| کد خبر: 120532 |

◄ نگاه جزیره‌ای به مکان‌یابی مراکز معاینه‌فنی

تین‌نیوز| وبلاگ عباس مجیدی‌نژاد-پس ازدوسال تلاش مستمر و پیگیری مداوم و رفع برخی موانع از مراکز معاینه‌فنی درسال95 در ایام دهه مبارک فجر، سایت سامانه یک‌پارچه معاینه فنی خودرو راه‌اندازی شد و پس از حصول به این امر مهم دفاع و ضرورت صیانت از مراکز معاینه‌فنی در بخش قوانین تجهیزات (سخت‌افزاری ونرم‌افزاری) می‌بایست به یک اصل واقف شد و آن‌هم صدور دستورالعمل مناسب این بخش.

درصورتی که اگر قوانین و دستوالعمل‌ها مغایر و یا متضاد با این حرکت باشد بدون‌شک به ماهیت سیستمی این سامانه که با تلاش همه جانبه به‌دست آمده، لطمات جبران ناپذیری وارد خواهد شد که در آینده نیز اثرات آن را درک خواهیم کرد.
 
مطلبی که نگارنده بارها در مطالب و مصاحبه‌های خود به آن تاکید کرده و برآن پافشاری داشته است؛ دستورالعمل ماده 3 بوده که از طرف وزارت کشور ابلاغ شده که به دلیل عدم برخورد کارشناسانه، در این دستورالعمل در دو بخش صنفی به‌خصوص و ستادی آن مراکز را از راه خود جدا کرده و به بیراهه خواهد کشاند، صد البته دراین‌که اگر بخواهیم تمامی موارد دستوالعمل را مورد بررسی قرار دهیم خارج از مجال این مقال است اما، به مکان‌یابی مراکز معاینه‌فنی خودرو کشور که یک نکته اساسی است که باعث متلاشی شدن و از هم گسیختگی در این بخش شده،  اشاره کرده و در ادامه مورد بررسی و کنکاش قرار می‌دهم.
 
در بخش دوم دستورالعمل ماده 6 در مورد ظرفیت اسمی مراکزمعاینه‌فنی سخن به میان آورده شده است کما این‌که، این ماده از دستورالعمل خود جای تامل کارشناسانه دارد اما باز هم این دستورالعمل اجرا نمی‌شود و به یک معضل جدی تبدیل شده است.
 
با نامه‌نگاری‌هایی که از طرف سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و با تاکید و پافشاری بر ضرورت جود یک طرح ملی در این بخش و از سوئی اعمال نظر کارگروه استان‌های مختلف بر اساس سلیقه و برداشت‌های شخصی، از اهمیت و ارزشمندی این طرح کاسته شده است، طرح مکان‌یابی مراکز معاینه‌فنی به کارگروه‌های استانی داده شده و یک نگاه محلی و غیر کارشناسی و ازدیاد بی‌رویه و اشتباه مراکز معاینه‌فنی باعث شده تا عدم ثبات و امنیت شغلی در مراکز معاینه‌فنی سبک به وجود بیاید که در آینده تنها مشکلات را افزایش می‌دهد.
 
 مراکز معاینه‌فنی سنگین که تحت نظارت سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای‌ فعالیت می‌کنند از رویه متفاوت بهره‌ برده و از طرف دفتر ایمنی و ترافیک و با احتساب شاخص‌های مورد نظر آن سازمان، مکان‌یابی شده و به استان‌ها ابلاغ شده است، تمامی موارد عنوان شده نگاه جزیزه‌ای سازمان شهرداری‌ها ودهیاری‌های کشور و نگاه محلی و غیر اصولی کارگروهی استانی را بر همگان آشکار می‌سازد.
 
در این برهه از زمان ضرورت تلاش چند ساله و همت مراکز معاینه‌فنی کشور را نباید به علت سوء مدیریت ضایع کرد و در انتها نیز نباید این نکته را از نظر دور داشت که، انجمن صنفی مراکز معاینه‌فنی خودرو بر این گمان است اگر، موارد عنوان شده مورد بررسی قرار نگیرد باید از سازمان‌های ذیربط حقوقی استمداد طلبید و پیگیری حقوقی آن را از طرف مراجع ذیصلاح در دستورکار قرار داد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.