|
کد خبر:
121971
|
بودجه ٩۶ و قیر رایگان
تیننیوز| وبلاگ سید حمید حسینی-کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده کشور در بند «ج» وزارت نفت را ملزم کردهاند چهار میلیون تُن قیر (VB) را رایگان به شرح زیر به ارگانهای دولتی بدهد:
وزارت جهاد ١٣ درصد، وزارت راه ٥٤ درصد، بنیاد مسکن ١٧ درصد، وزارت کشور ١٣ درصد و وزارت آموزشوپرورش (نوسازی مدارس) سه درصد. با توجه به اینکه ظرفیت تولید قیر کشور حداکثر حدود ٤,٥ تا ٥ میلیون تُن است و مصرف داخلی کشور در سالهای اخیر به علت کاهش بودجههای عمرانی به دو میلیون تُن رسیده بوده است،
لازم است نمایندگان به سؤالات زیر جواب دهند:
١- با توجه به نیاز مبرم شهرداریها، واحدهای تولید ایزوگام و صادرکنندگان به قیر، چگونه چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟
٢- با توجه به اینکه درصد قیر مورد نیاز در آسفالت کمتر از شش درصد است، چه میزان اعتبار عمرانی برای ساخت و بهسازی راه و معابر اختصاص یافته است که این میزان قیر مورد نیاز باشد؟ آیا بودجه عمرانی دو برابر شده است؟
٣- نمایندگان قطعا مطلع هستند که برای ساخت یک کیلومتر راه جدید به ٢ تُن و برای بزرگراه و اتوبان به ٤ تُن قير نیاز است، آیا وزارت راه قرار است ١ هزار کیلومتر اتوبان یا ٢ هزار کیلومتر راه جدید احداث کند؟
٤- چرا سهمیه رایگان قیر از دو میلیون تن به چهار میلیون تن افزایش یافته است. آیا نهایتا حواله قیر بهعنوان بدهی دولت به پیمانکاران تحویل داده نخواهد شد و بازار قیر را آشفته نخواهد کرد؟
٥- اصولا با چه منطق اقتصادی، نمایندگان اصرار به توزیع رایگان قیر دارند و درباره سایر فراوردهها به آن اعتقاد ندارند؟ چرا به این سازمانها برای خرید قیر بودجه اختصاص نمیدهند؟
٦- آیا این تصمیم به تولید قیر با کیفیت نامناسب و رواجیافتن خریدوفروش حوالهها با قیمتی پایینتر از بورس منجر نخواهد شد؟
٧- در صورت رواجیافتن قاچاق قیر و تولید سایر فراوردهها از قیر چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
٨- صادرات بهعنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی و پیشران خروج از رکود مطرح است، ازدسترفتن صادرات ١,٢میلیارددلاری قیر را چگونه باید جبران کرد؟
٩- صدها شرکت مدیریت صادرات و دهها واحد تولیدی و صادراتی، صاحبان مخازن و ترمینال در بنادر ایران و کشورهای بازار هدف و صاحبان کشتیهای حملکننده قیر صادراتی ایران در این شرایط باید چه کنند؟ خریداران قیر صادراتی ایران با شرایط جدید چگونه باید نیازهای خود را تأمین کنند؟
١ - نهایتا چرا کشورهای منطقه مصرف سالانه قیرشان بین ٤ هزار تا یک میلیون تن است و مصرف ما چهار میلیون تن؟ چرا استرالیا که از لحاظ وسعت، شرایط اقتصادی و تعداد بزرگراه با ایران مشابهت دارد فقط ٨ هزار تن قیر مصرف میکند و ما چهار میلیون تن؟
١١- بالاخره چه کسی پاسخگوی اشتغال پرسنل شرکتهای صادراتی کشور است و دفاتر بازاریابی این شرکتها در خارج از کشور چه سرنوشتی خواهند یافت؟
امید است نمایندگان مجلس در صحن علنی با این مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت کنند و اجازه دهند قیر مورد نیاز بازار داخل و صادراتی کشور مانند سایر اقلام در بورس عرضه و معامله شود و از مداخله دستوری در بازار خودداری کنند.
