| کد خبر: 121972 |

اعتماد سه‌باره مجلس

به کارنامه خدمت وزارت راه و شهرسازی

هفته‌نامه حمل ونقل|

سر انجام مجلس شورای اسلامی با رای قاطع خود به وزیر راه و شهرسازی اعتماد مجدد کرد و در پی آن دکتر آخوندی برای ششمین‌بار در این دولت مورد تایید نمایندگان خانه ملت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز نمایندگان مجلس بعد از شنیدن پاسخ‌های قانع‌کننده وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح، قاطعانه به وی اعتماد کردند و با ۱۷۶ رای مخالف استیضاح و ۵ رای ممتنع دکتر آخوندی در پست وزارت راه و شهرسازی ابقا شد.

شایان ذکر است دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این دولت، پیش از این استیضاح ۵ بار مورد تایید نمایندگان خانه ملت قرار گرفته بود. وی نخستین بار در سال ۱۳۹۲ رای اعتماد از مجلس گرفت. همچنین ایشان ۳ بار مورد سوال نمایندگان در خانه ملت قرار گرفته بود که ۲ بار نمایندگان رای به ابقا دادند و یک بار نیز از پاسخ های وی قانع شده بودند.


دکتر عباس آخوندی یک بار نیز در سال گذشته در جلسه استیضاح با رای قاطع نمایندگان مجددا در سمت خود ابقاء شده بود. به این ترتیب با رای اعتماد بالای نمایندگان در این استیضاح، وی برای بار ششم مورد تایید وکلای مردم در خانه ملت قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری چند حادثه تلخ از جمله تصادف دو قطار مسافری در هفت خوان دامغان که به فوت ۴۹ تن منجر شد، از مردم و نمایندگان مجلس بابت کوتاهی این وزارتخانه و دستگاه ذی ربط عذرخواهی کرد و گفت که رئیس جمهوری استعفایش را نپذیرفته است.

در جلسه علنی روز یکشنبه  مجلس شورای اسلامی، استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که سه شنبه هفته گذشته در خانه ملت اعلام وصول شد مورد بررسی قرار گرفت. عباس آخوندی در توضیحات ابتدایی خود در این جلسه گفت: در سه ماه گذشته چند حادثه غم بار کام ملت ایران را تلخ کرد؛ حادثه تصادف دو قطار در هفت خوان دامغان که منجر به فوت ۴۹ تن از هموطنان شد، حادثه آتش سوزی پلاسکو که در این حادثه چهار تن از مردم و ۱۴ تن از آتش نشانان فوت کردند و درگذشت «محمدعلی طلوعی مقدم» رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان پردیس که در شرایط برف و بوران به شهادت در راه خدمت نائل آمد. 

وی ضمن عرض تسلیت به نزدیکان جانباختگان و ملت ایران و نمایندگان آذربایجان، بابت قصور و کوتاهی از سوی این وزارتخانه و دستگاه های مرتبط پوزش خواست.  وی در ادامه سخنان خود گفت: باید درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاه ها بازاندشی کنیم و گرنه احتمال وقوع حوادث بدتری وجود دارد.آخوندی با تاکید بر اینکه استیضاح حق نمایندگان است، افزود: از اینکه در این جایگاه هستم گلایه ندارم و آمادگی تبیین دارم و از سوی دیگر استیضاح یک نمونه مردم سالاری دینی است.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: نکته مورد تاکید توجه به پسوند دینی در پی مردم سالاری است که باید ساختار آن را در دیگر دموکراسی ها مجزا کند.  وی بیان کرد: در این دوره پنج بار ازنمایندگان تاییدیه گرفتم؛ یک مورد در دوره پیشین مجلس که نمایندگان رای اعتماد دادند؛ سه بار نیز در صحن مجلس حاضر شده و در پاسخ به سوال نمایندگان، آنها قانع شدند و یک بار در استیضاح در مجلس پیشین؛ اینها نشان از صداقت و پشتکار همکاران است.

موفقیت به اجماع میان دولت، مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد
آخوندی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح برخی از اقدامات انجام شده در دولت یازدهم، با تاکید بر اینکه «صحنه سازندگی، صحنه هوی سیاسی نیست بلکه دفاع از ملت ایران است»، افزود: موفقیت به اجماع میان دولت، مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد. وی به هدفگذاری این وزارتخانه در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تغییر انگاره و جهت از جیب و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و فعالیت براساس اقتصاد مقاومتی، کار سختی است.

