| کد خبر: 122079 |

◄ هشتگردی‌ها هنوز چشم‌انتظار مترو هستند

تین‌نیوز| با به عهده گرفتن کار ساخت مترو از تهران به شهرهای اقماری به نظر می‌رسد سرعت کار کاهش پیدا کرده و ریل‌گذاری و عملیات ساخت مسیر ریلی به این شهرها با کندی همراه شده است، در دولت گذشته ساخت و تکمیل ریل به شهرهای هشتگرد، ورامین و رباط‌کریم به شهرداری تهران به‌عنوان متولی ساخت قطار شهری سپرده شده بود اما، با اعتراضی که راه‌آهن جمهوری اسلامی به این قضیه داشت (که به حق هم بود)، کار ساخت و ادامه مسیر ریل‌گذاری به راه‌آهن سپرده شد اما، با وجود گذشت قریب به 4 سال از این موضوع مترو هنوز به این 3 شهر نرسیده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مترو هشتگرد از آن دسته مسیرهائی است که به دلیل اهمیت آن و نزدیکی به شهر قزوین و رفت و آمد جمعیت زیاد از این شهر و شهرک‌های اطراف آن به تهران، ضرورت ساخت آن بیش از دیگر مسیرها به چشم می‌خورد اما، با وجودی که عملیات اجرایی مترو گلشهر ـ هشتگرد به 86 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده، راه‌اندازی اولیه این پروژه منتظر تزریق 50 میلیارد تومان نقدینگی است.

 
در گفت‌وگوئی که این شبکه خبری با یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی انجام داد وی گفت: به دلیل کسری بودجه در سال‌های اخیر اختصاص بودجه کافی به بخش مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌طور کافی اختصاص پیدا نکرده و لذا، کندی روند و زمان‌بر بودن عملیات ساخت مترو در مسیرهای شهرستان رباط‌کریم، هشتگرد و ورامین را باعث شده است.

نقوی حسینی که در دوره قبل مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت و اشراف کاملی نسبت به ساخت مترو نیز دارد، افزود: کندی روند ساخت مترو به‌طور قطع با تزریق بودجه سرعت خواهد گرفت و لذا، این اطمینان وجود دارد که مشکل فنی و تجهیزات در این بخش وجود ندارد.

اما در این میان، وعده تکمیل مترو هشتگرد که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از ایستگاه آن به عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه قطار شهری با 20 هزار متر مربع فضای ایستگاهی و 23 هکتار فضای پیرامونی سخن می‌گوید مدت‌ها است که مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد این قطار در ایستگاه بی‌پولی متوقف شده است.
 
در این ارتباط، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این‌که «اگر تامین اعتبار مترو هشتگرد کامل شود تلاش می‌کنیم تا خردادماه 96 آن را به بهره‌برداری برسانیم»، گفته: بر همین اساس امیدواریم قبل از پایان دولت یازدهم راه‌اندازی مترو گلشهر به هشتگرد عملیاتی شود تا مردمی که در هشتگرد اسکان دارند به راحتی بتوانند از حمل‌ونقل عمومی بهره‌مند شوند.
 
براساس این گزارش، محسن نریمان در رابطه با بودجه مورد نیاز برای تکمیل مترو هشتگرد هم یادآور شده که: در سال 95 برای راه‌اندازی اولیه مترو هشتگرد 150 میلیارد تومان نیاز بود، 95 میلیارد تومان از این رقم اعتبار، مصوب سال جاری است که اگر از این رقم 50 میلیارد تومان آن تامین شود، پیمانکار پروژه حاضر است تا بقیه بودجه را تزریق کرده و راه‌اندازی مترو در این مسیر، ممکن شود.

به گزارش تین‌نیوز، پروژه متروی تهران به هشتگرد در حاشیه شمالی آزادراه کرج - قزوین در فاصله 45 متری از این محور قرار دارد، طول مسیر این پروژه 26.5 کیلومتر است و در افق سال 1402 برای این پروژه ظرفیت جابه‌جائی 73 هزار و  500 نفر مسافر به‌صورت رفت‌وبرگشت در نظر گرفته‌ شده است.
 
این پروژه که سال 87 باهدف حمل‌ونقل آسان، ایمن و سریع مردم از تهران به هشتگرد کُلنگ‌زنی شد، باگذشت 8 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده و به یکی از آرزوهای بزرگ ساکنان این شهر جدید تبدیل‌شده است.
 
وقتی شهر جدید هشتگرد راه‌اندازی شد بسیاری از مردم با نظر به این‌که متروی هشتگرد به تهران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود در این شهر خانه خریدند، برخی از مسئولان هم با این وعده که وقتی مترو راه‌اندازی شود ارزش‌افزوده زمین‌های این شهر افزایش می‌یابد مردم را ترغیب به خریدن زمین و خانه کردند ولی حالا از مترو خبری نیست و ترافیک عرصه را بر شهروندان تنگ کرده است.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.