| کد خبر: 120547 |

​◄پل ورسک را دریابید

تین‌نیوز| وبلاگ فریدون اروجلو- وِرِسک از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ بازگشایی شد. پل ورسک که راه‌آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد.

پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می‌شود که در مهرماه ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۳۴ ثبت آثار ملی شده است. ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط شرکت سوئدی-دانمارکی کامپساکس و با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

این پل فقط مخصوص عبور قطار است و در حال حاضر قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز چندین مرتبه از روی آن می‌گذرند.

همچنین قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن عبور می‌کنند. امروزه پل ورسک علاوه براهمیت ویژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه‌های سیاحتی ایران نیز محسوب می‌گردد.

نام پل ورسک در کتاب رکورد گینس، در بخش پل‌های با ارتفاع بیش از ۶۱ متر به ثبت رسیده است.
مسئو لين محترم حادثه ای شاید بدتر از پلاسکو در راه است. 

همانگونه که در متن بالا ملاحظه نمودید عمر قانونی پل ورسک که 70 سال بوده و الان 10 سال هم از عمر آن هم می گذرد و شاید دولتمردان کشورمان منتظر بوجود آمدن فاجعه انسانی دیگر هستند وبعد بگویند یادمان آن رادر روستای ورسک نصب می کنیم .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    Qayoumi:
    "پل ورسك، اين شاهكار راه آهن ايران در سلامت و پايداري بوده و سلامت آن با ابزاردقیق به طور دايم رصد مي گردد"
    با توجه به قدمت پل ورسک و حجم بارهای عبوری از روی این پل، راه آهن ج.ا.ا با همکاری دانشگاه علم و صنعت ايران، بمنظور اطمینان از ایمن بودن سازه، از سال ١٣٩٣ اقدام به انجام دو پروژه سلامت سنجی و پايش دايمي پل ورسک نموده است.
    در مرحله اول این پروژه، مسائل لرزه ای منطقه، مقاومت سازه پل و مسائل ژئوتکنیکی محل مورد بررسی قرار گرفته و در اين فرآيند، نصب سنسورهای شتاب سنج و تغییر مکان سنج در قوس میانی پل و مغزه گیری از سنگ و بتن پل انجام شده است.
    در مرحله دوم اطلاعات مهم سازه اعم از تنش، تغيير مكان نسبی، بارهاي غير مجاز، هشدارهاي سازه اي و تصوير لحظه اي پل به صورت برخط به مركز پايش راه آهن ارسال و توسط متخصصان سازه هاي فنی راه آهن مورد بررسي قرار مي گيرد.
    بواقع می توان گفت که این پل تاریخی و منحصر به فرد تاکنون از آزمون سلامت سنجی سربلند بیرون آمده و لحظه به لحظه وضعیت آن تحت کنترل متخصصین می باشد