امضای قرارداد برای خرید هواپیما بدون هیچ واسطه
وزیر راه در بخش دیگری از توضیحات خود درباره مراحل طی شده برای خرید هواپیما نیز گفت: به مدیران شرکت‌های ایرباس، بوئینگ و ... برای خرید هواپیما گفتم هیچ‌کس حتی از دفتر رئیس جمهوری حق مذاکره ندارد و مسئولان شرکت(ایران ایر) با شما مذاکره و قرارداد منعقد می‌کنند.

وی ادامه داد: «روز اول به آنها تاکید کردم، اگر کسی به هر عنوان واسطه و دلالی به آنها مراجعه کرد به ما اطلاع دهند؛ هیچ واسطه مالی و سیاسی را نمی‌خواهیم. اگر می‌خواهید این قرارداد امضا شود باید یک سوگند نامه بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نکرده و هیچ مبلغی به فردی پرداخت نکردید.»

بعد از حادثه استعفا دادم، رئیس جمهوری نپذیرفت
آخوندی همچنین به حادثه برخورد دو قطار مسافری اشاره کرد و گفت: بعد از عذرخواهی رسمی و صدور بیانیه، به معاون اول رئیس جمهوری گفتم، استعفایی نوشته و تقدیم می کنم؛ «آقایی» مدیرعامل راه‌آهن نیز استعفایش را آورد و گفت بگذارید من استعفا کنم؛ گفتم این حادثه بزرگ بوده و خودم استعفا می‌کنم. من هر دو استعفا را به جهانگیری دادم؛ وی بعد از مذاکره با رئیس جمهوی اعلام کردند استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند؛ شما بمانید و کارتان را بکنید.»

۱۷۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل همه طرح ها نیاز است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: برای انجام طرح های در دست اقدام این وزارتخانه به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم؛ در برنامه ششم توسعه نمایندگان برای توسعه حمل و نقل اعتباری معادل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده اند یعنی برای توسعه این بخش سالیانه باید ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود.

وی اظهارداشت: برای رسیدن به اهداف توسعه حمل و نقل تا سال ۱۴۰۴ یک برنامه ریزی دقیق انجام شده و ما باید ۴۷۵ هزار میلیارد تومان در مدت هشت سال در زیرساخت های ایران سرمایه گذاری کنیم آن هم در حالی که در بودجه امسال تا ۲ ماه پیش تنها ۸۰ میلیارد تومان - نزدیک صفر درصد - به ما پرداخت شده است؛ در این ۲ ماه نیز ۱۲۵۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به ما اختصاص یافته و ۲۵۰۰ میلیارد تومان که از طریق اوراق اسناد خزانه پرداخت شده است. 

وی گفت: در بودجه ۹۶ نیز در مجموع ۴۰ هزار میلیارد تومان از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه های عمرانی کشور در نظر گرفته شده است که نشان می دهد در بودجه سال آینده، ۱۰ درصد بودجه های عمرانی ما کاهش پیدا کرده است.آخوندی با بیان اینکه در سه سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان در زیرساخت های کشور سرمایه گذاری کرده ایم، گفت: این در حالی است که به منابع دولتی متکی نبوده ایم و باوجود تنگناهای مالی از محل منابع داخلی شرکت ها و سازمان های تابعه نیز ۲۵ هزار میلیارد تومان در زیرساخت های حمل و نقل سرمایه گذاری شده است. 

وی گفت: در مجموع در حوزه زیرساخت های حمل و نقل کشور در این سه سال ۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه شده که چند برابر اعتبارات تخصیصی ماست؛ این وضعیت نشان می دهد ما عزم خود را برای اجرای اقتصاد مقاومتی جزم کرده ایم زیرا تحقق اقتصاد مقاومتی نباید به صورت شعاری باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سه سال گذشته پنج هزار و ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی در کشور ساخته شده است آن هم در حالی که در سه سال آخر دولت دهم با داشتن منابع مالی زیاد، چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه ساخته شده است. وی افزود: در سه سال گذشته همچنین هفت هزار کیلومتر عملیات روکش آسفالت در راه های کشور انجام شده در حالی که در دولت گذشته این میزان چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر بوده است.

