◄ فروتن: سرمایهگذاری در بخش قطارهای حومهای باید کلان باشد
نائب رئیس انجمن صنفی حملونقل ریلی و خدمات وابسته گفت: اگر پشتیبانی دولت بهعنوان اختصاص یارانه برای بخش خصوصی وجود نداشته باشد، این بخش مشوقی برای ورود به بخش قطارهای حومهای ندارد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ در مصوبات مجلس برای بودجه سال 96 علاوه بر اختصاص یک درصد از سهم فروش نفت به بخش ریلی یکی دیگر از مصوبات مهم امسال در خصوص تشکیل شرکت قطارهای حومهای بود. امروزه در بیشتر کشورهای دنیا بخش عمده فعالیتهای مربوط به قطارهای حومهای بر عهده راهآهن است اما تا پیشازاین حوزه قطارهای حومهای در کشور ما زیر نظر شهرداری به فعالیت میپرداخت.
اکنون و با این مصوبه، تولیگری قطارهای حومهای به خانه اصلی خود که همان شرکت راهآهن است برگشته است. یکی از مسائل پیشآمده با تشکیل قطارهای حومهای چگونگی برنامهریزی دولت برای توسعه این بخش است. بخش خصوصی با توجه به بلندمدت بودن درآمد قطارهای حومهای و کمدرآمد بودن این حوزه تمایل زیادی به حضور در این بخش ندارند اما طبق گفته عباس فروتن، عضو هیئتمدیره انجمن صنفی حملونقل ریلی و خدمات وابسته، بخش خصوصی در صورتی اقبال دارد که در این بخش وارد شود که بتواند از منابع دولتی بهعنوان یارانه استفاده کند.
فروتن خاطرنشان کرد: سرمایهگذاری در بخش قطارهای حومهای سرمایهگذاری بسیار کلانی بوده و درآمد آن نیز قابل توجه نیست. بنابراین بخش خصوصی در صورتی اقبال دارد که در این بخش وارد شود که بتواند از منابع دولتی بهعنوان یارانه استفاده کند.
نائب رئیس انجمن صنفی حملونقل ریلی و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: اگر پشتیبانی از سوی دولت در اختصاص یارانه به بخش خصوصی وجود داشته باشد، بخش خصوصی آمادگی ورود به سرمایهگذاری در قطارهای حومهای را دارد.
وی در خصوص مشکلات بخش خصوصی ریلی اظهار داشت: هماکنون بخش مسافری بین 40 تا 50 درصد از درآمد خود را بابت نیروی کشش، خدمات ایستگاهی پشتیبانی قطارها از جمله مانور قطارها و استفاده از ایستگاه های بین راه و کنترل بلیت به راه آهن پرداخت می نماید.
فروتن همچنین خاطرنشان کرد: اگر سهم پرداختی بخش خصوصی تعدیل شود می تواند به عنوان درآمد و در نهایت سودبخش محسوب گردیده و صرف توسعه شود. این اتفاق برای بخش باری نیز می تواند به همین شکل باشد، در بخش باری نزدیک به 70 تا 80 درصد از درآمد شرکت ها به عنوان حق دسترسی و نیروی کشش و به راه آهن پرداخت می شود.
نائب رئیس انجمن صنفی حملونقل ریلی و خدمات وابسته در پایان گفت: اگر راه آهن در این زمینه نیز بتواند تخفیفات ویژه ای در تناژ حمل شده به شرکت ها اختصاص بدهد می تواند کمک بسیاری جهت سودآوری و توسعه بخش خصوصی باشد که امیدواریم این موضوع محقق شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.