| کد خبر: 120862 |

راه‌اندازی بندرهای خشک نیاز به حمایت دارد

تین‌نیوز| به‌منظور افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی کشور، راه‌اندازی بنادر خشک چند سالی است که در دستور کار دولت قرارگرفته و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده استان‌های گلستان، اصفهان، اردبیل، تهران و یزد جزء استان‌هایی هستند که در فهرست مکان‌های تاسیس بندر خشک قرار دارند.

بندر خشک به منطقه‌ای گفته می‌شود که حداقل به دو شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی دسترسی داشته باشد که به گفته مسئولان با راه‌اندازی بندر خشک شاهد پیشرفت و توسعه حمل‌ونقل در کشور و تسهیل تغییر وسایل حمل‌ونقل و درنهایت کاهش قیمت تمام‌شده کالا، تسهیل عملیات گمرکی و استفاده از مرز به‌عنوان نقطه عبور، تسهیل تجارت آزاد به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده و تنظیم اقتصادی بازار، توسعه واردات و صادرات و همچنین ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی خواهیم بود.

آیین‌نامه اجرایی ایجاد و فعالیت بنادر خشک در کشور در حالی در سال ۹۳ به تصویب رسیده و مسئولان به دلیل مزیت‌های راه‌اندازی بنادر خشک در کشور بر توسعه آن تاکید دارند که به گفته مسئولان برخی از استان‌ها که قرار است بندر خشک در آنها ایجاد شود، گویا این موضوع در این سال‌ها هنوز عملیاتی نشده و در گیرودار اجرایی شدن است.

آنطور که مسئولان استان‌های گلستان و اصفهان می‌گویند راه‌اندازی بندر خشک دراین استان‌ها فقط در حد حرف باقی‌مانده و تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در زمینه اجرایی شدن این طرح انجام‌نشده است. آنها معتقدند که راه‌اندازی طرح بندر خشک نیازمند پیگیری جدی مسئولان و نمایندگان استانی است و امیدوارند، این طرح در کوتاه‌مدت شکل عملیاتی به خود بگیرد و امیدها را در دل مردم منطقه برای رونق اقتصادی شکوفا کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان درباره راه‌اندازی بندر خشک در این استان می‌گوید: در این زمینه باید به اطلاع برسانیم که فقط کلنگ این پروژه به زمین زده‌شده و تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در این زمینه اجرایی نشده است. ساخت این بندر در مصوبات سفر هیات دولت به استان و افتتاح راه‌آهن ترانزیتی ایران، ترکمنستان و قزاقستان با حضور روسای جمهوری ۳ کشور انجام شد و در این طرح پیش‌بینی شد که ۳۵۰ هکتار زمین در منطقه اینچه‌برون واقع در مرز ایران و ترکمنستان برای ایجاد بندر خشک اختصاص داده شود.

رمضان بهرامی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌افزاید: گلستان به‌دلیل همسایگی با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس و همچنین وجود مرزهای مشترک با این کشورها دارای موقعیت مناسبی ازنظر دسترسی به بازارهای مختلف است، اما متاسفانه وعده‌های این برنامه هنوز محقق نشده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه راه‌آهن استان در سال‌های گذشته افتتاح‌شده اما هنوز خدماتی که دراین بخش ارائه می‌شود دارای کاستی‌هایی است، ضمن اینکه فضای فیزیکی آن آماده نیست که این عوامل از مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد. بنابراین اگر بخواهیم این بندر به‌طور کامل راه‌اندازی شود و مزیت‌های آن شامل بخش‌های مختلف این استان شود، باید بتوانیم زیرساخت‌های آن را با کمک مسئولان فراهم کنیم.
 
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان معتقد است که مسئولان باید به وعده‌های خود درباره راه‌اندازی بنادر خشک عمل و هر چه زودتر بسترهای ایجاد و توسعه این بنادر را فراهم کنند. بهرامی با اشاره به اینکه باتوجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در استان گلستان وجود دارد، دولت باید نگاه ویژه‌ای به توسعه صادرات و واردات استان گلستان داشته باشد، تصریح می‌کند: راه‌اندازی بندر خشک اینچه‌برون می‌تواند یک ظرفیت بزرگ برای صادرات و واردات استان باشد و شرایطی را ایجاد کند که جایگاه استان ارتقا یابد.