*عضو هیئتمدیره صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی
وزارت جهاد ١٣ درصد، وزارت راه ٥٤ درصد، بنیاد مسکن ١٧ درصد، وزارت کشور ١٣ درصد و وزارت آموزشوپرورش (نوسازی مدارس) سه درصد. با توجه به اینکه ظرفیت تولید قیر کشور حداکثر حدود ٤,٥ تا ٥ میلیون تُن است و مصرف داخلی کشور در سالهای اخیر به علت کاهش بودجههای عمرانی به دو میلیون تُن رسیده بوده است،
لازم است نمایندگان به سؤالات زیر جواب دهند:
١- با توجه به نیاز مبرم شهرداریها، واحدهای تولید ایزوگام و صادرکنندگان به قیر، چگونه چنین تصمیمی اتخاذ شده است؟
٢- با توجه به اینکه درصد قیر مورد نیاز در آسفالت کمتر از شش درصد است، چه میزان اعتبار عمرانی برای ساخت و بهسازی راه و معابر اختصاص یافته است که این میزان قیر مورد نیاز باشد؟ آیا بودجه عمرانی دو برابر شده است؟
٣- نمایندگان قطعا مطلع هستند که برای ساخت یک کیلومتر راه جدید به ٢ تُن و برای بزرگراه و اتوبان به ٤ تُن قير نیاز است، آیا وزارت راه قرار است ١ هزار کیلومتر اتوبان یا ٢ هزار کیلومتر راه جدید احداث کند؟
٤- چرا سهمیه رایگان قیر از دو میلیون تن به چهار میلیون تن افزایش یافته است. آیا نهایتا حواله قیر بهعنوان بدهی دولت به پیمانکاران تحویل داده نخواهد شد و بازار قیر را آشفته نخواهد کرد؟
٥- اصولا با چه منطق اقتصادی، نمایندگان اصرار به توزیع رایگان قیر دارند و درباره سایر فراوردهها به آن اعتقاد ندارند؟ چرا به این سازمانها برای خرید قیر بودجه اختصاص نمیدهند؟
٦- آیا این تصمیم به تولید قیر با کیفیت نامناسب و رواجیافتن خریدوفروش حوالهها با قیمتی پایینتر از بورس منجر نخواهد شد؟
٧- در صورت رواجیافتن قاچاق قیر و تولید سایر فراوردهها از قیر چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
٨- صادرات بهعنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی و پیشران خروج از رکود مطرح است، ازدسترفتن صادرات ١,٢میلیارددلاری قیر را چگونه باید جبران کرد؟
٩- صدها شرکت مدیریت صادرات و دهها واحد تولیدی و صادراتی، صاحبان مخازن و ترمینال در بنادر ایران و کشورهای بازار هدف و صاحبان کشتیهای حملکننده قیر صادراتی ایران در این شرایط باید چه کنند؟ خریداران قیر صادراتی ایران با شرایط جدید چگونه باید نیازهای خود را تأمین کنند؟
١ - نهایتا چرا کشورهای منطقه مصرف سالانه قیرشان بین ٤ هزار تا یک میلیون تن است و مصرف ما چهار میلیون تن؟ چرا استرالیا که از لحاظ وسعت، شرایط اقتصادی و تعداد بزرگراه با ایران مشابهت دارد فقط ٨ هزار تن قیر مصرف میکند و ما چهار میلیون تن؟
١١- بالاخره چه کسی پاسخگوی اشتغال پرسنل شرکتهای صادراتی کشور است و دفاتر بازاریابی این شرکتها در خارج از کشور چه سرنوشتی خواهند یافت؟
امید است نمایندگان مجلس در صحن علنی با این مصوبه کمیسیون تلفیق مخالفت کنند و اجازه دهند قیر مورد نیاز بازار داخل و صادراتی کشور مانند سایر اقلام در بورس عرضه و معامله شود و از مداخله دستوری در بازار خودداری کنند.
*عضو هیئتمدیره صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.