| کد خبر: 118810 |

قطار خوش قولی دولت یازدهم در ایستگاه آذربایجان غربی

تین‌نیوز|  تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه در کنار تثبیت تراز آبی دریاچه ارومیه را می توان نماد خوش قولی دولت یازدهم در آذربایجان غربی به شمار آورد؛ طرح هایی که با تزریق مالی چشمگیر دولت به فرجام رسیده است و قدردانی مردم این استان را در ماه های آتی به دنبال خواهد داشت.

 
به گزارش ایرنا توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت اهمیت ویژه‌ای در رشد و توسعه شهرها دارد، در این استان که در مجاورت کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان و دروازه ورود به اروپا قرار گرفته از اهمیت دوچندان برخوردار است.

عملیات اجرایی راه آهن مراغه - ارومیه که در سال 1380 شمسی آغاز شده و با وجود مطالبه های سنگین پیمانکاران در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا مهاباد رسیده بود، امروزه بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق وعده مسئولان در اردیبهشت سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بازدیدها و وعده های مسئولان تراز اول کشور از طرح خط آهن مراغه – ارومیه و وعده های آنان برای بهره برداری از این طرح تا پایان دولت یازدهم نیز گویا هنوز به باور عمومی تبدیل نشده است.

یک شهروند ارومیه ضمن ابراز خرسندی از اتمام این طرح در ماه های آتی و با حالت تعجب گفت: مسافرت با قطار از ارومیه به تهران و مشهد برای مردم این استان از جذابیت بالایی برخوردار است و روزگاری آرزوی دور از انتظار به شمار می رفت.

سیمیمن حسین پور افزود: با وجود محدودیت های مالی دولت یازدهم، مردم این استان امید چندانی به تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه ندارند و راه اندازی ایستگاه راه آهن در ارومیه را هنوز باور نکرده اند.

در این میان بازدید معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی آذر سال جاری از طرح خط آهن مراغه - ارومیه را باید سندی برای خوش قولی دولت خواند؛ وی با اشاره به اینکه دولت برای تسریع در اجرای این طرح در سال جاری مازاد بر اعتبار پیش بینی شده هزینه کرده است، گفت: ارومیه تا پایان دولت یازدهم به شبکه ریلی سراسری متصل می شود.

محمد باقر نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون 108 کیلومتر از مسیر ایستگاه نقده که در مسیر مراغه - ارومیه قرار گرفته، آماده سازی شده است، افزود: ریل گذاری 72 کیلومتر از مسیر قطار نقده به ارومیه باقیمانده است که تا اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می رسد.

نماینده مردم ارومیه نیز با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای راه اندازی راه آهن ارومیه - مراغه و اختصاص 4 هزار میلیارد ریال برای بهره برداری از این طرح گفت: به نشانه وفای به عهد دولت، سوت قطار در اردیبهشت سال آینده در ارومیه شنیده می شود.

سیدهادی بهادری با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی و تا زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید سه هزار و 380 میلیارد ریال برای مسیر ریلی و قطار آذربایجان غربی هزینه شده است، افزود: پیوستن آذربایجان غربی به خط ریلی کشور زمینه جذب سرمایه گذار و توسعه زیرساخت های اقتصادی این استان را به همراه می آورد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری از این طرح در حال طی مراحل اداری است، گفت: این اعتبار به زودی تزریق می شود تا این طرح به فرجام برسد.

وی با اشاره به سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی گفت: دولت یازدهم در تلاش است تا به تمامی وعده های خود به مردم آذربایجان جامع عمل بپوشاند.

وزیر راه و شهرسازی نیز طی شهریور سال جاری در بازدید از ایستگاه راه آهن نقده با اشاره به فعالیت مناسب دست اندرکاران در خصوص اجرای طرح راه آهن مراغه ـ ارومیه اظهار کرده بود که ریل مورد نیاز محور نقده ـ ارومیه نیز تامین شده که این امر می تواند شتاب این طرح را افزایش دهد.

به گفته عباس آخوندی، آذربایجان غربی 400 کیلومتر با دریای مدیترانه فاصله دارد و این فاصله اندک ظرفیتی در راستای توسعه ارتباطات کشورمان با دنیا محسوب می شود.

وی اظهار کرد: حمل و نقل از ارکان مهم توسعه آذربایجان غربی است و باید بازنگری اساسی در این بخش انجام شده و مزیت های آن بیشتر آشکار شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آذربایجان غربی توانایی تبدیل شدن به بارانداز کالاهای کشاورزی را دارد و می توان از ظرفیت راه آهن احداث شده این استان به ویژه در شهرستان نقده در این خصوص کمک گرفت.

به گزارش ایرنا، راه‌آهن مراغه - ارومیه 2 استان مهم کشور را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور می‌کند؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن 185 کیلومتر است. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.