آخوندی اضافه کرد: در سه سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه های کشور روکش آسفالت شده اما در سه سال آخر دولت دهم، پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه های کشور آسفالت شده بود و این نشان می دهد که اتفاقات زیادی در وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته و اکنون ساخت هفت راه بدون اتکا به منابع دولتی با استفاده از منابع بخش خصوصی آغاز شده است. 

وی یادآورشد: در سه سال گذشته برای انجام ۳۱۸ هزار میلیارد تومان طرح در وزارت راه و شهرسازی مذاکره کرده ایم؛ همچنین برای ۲۶۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا شده و برای اجرای ۱۶۳ هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی بدون تضمین دولت و بانک مرکزی به امضا رسیده است.

وی یادآور شد: در حوزه ریلی اقدامات بسیار زیادی انجام شده به طوری که پیش از آغاز دولت یازدهم، حمل حجم بار از بنادر کشور توسط ریل حدود پنج درصد بود اما اکنون به ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ این آمار نشان می دهد که حمل بار از بنادر توسط ریل در این مدت به سه برابر افزایش یافته است.

آخوندی گفت: در حالی که خطوط ریلی ایران بیشتر تک خطه بود، ساخت ۲ هزار کیلومتر خط دوم را در شبکه ریلی آغاز کردیم؛ اکنون ۸۰۰ کیلومتر آن در حال اتمام است. وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث دومین خط آهن بین قزوین - زنجان به سرعت در حال انجام است و سال آینده افتتاح می شود؛ ساخت ۲۰۰ کیلومتر خط دوم در منطقه سخت زاگرس نیز به سرعت در حال اجراست و ما در مجموع علاوه بر این، ۷۰۰ کیلومتر خط حومه ای نیز در حال اجرا داریم و از نمایندگان برای تصویب تشکیل شرکت قطارهای حومه ای، قدردانی می کنیم.

توجه به توسعه قطارهای حومه ای
وی گفت: روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از حومه وارد شهر تهران می شود و این می تواند آلودگی ها و مسائل زیست محیطی زیادی را برای ما به وجود آورد اما با توسعه قطارهای حومه ای علاوه بر افزایش ایمنی رفت و آمد مردم، آلودگی ها نیز در کلان شهر تهران کم خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: اکنون سالیانه هفت میلیون نفر با قطارهای حومه ای در اطراف تهران جابه جا می شوند و ما به سرعت در حال توسعه قطارهای حومه ای در اطراف کلان شهرها هستیم تا بتوانیم از تردد غیرضروری با خودروهای شخصی در تهران و کلان شهرها جلوگیری شود.

وی با اشاره به استفاده از سیستم های الکترونیکی در شبکه ریلی کشور گفت: به کمک یک شرکت دانش بنیان در ایران توانستیم از این سیستم ها با استاندارد اروپایی در شبکه ریلی کشور استفاده کنیم آن هم در حالی که تنها هشت شرکت در جهان از این توانایی بهره مندند. پیش از استفاده از این سیستم، روزانه ۵۵ قطار می توانستند در مسیر ریلی تهران ـ مشهد تردد کنند اما با استفاده از سیستم جدید، اکنون ۲۰۰ قطار می توانند در این مسیر به صورت روزانه تردد کنند.

ساخت حدود ۵ هزار واگن با سرمایه گذاری خارجی
آخوندی در ادامه تشریح اقدامات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: تاکنون ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافری وارد شبکه ریلی ایران کردیم؛ همچنین شبکه ریلی ایران با رشد ۳۰ درصدی از ۵۶۹ دستگاه به ۷۰۲ لوکوموتیو افزایش یافت. وی افزود: با هماهنگی های های انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت که قرارداد آن آماده شده، قرار است ساخت چهار هزار و ۹۰۰ واگن به شرکت های ایرانی سفارش شود که همه منابع مالی آن از طریق سرمایه گذاری خارجی انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: همچنین با وزیر نفت هماهنگ شده هفت و نیم میلیارد دلار از محل صرفه جویی در مصرف انرژی به نوسازی ناوگان ریلی اختصاص یابد؛ در عین حال قرار است برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای نیز ۲ و نیم میلیارد دلار اختصاص یابد. وی ادامه داد: برای نوسازی کامیون ها با پنج شرکت ایرانی در حال مذاکره ایم؛ همچنین برای نوسازی ۱۶ هزار و ۷۴۰ کامیون قرارداد منعقد شده است.


