| کد خبر: 121365 |

رقبا در صنعت هوایی از ما جلو زدند

تین‌نیوز| در یادداشتی از امیر امینی در روزنامه صمت میخوانیم: برخی معتقدند ورود هواپیماهای جدید، سرمایه‌گذاری در صنعتی لوکس است اما در این زمینه باید به اهمیت حمل‌ونقل هوایی و ظرفیت‌های ایران در این زمینه اشاره کرد. وقتی نخستین طرح جامع حمل‌ونقل کشور طراحی شد حمل‌ونقل هوایی در بخش مسافر را الگو قرارداد که باعث شد ۵۵فرودگاه در نقاط مختلف کشور ساخته شود.
 
هم‌اکنون با مهم‌ترین مشکل در بخش حمل‌ونقل یعنی وجود ظرفیت‌های خالی مواجه هستیم که این ظرفیت‌های خالی در حمل‌ونقل ریلی، حتی جاده‌ای و بیشتر هوایی وجود دارد.

مهم‌ترین جایی که هم‌اکنون ما در آن ظرفیت خالی داریم فرودگاه‌ها است؛ یعنی فرودگاه‌هایی داریم که برای نگهداری آنها هزینه می‌کنیم اما پروازی در آنها انجام نمی‌شود. همین حالا برای مسافرت‌های بین‌المللی از ناوگان خارجی استفاده می‌کنیم. هواپیمای خارجی مسافر ایرانی را جابه‌جا می‌کند. در حالی که موقعیت کشور ما برای پروازهای ترانزیتی بسیار عالی است، مسافران از فرودگاه‌های دوبی و ترکیه استفاده می‌کنند. تمام این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که به دلیل قرار گرفتن در نقطه‌ای خاص می‌توانیم راه ابریشم هوایی داشته باشیم و متصل‌کننده شرق و غرب عالم باشیم.

وقتی دبیرکل تراسیکا به ایران آمد، پیشنهاد دادیم کریدور هوایی تعریف شود که ایران معبر پروازهای ترانزیتی باشد. کشور ما مرکز چند راه بزرگ در منطقه است. آیا در جایی که چنین ظرفیتی وجود دارد، می‌توانیم سرمایه‌گذاری نکنیم؟
حتی به دلیل شرایط منطقه نیز این سرمایه‌گذاری اهمیت پیدا می‌کند. ترکیه و دوبی از عقب‌ماندگی ما سوءاستفاده کردند و از این موقعیت به نفع خود بهره بردند. همین حالا بدون هیچ اقدام ویژه‌ای، سهم حمل‌ونقل هوایی در حدود ۳ سال حدود ۶ درصد رشد داشته، حال اگر ناوگان خود را احیا کنیم و به جای دادن این آزادی‌ها و امتیازها به ناوگان حمل‌ونقل خارجی این امتیاز را به حمل‌ونقل هوایی خودمان بدهیم آیا اشتباهی رخ‌داده است؟
اشتباه بزرگی است اگر فکر کنیم صنعت هوایی لوکس است. ونزوئلا کشور سرمایه‌داری است و مخازن نفتی زیادی دارد، با این‌حال مردم آن به دلیل سیاست‌های ارزی فقیر هستند اما حمل‌ونقل اصلی در ونزوئلا هوایی است و مردم فقط برای طی کردن ۲۵۰ کیلومتر از وسایل حمل‌ونقل هوایی استفاده می‌کنند. مهمانداران حتی فرصت توزیع باکس غذا را ندارند، تا این حد پروازها کوتاه است. به‌جای اینکه هزینه‌ای گزاف برای ساخت و نگهداری راه‌ها صرف کنند مردم را به سمت حمل‌ونقل هوایی راحت و ارزان و سریع سوق می‌دهند. ما معتقدیم کل شیوه‌های حمل‌ونقل به هم سرویس می‌دهند و نمی‌شود جایی را قطع و جای دیگری را پررنگ کنیم و باید همه را کنار هم به‌عنوان یک زنجیره ارزش‌افزوده ببینیم.
امیر امینی - معاون وزیر راه و شهرسازی
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.