وی بابیان اینکه گسترش مبادلات تجاری از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی بندر خشک ریلی در اینچه‌برون گلستان است، تاکید می‌کند: وجود مرزهای مشترک گلستان با کشورهای حوزه سی‌آی‌اس موقعیت مناسبی را از لحاظ دسترسی به بازارهای مختلف ایجاد خواهد کرد، همچنین راه‌اندازی طرح بندر خشک اینچه‌برون این منطقه را به‌عنوان یک پایگاه صادرات و واردات تبدیل خواهد کرد که به‌طور حتم نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی منطقه خواهد داشت.

بهرامی اضافه می‌کند: دسترسی آسان به شبکه ریلی کشور، قرار داشتن در مسیرهای حمل‌ونقل، قرار داشتن در مسیرهای ارتباطی به بنادر دریایی کشور، نزدیکی به مراکز تولید انبوه کالا و نزدیکی به مناطق ویژه و آزاد اقتصادی کشور از دیگر ویژگی‌های مهم راه‌اندازی بندر خشک اینچه‌برون است. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان خاطرنشان می‌کند: کارآیی حمل‌ونقل، بـهـبـود وضعیت زیرساخت‌های مرتبط با حمل‌ونقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی، افـزایـش سرمایه‌گذاری مستقیم کشورهای خارجی و تسـریـع توسعه اقتصادی، از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی بندرهای خشک به‌شمار می‌رود.

ضرورت فراهم‌سازی زیرساخت‌ها
نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مقرر شده بندر خشک در کل استان‌های کشور راه‌اندازی شود، می‌گوید: در گام نخست در زمینه راه‌اندازی بندر خشک در استان‌هایی مانند اصفهان، تهران، یزد، گلستان، اردبیل و کرمانشاه اقداماتی انجام شده و قرار است که این‌گونه بنادر با توجه به ظرفیت‌هایی که دراین استان‌ها وجود دارد، راه‌اندازی شود. محمود اسلامیان در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌افزاید: البته موضوع بندر خشک در اصفهان فقط در حد صحبت بوده و قرار است راه‌آهن از طریق سازمان دولتی این موضوع را پیگیری کند، در این زمینه محل بندر خشک در شرق اصفهان مشخص شده اما هنوز قطعی نشده و به مرحله افتتاح نرسیده است.

وی با بیان اینکه ایجاد بندر خشک به توسعه بیشتر حمل‌ونقل در استان کمک می‌کند، ادامه می‌دهد: در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های بندر خشک، باید مجوز مربوط به گمرک توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صادر شود، ما آمادگی کامل در این زمینه را داریم، چون اجرا شدن طرح ایجاد بندر خشک در اصفهان می‌تواند به‌عنوان یک اقدام اثرگذار در فعالیت‌های تجاری این استان و در کل کشور به شمار آید. نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با اشاره به پیگیری ۴ منطقه وی‍‍ژه در استان اصفهان اظهار می‌کند: دو منطقه در شهرضا و کاشان با مصوبه هیات دولت و مجلس نهایی شد اما هنوز هیچ اتفاقی برای بهره‌برداری آن نیفتاده و از آن استقبال نمی‌شود.

اسلامیان با اشاره به اینکه بندر خشک، حلقه گمشده حمل‌ونقل ریلی است، تاکید می‌کند: موضوع بندر خشک از ۲سال و نیم پیش مطرح بوده و در راستای این طرح، مکانی برای ایجاد بندر خشک در اصفهان انتخاب شد که امیدواریم این طرح هرچه زودتر در استان عملیاتی شود. این مکان به سیستم‌های حمل‌ونقلی نزدیک است و ۸۰درصد از زیرساخت‌ها مانند امکانات آب و برق در آن آماده است.

نکته پایانی
 موضوع طرح ایجاد و توسعه بندر خشک در برخی از استان‌های کشور، در حالی در چند سال گذشته مطرح بوده که به گفته کارشناسان، در فرآیند اجرایی شدن ایجاد این‌گونه بنادر، نکات مهمی مطرح است. انتخاب مکان مناسب برای ایجاد بنادر خشک، حمایت جدی مسئولان و نهادهای دولتی، مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی، هماهنگی در میان نهادهای مختلف در زمینه سیاستگذاری در ابعاد محلی، منطقه‌ای و ملی و رفع مشکلات مالی ازجمله اقداماتی است که باید در اجرای این طرح مورد توجه قرار گیرد. آنچه مسلم است توجه به این موارد می‌تواند زمینه تسریع روند ایجاد بنادر خشک در کشور را فراهم کند و گامی در جهت توسعه این استان‌ها و در کل کشور باشد و زمینه تجارت و صادرت بیشتر را در کشور فراهم کند. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.