| کد خبر: 120971 |

◄ چه زمانی راه‌آهن سودده می‎شود؟

تین‌نیوز| چندی پیش خبری از قول سیدمحمد راشدی، رییس هیات‌مدیره شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا منتشر شد که در این خبر وی با تاکید بر اینکه این شرکت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت ندارد، درباره چالش شرکت‌های ریلی با قیمت بلیت از یک سو و جذب مسافر از سوی دیگر، اظهار کرده بود: برای افزایش قیمت بلیت قطار، شرکت‌ها باید کشش بازار را در نظر بگیرند و آشکار است که در حال حاضر بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و در صورت افزایش قیمت بلیت، ضریب اشغال پایین خواهد آمد، درنتیجه تفاوتی در درآمد شرکت‌های ریلی ایجاد نخواهد شد.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی، اگر شرکت‌های ریلی قیمت بلیت را افزایش دهند، به نفع رقیبان خواهد بود، افزوده بود: درواقع در صورت افزایش نرخ بلیت قطار بخشی از مسافران ما جذب اتوبوس و بخشی جذب هواپیما می‌شوند و برخی نیز با خودروی شخصی سفر خواهند کرد. به گفته او تا وقتی قیمت سوخت بالا نرود و بهای بلیت هواپیما افزایش نیابد، به‌سادگی نمی‌توان قیمت بلیت قطار را افزایش داد...

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری-تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

در پیام این کاربر آمده است: وقتی کیفیت و خدمات و مدت سیر ثابت مانده است، افزایش قیمت بیشتر باعث رویگردانی مسافران می‌شود. تنها راه سودرسانی و افزایش قیمت؛ افزایش سرعت و کاهش مدت سیر است که مسافران آن‌را به جاده ترجیح بدهند و حاضر به دادن پول باشند.

این کاربر در ادامه نوشته است: با وجود قطارهایی که با سرعت متوسط 80 کیومتر سیر می‌کنند نباید انتظار داشته باشیم مسافران حاضر به پرداخت افزایش قیمت باشند چون مزیتی ندارد. برای مثال مسیر تهران مشهد 140 کیلومتر بر ساعت است اما هنوز این مسیر 10 تا 12 ساعته طی می‌شود.

درحالیکه در قدیم و 30 سال پیش حتی 9 ساعته طی می‌شد. در واقع در حال حاضر ترافیک خط به قدری بالارفته که باید برقی شود.

وی همچنین تاکید کرده است: همین مشکل در خط‌آهن تهران تبریز هم هست در گذشته تا زنجان را 4 ساعته طی می‌کرد امروز  6 ساعته می‌رود. یعنی خط ظرفیتش پر شده، این در حالی‌است که اگر راه‌آهن ارومیه و اردبیل - بستان آباد و قزوین - رشت افتتاح شود و قطارهای آن هم اضافه شوند اوضاع بحرانی می‌شود باید مسیر را به مدت طولانی‌تری طی کرد چون تقریبا چهار شهر جدید رشت، ارومیه، اردبیل، بستان‌آباد اضافه می‌شوند و خط‌آهن باید دوخطه و درنهایت هوشمند سازی و برقی شود.

این کاربر خاطرنشان کرده است: زمانی راه‌آهن سودده می‌شود که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه و بازار باشد چرا که امروز مدت زمان رسیدن به مقصد و کیفیت، برای همگان دارای اهمیت است. در مسیرهای زیر هزار کیلومتر در اروپا حتی قیمت بلیت قطار از هواپیما هم بیشتر و گرانتر است چراکه قطار سریع‌السیر بروکراسی بازرسی و علافی فرودگاه را ندارد به طوری‌که خط هوایی مادرید - بارسلون را قطار سریع السیر جمع کرد.

این کاربر  همچنین عنوان کرده است: به نظرم راه‌آهن باید برای رسیدن به سوددهی اهدافش را روی افزایش انتقال بار ترانزیتی و افزایش سرعت مسافری هدفگذاری کند.
 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ehsankhalegifar۰۹۸۷ @ gmail. com 0 0

    خیلی ساده است هرچه قطار ها سریعتر برسند و مدت سیرشان کم شود میشود قطارهای بیشتری وارد خط کرد و این یعنی سود بیشتر و مسافر بیشتر و فروش بلیت بیشتر. یعلت توجیه برقی شدن راه اهن تهران مشهد افزایش چهار برابری ظرفیت و یک چهارم شدن لکوموتیو ها بود که هزینه را بسیار پایین می اورد درست است هزینه احداثبالایی دارد ولی اگر به هزینه های جاری قطار های دیزلی نگاه کنیم قطار برقی دربلند مدت هزینه ها را بسیار کاهش میداد که حتی سرمایه گذاری با سود بیشتر در قبال کاهش هزینه ها برمیگرداند. لذا افزایش سرعت بنوبه خود اگر امکان داشته باشد خوب هست ولی متاسفانه محدودیت وجود دارد بعلت عدم توسعه زیرساخت های ریلی