| کد خبر: 121020 |

مشابهت‌ها و تفاوت‌های تصادف ریلی در ایران و آلمان

تین‌نیوز| حادثه ریلی در آلمان، آن هم کشوری که به داشتن بهترین صنعت‌گران و مهندسان معروف است و گفته می‌شود سطح خدمات‌دهی ریلی در این کشور در بهترین استانداردها قرار دارد، جای تعجب زیادی داشت و یکبار دیگر بر ادعای ناتوانی تکنولوژی درکاهش خطاهای انسانی صحه گذاشت.
 

به گزارش ایسنا، ۲۰ بهمن سال ۱۳۹۴ تصادف قطار در جنوب آلمان ۱۲ کشته و دستکم ۸۰ زخمی بر جای گذاشت. این حادثه که در ایالت باواریا در ۶۰ کیلومتری جنوب شرق مونیخ رخ داد، در حالی به کشته شدن تعداد زیادی از مسافرین این قطارها منجر شد که سیستم کنترل هوشمند قطارها مدتی نسبتا طولانی است که در شبکه ریلی آلمان فعال است.

همان‌طور که در حادثه ریلی اتفاق افتاده در ایران خطای انسانی و نادیده گرفتن اخطارهای سیستم فاجعه‌ای بزرگ به همراه آورد، در مورد مشابه کشور آلمان نیز اشتباه عجیب مسئول کنترل قطار باعث تصادف دو قطار با یکدیگر شد. طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی مقام‌های آلمانی در زمان وقوع این حادثه مسئول کنترل قطار مشغول بازی با تلفن همراه خود بوده و این موضوع باعث برخورد دو قطار با یکدیگر شده است. بعد از این حادثه دادستان‌ آلمان  مسئول کنترل قطار را در دادگاه مقصر شناخت و به جرم قتل غیرعمد و مجروح کردن غیرعمد مسافران او را به ۳ سال و نیم حبس محکوم کرد.

این اتفاق باعث شد مسئولان راه‌آهن آلمان بار دیگر بر صحت عملکرد شبکه هوشمند ریلی خود تاکید کرده و خطای انسانی را مسئله‌ای جدای از عملکرد این سیستم به حساب آورند. موضوعی که علی‌اکبر الله‌ویسی که در سطوح مختلف مدیریتی با راه‌آهن آلمان همکاری داشته و در یکی از پروژه‌های بزرگ شهر
اشتوتگارت این کشور مدیریت ارشد دارد، روی آن تاکیدی جدی می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مزایای سیستم ATC و میزان خطای آن در سیستم حمل و نقل آلمان تاکنون گفت: این سیستم که مورد استفاده در خطوط مختلف ریلی آلمان است، بدون هیچ‌گونه خطایی به عملکرد خود ادامه می‌دهد زیرا در غیر این صورت از سوی نهادهای نظارتی مورد تایید قرار نخواهد گرفت.
در تصادف دو قطار در سال گذشته نیز سیستم فنی به درستی کار کرده و خطای انسانی باعث این اتفاق شده است.

الله‌ویسی درباره چگونگی به وقوع پیوستن این حادثه در راه‌آهن آلمان نیز تشریح کرد: بین دو ایستگاه الف و ب یک مسیر تک‌لاینی وجود دارد. مسئول کنترل ترافیک همیشه مسئول آن است که فقط یک قطار را در این بخش داشته باشد.

در این حادثه یک قطار در ایستگاه الف با توجه به برنامه‌ریزی‌های از قبل انجام شده متوقف می‌شود و مسئول کنترل ترافیک سینگال را به حالت سبز درمی‌آورد در حالی که هنوز زمان این دستور فرا نرسیده و این بدان معناست که پس از آن تمام تنظیمات با توجه به این دستور مورد انجام قرار می‌گیرد.

وقتی قطار بعدی وارد ایستگاه می‌شود مسئول کنترل ترافیک را برای آزاد بودن حرکت قطار تنظیم می‌کند اما با وجود این دستور سیستم اخطار فنی مربوط به این مسئله را اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: در همین حین قطار اول از ایستگاه حرکت می‌کند و مسئول کنترل ترافیک در نهایت متوجه اشتباه خود می‌شود و برای تماس فوری اقداماتی انجام می‌دهد. او در این زمان با اشتباه به جای ارتباط گرفتن با راننده لکوموتیو با مسئولان کنترل خط تماس می‌گیرد تا قطار با وجود تمام موانع موجود به سمت قطار دیگر حرکت کند.

