوط هوایی جدید هم راه‌اندازی می‌شود اما اولویت این است که شرایط فعلی را تقویت کنیم و بسته به تعداد هواپیما خطوط باطل شده قبلی را احیا کنیم و در چند سال آینده هم خطوط جدیدی اضافه کنیم. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.