| کد خبر: 121997 |

راه آهن مسیر صنعت هوایی را پی می گیرد

تین‌نیوز| اروپا ایران را در سال های پس از اجرای برجام همراهی خواهد کرد. این صحبت اگر در روزهای ابتدایی اجرای توافق هسته ای قدری دور از واقع به نظر می رسید، در طول ماه های گذشته به خوبی خود را اثبات کرده است.
 
به گزارش فرصت امروز، اتحادیه اروپا که در سال های ابتدایی موج جدید تحریم ها علیه ایران نیز تمام تلاش خود را به کار بسته بود تا ارتباطات خود را قطع نکند، به فاصله چند هفته پس از اجرای توافق هسته ای راه را برای بازگشت به همکاری های دوران پیش از تحریم باز دید و در چنین فضایی بار دیگر پای شرکت ها و هیأت های سرمایه گذاری اروپایی به ایران باز شد.

در این بین صنعت حمل و نقل ایران با توجه به ظرفیت های بالقوه فراوان و بستری که برای سودآوری سرمایه گذاران پدید می آورد به یکی از اصلی ترین چارچوب ها در مذاکرات بدل شد. با وجود فعال شدن تمام بخش ها این صنعت هوایی بود که میخ نخست را محکم کوبید. چند هفته پس از آغاز به کار رسمی برجام، دکتر روحانی در سفری به پاریس توافقی را امضا کرد که نتیجه آن در هفته های گذشته و با ورود نخستین فروند ایرباس ساخته شده کشور فرانسه خود را نشان داد.
در مراسم استقبال از این هواپیما در تهران، مدیرعامل شرکت ایرباس از اهمیت بازار ایران برای سرمایه گذاران فرانسوی گفت و ابراز امیدواری کرد که با آغاز فرآیند فروش این هواپیماها راه برای فعالیت مشترک میان بخش های جدید فراهم شود.
این ابراز امیدواری حالا به خود شکل واقعی گرفته است. با ورود هیأتی از راه آهن فرانسه به تهران مذاکراتی کلید خورد که نتیجه اش دستیابی به یک توافق رسمی است. شرکت راه آهن اعلام کرده این تفاهم نامه همکاری با محوریت تشکیل شش کارگروه در بخش های خطوط و قطارهای حومه ای سریع السیر، خدمات ایستگاهی، خطوط راه آهن قطارهای حومه ای، ارائه مشاوره برای بحث تجدید در ساختار، مدیریت بحران و وسایل و آلات ناقله ریلی به امضا رسیده است.
این تفاهم نامه با حضور هیاتی از راه آهن کشور فرانسه و تعدادی از اعضای پارلمان مجلس این کشور به امضا رسیده است. سفر اخیر به دنبال توافقاتی بود که در سفر رئیس جمهوری به فرانسه در تاریخ ۷ بهمن ماه سال ۹۴، صورت گرفته است.
این توافق نامه دومین همکاری رسمی دو کشور در عرصه ریلی به حساب می آید. چندی قبل نیز شرکتی فرانسوی به طور رسمی مسئولیت بازآفرینی ایستگاه های راه آهن تهران و چند شهر دیگر را بر عهده گرفت تا نشان دهد دو طرف می توانند در آینده روی همکاری های ریلی گسترده تر تمرکز کنند.
استفاده از توان داخلی اولویتی جدی
یک کارشناس صنعت ریلی معتقد است با توجه به شرایطی که پس از اجرایی شدن توافق هسته ای به وجود آمده، ایران توان آن را خواهد داشت که از همکاری و ظرفیت های کشورهای توسعه یافته استفاده کند و در عین حال به ارتقای توان داخلی خود در این حوزه بپردازد.
محمد سعیدی در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح کرد: در سال های سخت تحریم ها، شرکت های ایرانی توانستند با حفظ برخی دستاوردها و به دست آوردن توانایی در بخش هایی جدید، صنعت ریلی کشور را زنده نگه دارند و حتی به محصولاتی برسند که استانداردهای بین المللی را لحاظ می کنند.
به گفته وی، صنعت ساخت واگن ایران توانسته در این مسیر گام های خوبی بردارد و دیگر بخش ها نیز اقداماتی را انجام داده اند که هریک در بخشی از مسیر قرار دارند. از سرگیری امکان دوباره همکاری با کشورهای توسعه یافته این فضا را به وجود می آورد که از یک سو بخش هایی جدید وارد صنعت ریلی کشور شوند و از سوی دیگر دستاوردهای گذشته به سطح بین المللی نزدیک تر شوند.
این کارشناس ادامه داد: در صورتی که اتکا بر توانایی های داخلی را به عنوان یک اولویت مطرح کنیم، توافق با فرانسه یا دیگر کشورهای اروپایی می تواند برای رشد و توسعه را به طور همزمان فراهم آورد تا هدف نهایی بومی سازی در صنایع زیرساختی نیز اجرایی شود.
مرتضی دلخوش، کارشناس مسائل اقتصاد کلان در گفت وگو با «فرصت امروز» به اهمیت سرمایه گذاری طرف های خارجی در صنایع زیرساختی ایران اشاره کرد و گفت: اگر فعالان صنعت اعلام کرده اند که توان فراهم آوردن بخشی از نیازهای داخلی را دارند، ما می توانیم با مدل های اقتصادی خاصی با کشورهای توسعه یافته مانند فرانسه بر سر میز مذاکره بنشینیم.
به گفته وی، بسیاری از خطوط صنعتی ما نیاز جدی به تأمین منابع مالی دارند و اگر در تحویل محصولی تأخیر به وجود آمده دلیل آن نرسیدن اعتبارات لازم بوده است. اگر سرمایه گذاران اروپایی موافقت کنند که در مسیر ورود خود به ایران با شرکای اقتصادی داخلی فعالیت کنند و موجبات ورود بخشی از فناوری ها به کشور را فراهم آورند می توان انتظار داشت اتفاقات مثبتی در این عرصه بیفتد.
دلخوش افزود: صنعت ریلی به عنوان یکی از پیشران های عرصه حمل و نقل توان زیادی در ساخت آینده اقتصادی کشور و اشتغال زایی خواهد داشت و با توجه به محدودیت هایی که در داخل با آن مواجه هستیم استفاده از توان خارجی ها می تواند نتایجی مثبت به همراه آورد. فرانسه یکی از این کشورهاست و امکان ارتباط با دیگر قطب های اقتصادی نیز وجود خواهد داشت.
هرچند عقد قرارداد در بخش های زیرساختی مانند صنعت ریل نیاز به پیگیری های جدی و طولانی دارد اما صرف نهایی شدن ورود فرانسوی ها به عرصه ریلی ایران این شانس را به وجود آورده که مسیر حرکتی کشور در این عرصه هموارتر شود. بعد از عرصه هوایی این بار نوبت به صنعت ریلی رسیده و باید دید سومین حوزه از بازگشت قدرتمند اروپایی ها در چه بخشی تعریف می شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    با کشیدن خط های حدید باری از جنوب به شمال غرب و از شرق به غرب و شمال غرب و خرید لکوموتیو جدید، میشه اقتصاد را دچار تحول کرد!

    • vahiddolati۱۳۷۳۱۲۳ @ gmail. com 0 0

      بله چون دقت کنید همه کشورهای توسعه یافته سیستم ریلی پیشرفته و انبوه داشتند که توانسته است نیازهایشان را رفع کند و قدم به رشد پایدار بگذارند