مدیرعامل راهآهن در هفتمین همایش چشمانداز صنعت فولاد و معدن ایران؛
◄ ایجاد لیزینگ ریلی با اتصال ریل به مراکز بار و تولید
مدیرعامل راهآهن با اعلام صدور دستور رئیسجمهور برای ایجاد لیزینگ ریلی از آمادگی راهآهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبر داد و گفت: در راستای حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایهگذاری مشترک بین دولت، بخشهای صنعتی و خصوصی استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راهآهن در همایش چشمانداز صنعت فولاد که صبح امروز با حضور فعالان هر کدام از حوزههای حملونقل و صنعت برگزار شد، با بیان اینکه در سیاستهای کلی برنامه ششم به موضوع حملونقل توجه شده و حملونقل ریلی میتواند یکی از مزیتهای رقابتی بر اقتصاد کشور باشد گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مکلف به رعایت سهم ۳۰ درصدی، حملونقل ریلی در حمل بار شده و قیمت گازوئیل نیز باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد.
وی افزود: دولت سازوکاری را برای کاهش ۱۰ درصدی تلفات جادهای در هر سال باید فراهم کند و این در حالی است که هماکنون روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در حوادث جادهای کشته میشوند.
به گفته مدیرعامل راهآهن طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن کیلومتر بار که از طریق حملونقل ریلی انجام شود، ۳۵ سیسی در مصرف سوخت صرفهجویی میشود که سازمان بهینهسازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین کمک خواهد کرد.
محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش افزوده در حملونقل ریلی را ازجمله برنامههای پیشبینی شده در برنامه ششم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش افزوده در این بخش ۸ درصد و همچنین یک درصد فروش نفت و گاز برای توسعه کشور در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرحهای عمرانی در حال کاهش است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت نمیتواند در توسعه زیرساختها سرمایهگذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایهگذاری در این بخش باید با مشارکت دولت و بخشهای صنعتی و معدنی صورت گیرد.
محمد زاده خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۸ درصد از حملونقل ۴ کالای اصلی از طریق حملونقل ریلی صورت گرفته و ۶۶ درصد به حمل جادهای اختصاص داشته است که از این رقم نیز ۲۴ درصد حملونقل در مسیرهایی اتفاق افتاده که ریل در آنجا وجود داشته است.
مدیرعامل راهآهن تصریح کرد: در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در کشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک سوم این میزان ماده معدنی قابل حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جادهای، جابجا شود.
محمد زاده با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در کشور وضعیت خوبی نیست و باید حملونقل ریلی توسعه یابد افزود: سهم راهآهن از دریافتیهای تعرفهای در سال ۹۲، ۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است.
مدیرعامل راهآهن همچنین با اشاره به صدور دستور رئیسجمهور برای تشکیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
مدیرعامل راهآهن در پایان از آمادگی راهآهن برای مشارکت در اتصال ریل به مراکز انبوه بار و مراکز تولید خبر داد و گفت: در راستی حل مشکلات ریلی باید از روش سرمایهگذاری مشترک بین دولت، بخشهای صنعتی و خصوصی استفاده کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.