◄ کوتاه ترین کریدور ترانزیتی ریلی کشور
تیننیوز| چندی پیش «هادی عیار» در گزارشی در تین نیوز به آمارهای سفرهای نوروزی ریلی در سالهای گذشته، وضعیت ناوگان ریلی در شمال کشور و تشکیل ستادهای نوروزی شرکت راهآهن و رجا پرداخت و نوشت: ...طبق آمار منتشرشده در بازه زمانی ۲۵ اسفند تا 15 فروردین 94 حدود یکمیلیون و ۲۵۰ هزار جابهجایی ریلی صورت گرفته و همین آمار در مدت مشابه سال 95 یکمیلیون و 580 هزار مسافر بوده است. نگاهی به سالهای پیشتر سفرهای نوروزی از طریق ناوگان ریلی نشان میدهد که اگرچه آنچنانکه باید با جهش تمایل مردم به استفاده از ناوگان
حملونقل ریلی برای سفرهای نوروزی مواجه نیستیم اما همواره این آمار حتی به میزان کم در حال رشد بوده و این موضوع نشان میدهد افرادی که تمایل به استفاده از ایمنترین ناوگان حملونقل ریلی را دارند هیچگاه ریزش نداشته است.
یکی از مهمترین مسیرهای تردد سفرهای نوروزی بدون شک محور شمال کشور است. حجم ترافیک در مسیرهای جادهای کمربندی شمال کشور نشان میدهد که ناوگان حملونقل ریلی در این بخش نیاز به توجه ویژهای به دلیل حجم مسافر دارد. در همین خصوص یوسف گران پاشا، مدیرکل راهآهن شمال اظهار داشت: راهآهن شمال این ظرفیت را دارد که بار ترافیکی جادهای را در شمال کشور به ریل انتقال دهد تا از میزان بالای تصادفهای رانندگی نیز کاسته شود. لازم به ذکر است هماکنون راهآهن شمال دارای 420 کیلومتر حوزه استحفاظی است.
گران پاشا همچنین در خصوص آمار سفرهای نوروزی ریلی در مدت مشابه سال 95 اظهار داشت: در فاصله زمانی 25 اسفند 94 تا 15 فروردین 95، ۱۶ رام قطار با ظرفیت مجموع روزانه ۵۷۰۰ مسافر در ناحیه شمال تردد داشته اند.
پرترافیکترین خطوط ریلی در ناحیه شمال٬ مسیر ریلی ساری-مشهد٬ گرگان-پل سفید٬ گرگان-ساری-تهران هستند و قطارهای محلی نیز در برخی روزهای عید نوروز ظرفیتشان تکمیل میشود. در این ایام بهطور متوسط ضریب اشغال قطارهای نوروزی ناحیه شمال بالای ۸۵ درصد بوده است...
پس از انتشار این گزارش در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرده است که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود آورده است: ساخته شدن راهآهن قزوین- رشت و افتتاح آن مطمئنا تاثیرات خود را خواهد گذاشت و همینطور تا آستارا. اما بهنظر من اگر افق بلند مدت مطالعات تکمیلی راهآهن ساری- رشت تمام شود با ساخت آن کوتاه ترین کریدور ترانزیتی از اینچه برون تا آستارا افتتاح خواهد شد و آسیای مرکزی در کوتاهترین مسیر به قفقاز و از طریق خطآهن اردبیل- میانه و یا ساخت خطآهن کوتاه اردبیل- سراب- تبریز به ترکیه و اروپا وصل خواهد شد.
این کاربر در ادامه پیام خود عنوان کرده است: بدینترتیب دو مسیر شرق به غرب ترانزیتی خواهیم داشت که یکی دوخطه تهران- تبریز- رازی و دیگری اینچه برون- رشت- تبریز- رازی خواهد بود که مطمئنا ظرفیت ترانزیت چند برابر خواهد شد.
وی تاکید کرده است: همچنین به دلیل زیبایی مسیر راه آهن ساری- رشت مطمئنا این خطآهن یک خطآهن بالقوه مسافری خواهد شد و با توجه به فواصل کوتاه شهرهای شمالی میتواند ترافیک و تصادف استانهای شمالی را هم کاهش دهد و همینطور این خطآهن میتواند فشار ترافیکی را از خطآهن تهران- تبریز و شمالغرب کشور بکاهد. مناطق شمالی و شمالغرب کشور از مناطق پرجمعیت و کوهستانی صعبالعبور هستند که خط ریلی نیاز مبرم آنهاست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.