| کد خبر: 119318 |

افزایش قیمت بلیت قطار توجیه ندارد

تین‌نیوز| خبر خوب این گزارش این است که قیمت بلیت قطار قرار نیست تا پایان سال و حتی برای سفرهای نوروزی افزایش یابد. البته این خبر فقط برای مسافران قطار خوب است و برای شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خبری ناخوشایند است؛ شرکت‌هایی که باوجود افزایش قیمت و شناورسازی نرخ بلیت قطار در یکی دو سال گذشته، همچنان در حاشیه زیان حرکت می‌کنند و دخل‌وخرج‌شان با هم نمی‌خواند.
 
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، سفر با قطار اگرچه هنوز طرفداران زیادی دارد اما به گواهی آمار و تایید مسئولان، در چند سال اخیر با کاهش مسافران در این حوزه مواجه هستیم. برخی معتقدند از یک سو افزایش قیمت بلیت و تغییر فرهنگ سفر و افزایش اقبال به سفر با خودروهای شخصی، موجب کاهش این سفرها شده و از سوی دیگر دست‌اندرکاران حمل‌ونقل ریلی مسافری می‌گویند اگرچه قیمت‌ها را اندکی افزایش داده‌اند اما باز هم هزینه‌های آنها جبران نمی‌شود و برای جذب مسافر در روزهای کم‌سفر، مجبورند تا اندازه زیادی قیمت بلیت را پایین بیاورند تا مشتری جذب کنند.

باتوجه به کاهش مسافران قطار، افزایش قیمت بلیت تبدیل به تیغ دولبه‌ای برای شرکت‌های ریلی شده که یک سوی آن، به‌دست آوردن پول بیشتر و سوی دیگر آن، از دست دادن مشتری‌هاست، به همین دلیل پیشنهاد کارشناسان، ثابت ماندن قیمت بلیت و در عوض، حمایت دولت از شرکت‌های ریلی است.

به گزارش گسترش تجارت، حمل‌ونقل ریلی مسافری کشور چند سالی است به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت حمل‌ونقل ریلی مسافری، مدیریت این بخش را ـ چه در بخش تامین ناوگان و چه در بخش تنظیم قیمت ـ برعهده دارند؛‌ البته دولت بر نرخ‌گذاری بلیت قطار نظارت دارد. در این میان، حدود ۶۰ درصد بار حمل‌ونقل ریلی مسافری در بخش سفرهای برون‌شهری و نیز قطارهای حومه‌ای، بر دوش شرکت حمل‌ونقل ریلی رجاست و حتی این شرکت هم که بیشترین سهم را در حمل‌ونقل مسافر ریلی دارد، از شرایط درآمدی فعلی حوزه مسافری ابراز نارضایتی می‌کند.

سیدمحمد راشدی، رییس هیات‌مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا در گفت‌وگو با گسترش تجارت، با تاکید بر اینکه این شرکت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت ندارد، درباره چالش شرکت‌های ریلی با قیمت بلیت از یک سو و جذب مسافر از سوی دیگر، اظهار کرد: برای افزایش قیمت بلیت قطار، شرکت‌ها باید کشش بازار را در نظر بگیرند و آشکار است که در حال حاضر بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و در صورت افزایش قیمت بلیت، ضریب اشغال پایین خواهد آمد، درنتیجه تفاوتی در درآمد شرکت‌های ریلی ایجاد نخواهد شد.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی، اگر شرکت‌های ریلی قیمت بلیت را افزایش دهند، به نفع رقیبان خواهد بود، افزود: درواقع در صورت افزایش نرخ بلیت قطار بخشی از مسافران ما جذب اتوبوس و بخشی جذب هواپیما می‌شوند و برخی نیز با خودروی شخصی سفر خواهند کرد. به گفته او تا وقتی قیمت سوخت بالا نرود و بهای بلیت هواپیما افزایش نیابد، به‌سادگی نمی‌توان قیمت بلیت قطار را افزایش داد.
از سوی دیگر راشدی معتقد است باتوجه به اینکه شرایط اقتصادی فعلی مردم چندان مطلوب نیست، نمی‌توان نرخ بلیت را افزایش داد زیرا بقای شرکت‌های ریلی ـ مانند سایر شرکت‌ها ـ در گرو وجود مصرف‌کننده و رضایت اوست و نباید کاری کرد که مسافران قطار کاهش یابند.
 
راشدی با اشاره به شناور شدن نرخ بلیت قطار در دو سال اخیر، ادامه داد: بر این اساس، در زمستان و سایر اوقات کم‌سفر، نرخ بلیت قطار تا ۴۰درصد هم تخفیف دارد و در مقابل در روزهای پیک سفر، تا سقف ۲۰درصد افزایش می‌یابد. به گفته رییس هیات‌مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، اگر همین مدل شناورسازی نرخ بلیت قطار که در حال اجراست ادامه یابد، کمکی به درآمدزایی شرکت‌ها نمی‌کند و برای آنها توجیه اقتصادی ندارد. بااین‌حال وقتی کشش بازار را در نظر می‌گیریم، آشکار است که افزایش قیمت در حال حاضر به مصلحت شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان نیست، به همین دلیل شرکت رجا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت ندارد.