این مسئول راه‌آهن آلمان در پاسخ به این سوال که چرا امکان اعلام یک سیگنال جایگزین در حین حرکت قطار وجود دارد نیز توضیح داد: قاعده این است که تنها یک قطار اجازه عبور از خط را داشته باشد. اگر قطار دومی وارد مسیر شود، ترمزهای اضطراری آن فعال می‌شود اما اگر قطار به دلیل نقص فنی در مسیر باشد و لازم باشد که یدک‌کش برای جابجایی آن اقدام کند، قطار دوم باید قادر باشد که با رعایت مقررات ایمنی در این خط عبور کند.

الله‌ویسی درباره چگونگی مدیریت این بحران از سوی راه‌آهن آلمان نیز عنوان کرد: راه‌آهن آلمان سیستمی بسیار دقیق برای مدیریت بحران دارد که به سرعت وارد عمل شده و ساختارهای سازمانی شرکت را در شرایط بحرانی سازگار می‌کند. در دسترس بودن در تمام ساعات روز و روزهای هفته، حضور تیم‌های تخصصی میان‌رشته‌ای با متن‌های از پیش آماده شده، قابلیت آنلاین و حضور در رسانه‌های اجتماعی و قواعد رفتاری خاص بخشی از عملکرد راه‌آهن آلمان در این شرایط است. دولت آلمان در این حادثه هیچ اقدامی انجام نداد زیرا این مسئله به طور خاص در حوزه مسئولیت راه‌آهن بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان مقایسه میان حادثه آلمان با اتفاق اخیر در ایران وجود دارد نیز تاکید کرد: برای مقایسه بین این دو حادثه دانستن جزئیات دقیق و تخصص فنی در رابطه با هر دو سیستم مورد نیاز است و تنها در این زمان می‌توان اظهارنظر دقیقی داشت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

    میزان جابجایی در المان و چین به میلیارد نفر در سال هم میرسند در حالیکه راه اهن ما در بخش مسافری رشد چندانی نداشته و فکر کنم به زور به ۱۲ میلیون نفر مسافر در سال میرسد مقایسه ایران با المان قیاس مع الفارق هست اونها با چند ده برابر جابجایی ایران یک حادثه داشتند حال انزمان مقایسه درست هست که ما هم به اندازه المان همانقدر جابجایی داشته باشیم و بعد ادعا کنیم یک حادثه داشتیم. الان همین عید نوروز هرساله اعلام میشود ۲ میلیون نفر مسافر راه اهن جابجا کرده در حالیکه ما فقط ۱۰۰ میلیون سفر جابجایی در یک روز داریم منظور هم این نیست که صد میلیون نفر جابجا میشوند و ممکن است شخصی خود چهار سفر انجام دهد که چهار نفر سفر حساب میکنند بطور کلی راه اهن ما در ایران هنوز بچه کوچکی هست که هنوز به شکوفایی نرسیده من خودم وقتی امارهای ژاپن با ایران مقایسه میکنم فاصله وحشتناک زیادی میبینم خوف میکنم. مثلا نه دو برابر فاصله بلکه میبینیم ده ها برابر عقب هستیم. لذا باید تلاشهایمان زیاد کنیم. تا به بهره وری برسیم بخاطر همین هست ما از ژاپن که صنعتی تر نیستیم و کم جمعیت، بیشتر انرژی مصرف میکنیم و بهره وری مان پایین هست چون حمل و نقل ریلی ما مانند این کشورها پیشرفت نکرده و سهم ناچیزی دارد. فقط فکر کنید چگونه مصرف انرژی ما برابر چین هست! اگر ما حمل و نقل ریلی گسترش دهیم و بهره وری و استاندارد بالا ببریم میتوانیم حداقل تا ۱۰ درصد مصرف فعلی کاهش دهیم که خود درامد و صرفه جویی فراوانی ایجاد کنیم و از محل این صرفه جویی ها صرف توسعه کشور شود نه سوختن و هدر روی انرژی. کشورهای پیشرفته با توجه به ریل برای خود ارزش افزوده ایجاد کردند لذا ماهم باید برای کاهش هزینه و کاهش مصرف سوخت، تصادفات، الودگی ها، کاهش اسیب به محیط زیست، رشد صنعت، رشد ترانزیت ظرفیت ریلی خود چند برابر کنیم دراصل کشور ما نیازمند یک انقلاب ریلی هست همانند انقلاب صنعتی اروپا