توسعه ناوگان ریلی، اولویت نخست وزارت راه
آخوندی، حجم سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان را ۲۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اولویت نخست ما در این وزارتخانه توسعه ناوگان ریلی است به طوری که برای راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر تهران - قم- اصفهان کارگاه های آن فعال شده است تا بتوانیم در این حوزه به فناوری های جدید جهانی دست یابیم.


وی ادامه داد: برای برقی کردن مسیر تهران ـ مشهد نیز امیدواریم با رفع موانع موجود ال سی (گشایش اعتبارات بانکی) آن به زودی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش راه، کشور را به ۱۰ کریدور بزرگ تقسیم و همه برنامه های توسعه ای خود را براین اساس برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم در این زمینه نیز به جهش بزرگی دست یابیم.وی درباره ساخت آزادراه تهران ـ شمال نیز گفت: ساخت این مسیر پیش از این به افسانه تبدیل شده بود و در ۱۷ سال تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون پیشرفت قطعه نخست آن به ۸۱ درصد رسیده و آزادراه کمربندی جنوب غرب تهران نیز که عملیات اجرایی آن ۶ ماه پیش آغاز شده انتظار داریم قطعه اول در بهار ۹۶ افتتاح شود.

آخوندی با بیان این که اکنون ۱۵ هزار نفر و پنج هزار ماشین آلات سنگین در پروژه های راه سازی کشور فعالند، افزود: در سه سال گذشته هشت هزار کیلومتر راه روستایی جدید ساخته، هشت هزار راه روستایی آسفالت و ۱۰ هزار کیلومتر راه فرعی نیز آسفالت شده است.

مذاکره با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ۳میلیارد دلاری در بخش فرودگاهی
وی با اشاره به ظرفیت های صنعت فرودگاهی ایران اظهارداشت: در حالی که در ایران ۶۰ فرودگاه داریم، تنها ۹ فرودگاه فعالند؛ ما در این ۹ فرودگاه نیازمند سرمایه گذاری زیادی هستیم تا بتوانیم با نوسازی ناوگان هوایی از این ظرفیت های فرودگاهی کشور به نحو مناسبی استفاده کنیم. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برای ساخت ترمینال سلام در فرودگاه امام (ره) با بخش خصوصی به توافق رسیدیم گفت: اکنون با بخش خصوصی برای انجام سه میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه فرودگاهی در حال مذاکره ایم و امیدوارم به زودی برای انجام چهار پروژه فرودگاهی بتوانیم از هیات وزیران مصوبه آن را دریافت کنیم.

آخوندی افزود: سال هاست در حوزه زیرساخت های فرودگاهی سرمایه گذاری انجام نشده و مردم و نمایندگان از این قضیه گله مندند؛ در حالی که ۱۶ ایستگاه راداری در کشور وجود دارد ۱۴ ایستگاه رادار عمر مفید خود را به پایان رسانده اند اما در دولت یازدهم سه رادار سفارش دادیم که یکی از آنها وارد شده و در حال نصب است.

آخوندی با اعلام اینکه برای بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه های کشور به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم، افزود: به تازگی و با سختی توانستیم ۱۲ دستگاه خودروی آتش نشانی برای فرودگاه های کشور را سفارش دهیم.

فرودگاه های کشور به گورستان هواپیماهای قدیمی تبدیل شده اند
وی خاطرنشان ساخت: در حالی که سالیانه ۱۳ میلیون مسافر در فرودگاه مهرآباد تردد می کنند بیش از ۴۰ سال است باند این فرودگاه تعمیر و مرمت نشده است. وی گفت: صنعت هوانوردی ایران ۲۴۵ فروند هواپیما دارد که ۱۰۰ فروند آن اکنون زمین گیر است؛ فرودگاه های کشور به بزرگترین گورستان هواپیما تبدیل شده و ۱۴۵ هواپیمای موجود نیز عمر بیش از ۲۴ سال دارند و برای نوسازی ناوگان هوایی نیازمند ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم در حالی که خزانه و بودجه عمومی حتی یک درصد این میزان سرمایه گذاری را ندارد.