این سخنان نشان می‌دهد جای حمایت دولت از حمل‌ونقل ریلی مسافری خالی است و دولت اگر برنامه‌ای برای حمایت از حمل‌ونقل ریلی ـ با توجه به مزایای آن در کاهش آلودگی هوا و تصادفات جاده‌ای ـ دارد باید از بخش مسافری حمایت کند زیرا از یک سو شرکت‌های ریلی ناچارند برای از دست ندادن مسافر، قیمت‌ها را ثابت نگه دارند و از سوی دیگر، هزینه شرکت‌ها افزایش داشته و آنها با نرخ‌های فعلی بلیت، زیان می‌دهند.

راشدی با تایید این نظر، معتقد است برای اینکه امکان سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی در حمل‌ونقل مسافری ریلی فراهم شود و سرمایه‌گذاران تشویق به حضور در این بخش و تامین ناوگان نو شوند، دولت باید از این شرکت‌ها حمایت کند.
او در این زمینه گفت: حتی در کشورهای پیشرفته که در خصوصی‌سازی از ما جلوتر هستند نیز چنین اتفاقی می‌افتد؛ به‌عنوان نمونه در آلمان و فرانسه که راه‌آهن مسافری هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده و قطارهای مسافری متعلق به راه‌آهن این کشورها است، دولت به قطارهای زیانده کمک می‌کند تا شرکت‌ها نیاز به افزایش قیمت بلیت نداشته باشند. درواقع در این کشورها بخشی از هزینه شرکت‌های مسافری از محل درآمد بلیت تامین می‌شود و بخشی از محل کمک‌های دولت.

به اعتقاد راشدی در شرایطی که ما یک گام از این کشورها جلوتر رفته‌ایم و خصوصی‌سازی را در بخش مسافری اجرا کرده‌ایم، برای بقا و پایداری شرکت‌های ریلی، باید دولت از این بخش حمایت کند و به آن، یارانه اختصاص دهد. در برنامه ششم توسعه، بر تاسیس شرکت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تاکید شده است.

درواقع دولت در نظر دارد شرکتی تاسیس کند که هم تامین ناوگان و هم نیروی انسانی آن برای دولت هزینه خواهد داشت. به نظر می‌رسد به‌جای این کار می‌توان هزینه‌های کمتری را به‌عنوان یارانه و به منظور حمایت به شرکت‌های ریلی مسافری به‌ویژه شرکت‌هایی که قطارهای حومه‌ای را در برنامه دارند، اختصاص داد تا مشوقی برای این بخش باشد. راشدی ضمن موافقت با این ایده افزود: این حمایت هزینه‌های کمتری نسبت به تاسیس شرکت جدید خواهد داشت و از تحمیل هزینه‌های سنگین تاسیس شرکت جدید به دولت هم جلوگیری خواهد کرد. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    وقتی کیفیت و خدمات و مدت سیر ثابت مانده افزایش قیمت بیشتر باعثرویگردانی مسافران میشود. تنها راه سود رسانی و افزایش قیمت افزایش سرعت و کاهش مدت سیر هست که مسافران انرا به جاده ترجیح بدهند و حاضر به دادن پول باشند. ما با قطارهایی که با سرعت متوسط ۸۰ میروند نباید انتظار داشته باشیم مسافران حاضر به پرداخت افزایش قیمت باشند چون مزیتی ندارند. راه اهن مثلا تهران مشهد ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت هست هنوز این مسیر ۱۰ الی ۱۲ ساعته میرود. درحالیکه در قدیم ۳۰ سال پیش حتی ۹ ساعته میرفت. ترافیک خط بقدری بالارفته که این خط باید برقی شدنش اغاز شود. همین مشکل توی خط اهن تهران تبریز هم هست در گذشته تا زنجان ۴ ساعته میرفت امروزه جالبه ۶ ساعته میرود. یعنی خط ظرفیتش پر شده حال راه آهن ارومیه و اردبیل بستان آباد و قزوین رشت افتتاح شود و قطارهای ان اضافه شوند اوضاع بحرانی میشود باید مسیر به مدت طولانی تری رفت تقریبا چهار شهر جدید رشت، ارومیه، اردبیل، بستان اباد اضافه میشوند که خط اهن باید دوخطه و درنهایت هوشمند سازی و برقی شود. زمانی راه اهن سودده میشود که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه و بازار باشد و امروزه مدت زمان رسیدن به مقصد و کیفیت برای همگان دارای اهمیت هست. در مسیر های زیر هزار کیلومتر در اروپا حتی بلیت قطار از هواپیما هم بیشتر و گرانتر هست چونکه قطار سریع السیر بروکراسی بازرسی و علافی فرودگاه ندارد الان خط هوایی مادرید بارسلون را قطار سریع السیر جمع کرد.. راه اهن بنظرم اهدافش را باید افزایش انتقال بار ترانزیتی و افزایش سرعت مسافری هدفگذاری کند برای رسیدن به سود دهی.