| کد خبر: 118850 |

هزینه حمل‌و‌نقل، مانعی برای توسعه صادرات

تین‌نیوز| محمدحسین برخوردار در روزنامه گسترش تجارت نوشت: در همه جای دنیا وضعیت حمل‌ونقل تاثیر بسزایی در توسعه دارد و این در حالی است که متاسفانه در ایران این موضوع مورد اهمیت واقع نشده و داد صادرکنندگان را درآورده است.
 
صنعت حمل‌ونقل ایران، سال‌هاست به علت تحمیل تحریم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. اگرچه مسئولان مربوط تمامی تلاش خود را برای بهبود و ارتقای وضعیت حمل‌ونقل کشور انجام داده و می‌دهند اما در نهایت بارها برای تعامل با سایر کشورها در زمینه واردات مواد اولیه و صنعت حمل‌ونقل با مشکل جدی روبه‌رو شده‌اند. در یک ماه گذشته، مسئولان بخش حمل‌ونقل تلاش کرده‌اند تا با استفاده از فرصت پسابرجام راه را برای ورود ناوگان نو به ایران باز کنند و این به تنهایی بیانگر فعالیت بی‌حصر و حد مسئولان مربوط است.

حمل‌ونقل اگرچه تاثیر بسزایی در توسعه صادرات دارد اما تبدیل به معضلی برای صادرکنندگان شده است، چرا که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای قیمت تمام‌شده کالا بوده و در شرایط افزایش نرخ حمل‌ونقل تاثیری چند برابری بر قیمت کالا خواهد گذاشت که این امر به ضرر مصرف‌کننده بود و در برخی شرایط حتی به سود صادرکنندگان نیست.

به نظر می‌رسد یکی از بهترین راهکارها برای صادرکنندگانی که فاکتور حمل‌ونقل تاثیر بسزایی در قیمت تمام‌شده کالاهای‌شان می‌گذارد، ارائه یارانه به این صادرکنندگان است. درباره هزینه‌های حمل‌ونقل باید گفت، در کالاهای نیمه فراهم شده ۱۸ تا ۲۵درصد قیمت تمام‌شده و در کالاهای خام ۳۰ تا ۳۵درصد قیمت تمام شده کالا به هزینه‌های حمل‌ونقل مرتبط است که با توجه به بالا بودن این سهم در ایران باید به آن توجهی ویژه کرد چرا که در کشورهای صنعتی این سهم حداکثر ۱۸درصد است یعنی ما دو برابر هزینه سایر کشورها را برای حمل‌ونقل کالاهای صادراتی می‌پردازیم.

گفتنی است، کاهش قیمت تمام‌شده امکان رقابت کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی را افزایش می‌دهد، به شرط آنکه در تولید کالاهای صادراتی تلاش کنیم. همچنین با شرایط مناسبی که گمرک ایران برای صادرکنندگان فراهم کرده است صادرکنندگان کمترین مشکل را با این نهاد دولتی داشته و حتی در شرایطی نیز از این نهاد ابراز رضایت می‌کنند. همچنین از دیگر نکاتی که باید درباره ناوگان حمل‌ونقلی مورد توجه واقع شود تجهیز ناوگان به جی‌پی‌اس است.

متاسفانه به علت مشکلاتی که صنعت حمل‌ونقلی با آن روبه‌رو است کالاهای صادراتی در زمان طولانی به مقصد می‌رسد و این مورد، پیامدهای منحصر به فرد خود را دارد. لازم به یاداوری است، دربحث تجهیز ناوگان حمل‌ونقلی نباید از این نکته غافل بود که محصولات کشاورزی و لبنی با مشکلات بسیاری به علت نبود یخچال روبه‌رو هستند و به این علت که مواد لبنی و محصولات کشاورزی به سرعت فاسد می‌شوند در نتیجه این موضوع از جمله مشکلات صادرکنندگان
است. البته مشکلات حمل‌ونقل در صادرات، محدود به حمل‌ونقل زمینی نیست بلکه شامل حمل‌ونقلی دریایی و هوایی نیز می‌شود. به‌طور مثال تاخیر در پرواز از مهم‌ترین مشکلات حمل‌ونقل هوایی و ضعف پهلوگیری کشتی‌های ایرانی که نسبت به سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کمتر انجام می‌شود از مشکلات ناوگان دریایی است.

به‌طور مثال در سال‌های گذشته، اتحادیه گل به علت تاخیر در حمل‌ونقل هوایی با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو بود و همیشه از این تاخیر شکایت داشته‌اند. در نتیجه برای تقویت حوزه صادراتی خود باید تدبیر مناسبی برای حل مشکل حمل‌ونقل انجام دهیم تا بتوانیم بازارهای صادراتی بیشتری را کسب کنیم. یکی دیگر از معضلات حمل‌ونقل صادراتی بی‌کیفیت بودن شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی است که باید در راستای ارتقای کمی و کیفی کامیون‌هایی که در اختیارشان قرار دارد اقدام جدی انجام دهند. در نتیجه ایران کشوری امن برای سرمایه‌گذاری و پرداختن به تولید بیشتر خواهد بود. به‌طور قطع اگر سیاست‌های اقتصادی همراستای شرایط سیاسی حرکت کند می‌توانیم به تولید صادرات‌محور فکر کنیم.

محمدحسین برخوردار / عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.