آخوندی اظهارداشت: با برنامه ریزی مناسب و ارائه مدل «اجاره به شرط تملیک» با منابع صد درصد خارجی موفق شدیم بدون اتکا به منابع بودجه عمومی و دولت، خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را در دستور کار قرار داده و آن را نهایی کنیم.

وی گفت: با این اتفاق بزرگ، شاهد ورود نخستین فروند از این هواپیماها به ایران بودیم؛ دومین فروند آن هفته دیگر وارد ایران می شود و سومین فروند نیز دو هفته بعد وارد ناوگان حمل و نقل ایران می شود؛ با این قرارداد بزرگ، هر یک یا ۲ ماه، شاهد ورود ۲ تا سه فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران خواهیم بود.

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در چابهار
وی گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در بند چابهار سرمایه گذاری شده که همه این منابع با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی بوده، ساخت راه آهن چابهار به زاهدان به سرعت در حال اجراست و برای احداث این خط تنها ۲۸ میلیارد تومان در بودجه عمومی پیش بینی شده که برای ساخت کمتر از سه کیلومتر آن این مبلغ کافی است؛ در حالی که ۵۰ درصد زیرساخت مسیر چابهار به ایرانشهر به پایان رسیده است.

وی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته موفق شدیم ۹ هزار میلیارد تومان در بنادر و پسکرانه های آن سرمایه گذاری کنیم و بندر خرمشهر که تاکنون بازسازی نشده بود، نسبت به نوسازی ان اقدام کردیم و در حال خارج کردن کشتی های غرق شده از آبراه اروند هستیم تا بتوانیم اقتصاد آبادان و خرمشهر را بار دیگر در این بنادر پویا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: از اول انقلاب تا دولت یازدهم در مجموع ۹۶۰ میلیون دلار در بنادر ایران سرمایه گذاری شده است اما در این سه سال میزان سرمایه گذاری در بنادر کشور به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است؛ این آمار نشان می دهد با برنامه ریزی مناسب و بدون فساد توانستیم کارهای بزرگی را در حوزه حمل و نقل کشور انجام دهیم.

تاجگردون: باید به آخوندی باردیگر اعتماد کرد
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به آخوندی به دلیل این که بخش حمل و نقل جاده ای را در ریل توسعه انداخته است دوباره اعتماد کرد زیرا نبود وی خسران فراوانی به کشور وارد می کند. غلامرضا تاجگردون در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس و به عنوان مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی افزود: استیضاح حق نمایندگان است، باید استعفا و عذرخواهی آخوندی را که برای اولین بار در کشور انجام شده است، قدر دانست.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور با تاکید بر این که جان تمامی افراد برای نمایندگان ملت اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند. آیا مقصر وزیر راه است؟ وی با بیان این که باید منصفانه آنچه به مصلحت جامعه است را مد نظر قرار داد، افزود: باید به آخوندی از این جهت که بخش حمل و نقل جاده ای را در ریل توسعه انداخته است دوباره اعتماد کنیم زیرا نبود وی خسران فراوانی به کشور وارد می کند.

نماینده تبریز: وزارت راه در بهبود فضای کسب و کار اقدامی نکرده است.
محمد اسماعیل سعیدی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی در بهبود فضای کسب و کار و توسعه بخش خصوصی اقدامی خاصی انجام نداده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه ما شاهد مشکلات زیادی در صنعت ریلی هستیم.

نماینده مردم تبریز یادآور شد: به گفته امام(ره)، مردم ولی نعمت ما هستند و لذا با پیشانی باز در مقابل این مردم درخصوص مشکلات باید عذرخواهی شود. هرچند که این موضوع در حوادث گذشته به ندرت اتفاق افتاده به طوری که در حادثه اخیر قطار وزیر راه در مقابل مردم گفتند نگران نباشید افراد دارای بیمه بودند.

وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را در این حادثه از دست دادند، بسیاری از خانواده ها در این حادثه حتی به خاکستر عزیزان خود نیز دست نیافتند، بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا قطار مجهز به امکانات و تجهیزات نبود و چرا امدادگران با تاخیر به محل حادثه آن هم پس از یک و نیم ساعت رسیدند؟

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.