| کد خبر: 121635 |

◄ من یک اصولگرا هستم و با استیضاح مخالفم

تین‌نیوز| نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در مراسم استیضاح وزیرراه و شهرسازی، گفت: نباید حادثه قطار سمنان را که به دلیل خطای انسانی یک فرد اتفاق افتاده با حادثه‌ای چون حادثه منا مقایسه کرد.


به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، ابوالفضل حسن‌بیگی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با استیضاح وزیرراه و شهرسازی، اظهار داشت: نمایندگان مجلس در برابر قرآن کریم سوگند یاد کرده‌اند به وظایف خود عمل کنیم و از منظر قانون‌ قانون‌گذار بوده و ناظر بر اجرای قانون هستند و در 5 سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی و حوزه انتخابیه مأموریت و مسئولیت دارند.
 
وی افزود: آن‌چه در جلسه امروز گفته می‌شود، براساس تکلیف شرعی است چراکه، بنده یک اصولگرا هستم و به آن افتخار می‌کنم و اصولگرایی را از حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهدای دفاع مقدس آموختم که انسان باید حق‌طلب و آزاده باشد و به آنچه حق است عمل کند.
 
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با تشریح کامل حادثه قطار در سمنان تصریح کرد: حادثه قطاری که در سمنان به وجود آمد، بنده در مسیر تهران بودم وقتی به گردنه آهوان رسیدم مشاهده کردم که از پشت کوه‌ها دود غلیظی به آسمان می‌رود، خبر را به فرماندار دامغان زنگ زدم و وی گفت، که به ما الان اطلاع دادند که دو قطار با یکدیگر تصادف کردند و در این سانحه آتش‌سوزی ایجاد شده و اطلاع دیگری نداریم.
 
حسن‌بیگی در ادامه سخنان خود در این جلسه، ادامه داد: به سرعت به منطقه عازم شده و از نزدیک شاهد همه اقداماتی که انجام شد، بودم و متوجه شدم که در یک مقطعی قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور می‌کند برودت هوا به 13 درجه زیرصفر می‌رسد و ترمزهای قطار یخ می‌زند و متوقف می‌شود و قطاردومی که به این قطار اصابت می‌کند قطار سمنان به مشهد است.
 
وی با بیان این‌که «چند مرکز کنترل‌کننده قطار وجود دارد»، افزود: اولین کنترل‌ کننده C.T.C یعنی مرکز الکترونیکی است که می‌تواند قطار را در هر نقطه ای کنترل کند، مرکز دوم I.T.C، است که ترمز قطاری است که در اختیار راننده قراردارد و هرگاه او احساس کند مسیر مسدود است به راننده و لکومتیوران این موضوع را اعلام می‌کند، مرکز سوم، مرکز کنترل مرکزی است که در دو جا قرار دارد که یکی از آنها در تهران است که سراسر ایران را کنترل می‌کند و محور تهران به مشهد نیز از این مرکز کنترل می‌شود.
 
حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: مرکز دیگری که در این مسیر وجود دارد مرکز کنترل شاهرود است که البته مرکز کنترل C.T.C و C.I.C در یک اتاق است و به فاصله 2 متر همواره در مذاکرات و مکاتبات با یکدیگر مشترک هستندو همواره در اقداماتی که انجام می‌دهند در کنار یکدیگر قرار دارند، مرکز کنترل مرکزی که در شاهرود قرار دارد، در اتاق دیگری وجود دارد لذا، در ساعات اولیه حادثه که بنده به این مرکز رسیدم سخنان مختلفی از افراد گوناگونی شنیده می‌شد، که در این قضیه ماموریت و مسئولیت ما این بود که در مرحله اول به آسیب دیدگان کمک کنیم، اقدامات اولیه و ضروری را انجام دهیم و درمرحله دوم به فکر این باشیم که چه کسانی مقصر وقوع حادثه هستند. 
 
وی خاطرنشان کرد: پس از آن‌که کارهای اولیه با کمک مسئولان استان انجام شد، مجروحان حادثه از 108 کیلومتری به بیمارستان‌های دامغان، سمنان و شاهرود منتقل شدند و پس از آن برای این‌که چگونگی حادثه روشن شود، در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بنده به‌عنوان عضو کمیسیون برای بررسی علل وقوع حادثه و ابعاد آن ماموریت داده و پس آن تعدادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز وارد منطقه شدند.
 
حسن‌بیگی در خاتمه خاطرنشان کرد: پس از ورود به شاهرود و پیگیری دقیق جوانب حادثه متوجه شدم که در این سانحه اتفاقات عجیب و غریبی رخ داده است و از این رو حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر شد و پس از آن‌که گفته های افراد از وقوع حادثه مطرح شد، به سراغ مانیتورها رفتیم و مشاهده کردیم که بعضی از نقل قول‌ها و گفته‌ها با آن‌چه در مانیتورهای ثبت شده بود، مغایرت دارد و در این رابطه قرار بر ورود دولت به قضیه شد و روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و بار دیگر مانیتورها مورد بررسی قرارگرفت که به این موضوع رسیدیم که قطار تبریز به مشهد زمانی که عبور کرده و در نزدیکی ایستگاه "هفت خوان" قرار می‌گیرد، به‌دلیل شیب گردنه ترمزهای پی در پی که زده شده، منجر به یخ زدن ترمزها شده است و وقتی این اتفاق می‌افتد، لوموکوتیوران به ایستگاه شاهرود اعلام می‌کند که مرکز ATC در جریان است و بعد از مدتی قطار دوم در ایستگاه قبلی متوقف می‌شود، رسیدگی و پیگیری می‌شود تا جایی که به قطار تبریز اعلام می‌شود که مشکل در حال رفع شدن است و تا چند دقیقه دیگر عبور خواهیم کرد و در همین مقطع شیفت اپراتور باید عوض می‌شد اما،به دلیل برف سنگینی که در شاهرود باریده بود، نفر بعدی که باید شیفت را تحویل می‌گرفت هنوز به مرکز نرسیده بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.