| کد خبر: 119073 |

رضایی: شهرداری و دولت به تنهایی توان پیشگیری از حوادثمشابه پلاسکو را ندارند

تین‌نیوز| ‌رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارایه گزارش اولیه‌ از حادثه پلاسکو، گفت: در کشوری که بیش از 60 هزار هکتار بافت فرسوده دارد باید اراده و عزم جدی و ملی در دستگاه‌های مسئول شکل بگیرد چراکه شهرداری و دولت به تنهایی توان پیشگیری از حوادث مشابه پلاسکو را ندارند.
 

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضایی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش اولیه کمیسیون عمران از روند مدیریت بحران حادثه پلاسکو، گفت: این گزارش، گزارش اولیه در خصوص روند کار کمیسیون در حادثه پلاسکو است و گزارش نهایی و قصور دستگاه‌ها در این حادثه در قالب گزارش ماده 49 به اطلاع مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: ساختمان پلاسکو ساعت 7:59 صبح دچار حریق شد و آتش در مرحله اول اطفاء شد اما مجدداً آتش توسعه یافت و سازه فولادی ساختمان پلاسکو به دلیل عدم پیش‌بینی‌های ایمنی و استقرار تجهیزات اطفاء حریق و سایر تجهیزات مورد نیاز برای جمع کردن اطفاء نتوانست در برابر شدت آتش مقاومت کند.

وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو به صورت گسترده در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شد، گفت: حضور مردم در ساعات اولیه آتش ‌گرفتن ساختمان پلاسکو که برای کمک‌رسانی به حادثه دیدگان در خیابان جمهوری تهران حضور یافته بودند موجب ایجاد چالش برای امدادرسانان شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه سخنان به موقع مقام معظم رهبری موجب شکل‌گیری روحیه هم‌افزایی در همه دستگاه‌ها و بسیج همه امکانات امدادرسانی شد. به نحوی که امکانات دولتی و خصوصی پای کار آمد و مدیریت بحران حادثه پلاسکو توانست پس از چند روز آوار برداری ساختمان پلاسکو را به اتمام برساند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های عمران، بهداشت و درمان و اجتماعی، گفت: در ساعات اولیه حادثه پلاسکو، دکتر لاریجانی سه کمیسیون مجلس را مأمور رسیدگی به ابعاد این حادثه کرد. بر همین اساس هیأتی مشترک از سه کمیسیون شد و در جلسات مدیریت بحران که در وزارت کشور تشکیل شد، حضور یافت و پس از آن با حضور در محل حادثه به صورت میدانی از ابعاد آن بازدید کرد و سپس در جلسات متعدد ستاد مدیریت بحران و در جلسه با سران کشور به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و برنامه‌های قابل اجرا پرداخت.

وی ادامه داد: آواربرداری، امداد و نجات، روش‌های مدیریت بحران، نحوه کنترل محیط حادثه، ارزیابی کمی و کیفی ادوات و نیروی به کار گرفته شده و کلیه اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت حادثه پلاسکو از جمله محورهایی است که در گزارش کمیسیون عمران مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم جهرم در مجلس استفاده از مدیران حاضر در مقطع زمانی فرو ریختن ساختمانی در رشت در دهه 80 را از دیگر اقدامات کمیسیون عنوان کرد و افزود: با وزرا، صاحب نظران،‌ صاحبان تجربه مدیریت بحران و مدیران صاحب تجربه در حادثه فرو ریختن ساختمانی در رشت ابعاد حادثه پلاسکو را بررسی کردیم.

رضایی با بیان اینکه پرسش‌های جدی در خصوص حادثه پلاسکو همچنان باقی است، ادامه داد: آیا ساختار مدیریت بحران دارای تجهیزات، نیروی انسانی و برنامه‌های مدیریت بحران هست؟ آیا توانسته خود را به استانداردهای جهانی ارتقاء دهد؟ آیا امکانات و تجهیزات کشور در قالب بانک اطلاعاتی مدون شده است؟ این پرسش‌ها سوالاتی است که در گزارش دوم کمیسیون عمران به آنها پاسخ داده خواهد شد.   

رئیس کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: با وجودی که دارای قوانینی چون قانون شهرداری‌ها، قانون کار و قانون موجر و مستأجر هستیم تا از بروز چنین حادثه‌ای پیشگیری شود، آیا اصلاً دستگاه‌های مسئول اراده‌ای برای توجه به این قوانین داشتند؟ پاسخ به این پرسش نیز در گزارش دوم کمیسون عمران از حادثه پلاسکو ارائه خواهد شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    بسمه تعالی - اینکه مطرح شود؛ شهرداری و دولت به تنهایی توان پیشگیری از حوادثمشابه پلاسکو را ندارند… اگر مقصود نظر مطرح کنندگان توان پیشگیری یعنی توان رفع خطرات و خسارات ظرف چند ساعت ضمن اوج وقوع بحران است، باید توجه شود حتی تمام امکانات جهان هم در یک لحظه و در یک نقطه حاضر و جمع شوند غیرممکن است و در زمان بحران فقط می توانند شاهد و ناظر و مصائب دست آوردها و تناول کننده دست پخت قبلی خود یا انکار کننده مسئولیت دائمی و اهداف مطلوب خود باشند و لا غیر. - اما اگر واقعاً مقصود نظر مطروحه راجع به توان پیشگیری بحران شهری مفهوم حقیقی عّرضه و کفایت در بحثو تحقق پیشگیری از بحران و تقبل مسئولیت تأمین و نگهبانی امنیت شهری باشد، باید توجه شود که نه تنها شهرداری تهران و شورای نامتعارف آن، بلکه هیچ کدام از مسئولان و دستگاه های مربوطه هم جهت تأمین و نگهبانی امنیت شهری تاکنون چنین ضرورتی را در ظاهر و باطن خود هرگز تصور و احساس و اثبات و تجربه هم نکرده اند. _ به این دلیل که مفهوم حقیقی توان و عّرضه و کفایت برای تقبل پیشگیری و تأمین و نگهبانی امنیت شهری، اصلاً و ابداً مربود به چند ساعت اقدام و تلاش در حین وقوع بحران شهری نبوده و نخواهد بود، بلکه شعور و تحقق این ضرورت تماماً مربوط به زمان قبل از وقوع عموم بخرانها است، آن زمان که شهرداری و مدیریت شهری مجوز ساختمان، برج، خیابان، مبلمان شهری، ترافیک، امدادرسانی و غیره را بصورت سرطانی و بر اساس فهم و شعور و کفایت نافص خود، ده ها برابر از توان و امکانات فیزیکی و محدودیت های حقوقی اداری و اوضاع عمومی شهری و شرایط موجود و حاکم بر زندگی مردم صادر می کند، دقیقاً فقط همینجا که صدور مجوزهای توسعه سرطانی و هرج و مرج شهری را باید بسیار کمتر از توان تأمین و نگهبانی امنیت شهری و در حد عّرضه و کفایت لازم و ضروری برای مسئولیت مطبوب و اهداف حقیقی مدیریت و پیشگیری بحران و زندگی شهر ی تهران صادر کند مقصر شورای شهر تهران و ناشهرداری تهران هستند که حسب روال دائم و همه جانبه و فراگیر خود برعکس رعایت کرده اند و طبعاً تحقق و حصول نتایج و تبعات و دست پخت های وارونه و مخرب صرفاً{…} مدیریت و{…} مسئولان شهری تهران نیز همیشه و پی در پی و روزافزون نصیب و مصیب و خوراک تلخ و ناگزیر عموم و خصوص شهروندان تهران بوده و خواهد بود!.