| کد خبر: 122185 |

◄بازار حمل و نقل هوایی بین المللی

تین‌نیوز| وبلاگ علیرضا منظری-در مسیرهای منتهی به مقاصد ایران علاوه بر شرکت های هواپیمایی ایرانی بر مبنای مفاد موافقتنامه های دو جانبه خدمات هوایی شرکت های هواپیمایی خارجی نیز بطور متقابل پرواز بین المللی انجام می دهند که عملکرد آنها در اقتصاد حمل و نقل هوایی تاثیر بسزایی دارد.

41 شرکت هواپیمایی خارجی در پروازهای بین المللی 4298439 مسافر در سال 1394 جا به جا کردند که نسبت به 3996950 مسافر جا به جا شده در سال 1393 رشد حدود 7 درصد را نشان می دهد. از طرف دیگر 13 شرکت هواپیمایی ایرانی در پروازهای بین المللی 6327765 مسافر در سال 1394 جا به جا کردند که نسبت به 6713939 مسافر جا به جا شده در سال 1393، 8/5 درصد کاهش را نشان می دهد.

در این سال تعداد شرکت های هواپیمایی خارجی از 31 به 41 شرکت افزایش یافت ولی مقایسه عملکرد سال 1394 شرکت های هواپیمایی خارجی (4298439 مسافر) با شرکت های هواپیمایی ایرانی (6327765 مسافر) در پروازهای بین المللی حکایت از فاصله معنی دار عملکرد شرکت های هواپیمایی ایرانی دارد بطوری که آنها حدود 2029326 مسافر بیش از شرکت های هواپیمایی خارجی جا به جا کردند.

عملکرد 41 شرکت هواپیمایی خارجی که در سال 1394 در مسیر هوایی میان کشور مبدا و کشور ایران به عنوان مقصد فعالیت جا به جایی مسافر را انجام دادند به ترتیب زیر می باشد: ترکیش ایر (985699)، امارات (577800)، قطرایرویز (349801)، ایرعربیا (325964)، فلای دبی (243580)، اطلس جت (234967)، لوفت هانزا (190473)، عراقی ایرویز (177018)، عربستان سعودی (143567)، فلای بغداد (122868)، پگاسوس (101621)، گلف ایر (97700)، کرندون (88457)، اتحاد (76406)، عمان ایر (61367)، آزال (57059)، اتریشی (53523)، ایروفلوت (47693)، آلیتالیا (44803)،فری برد (38269)، چایناساترن (36602)، کم ایر (34518)، جزیره ایرویز (32704)، انور ایر (23584)، اوکراین اینترنشنال (21212)، کویتی (19193)، ایژین (19074)، شاهین ایر (16539)، تاجیکستان (14874)، جرمنیا (13296)، سان اکسپرس (11526)، تیل ویند (10679)، بلاویا (7321)، اوکراین (7300)، صافی (4977)، جورجین ایرویز (2918)، بورا جت (1460)سوریه (1175) آریانا افغان (852)، فلای ویستا (0) و پاکستانی (0) مسافر.

عملکرد 31 شرکت هواپیمایی خارجی که در سال 1393 در مسیر هوایی میان کشور مبدا و کشور ایران به عنوان مقصد فعالیت جا به جایی مسافر را انجام دادند به ترتیب زیر می باشد: عربستان سعودی (841410)، ترکیش ایر (830885)، امارات (543247)، قطرایرویز (299142)، عراقی ایرویز (263931)، اطلس جت (211445)، لوفت هانزا (189157)، ایرعربیا (141149)، پگاسوس (128606)، گلف ایر (95937)، اتریشی (46568)، ایروفلوت (46011)، فری برد (44108)، آلیتالیا (39962)، آزال (39048)، عمان ایر (34113)، اتحاد (32297)، جزیره ایرویز (30542)، چایناساترن (29679)، کویتی (28936)، کرندون (23368)، شاهین ایر (13500)، تاجیکستان (12859)، بلاویا (7761)، اوکراین (7285)، فلای دبی (4173)، آریانا افغان (3165)، فلای ویستا (2738)، کم ایر (2694)، سوریه (2277) و پاکستانی (957) مسافر.پ

درصد رشد عملکرد جا به جایی مسافر بوسیله شرکت های هواپیمایی خارجی در سال 1394 نسبت به سال 1393 به ترتیب زیر است: فلای دبی (05/5737)، کم ایر (29/1181)، کرندون (54/278)، اتحاد ایرویز (57/136)، ایرعربیا (94/130)، عمان ایر (19/79)، آزال (13/46)، چایناساترن (33/23)، شاهین ایر (51/22)، ترکیش ایر (63/18)، قطرایرویز (93/16)، تاجیکستان (67/15)، اتریشی (94/14)، آلیتالیا (11/12)، اطلس جت (12/11)، جزیره ایرویز (08/7)، امارات (36/6)، ایروفلوت (66/3)، گلف ایر (84/1)، لوفت هانزا (70/0)، اوکراین (21/0)، بلاویا (67/5-)، فری برد (24/12-)، پگاسوس (98/20-)، عراقی ایرویز (93/32-)، کویتی (67/33-)، سوریه (40/48-)، آریانا افغان (08/73-)، عربستان سعودی (94/82-)، فلای ویستا (-)،پاکستانی (-)، انور ایر (-)، فلای بغداد (-)، اکراین اینترنشنال (-)، ایژین (-)، جرمنیا (-)، سان اکسپرس (-)، تیل ویند (-)، صافی (-)، جورجین ایرویز (-) و بورا جت (-).

بنابراین در سال 1393 شرکت های هواپیمایی انور ایر، فلای بغداد، اکراین اینترنشنال، ایژین، جرمنیا، سان اکسپرس، تیل ویند، صافی، جورجین ایر ویز و بوراجت به مقصد ایران پرواز نداشتند و در سال 1394 نیز شرکت های هواپیمایی فلای ویستا و پاکستانی به مقصد ایران پرواز برقرار نکردند.
در سال 1394 شرکت هواپیمایی عربستان سعودی با تعداد 143567 مسافر بین المللی در رتبه نهم قرار گرفت در حالی که در سال 1393 با تعداد 841410 مسافر بین المللی در رتبه اول بود و در نتیجه با 94/82- درصد کاهش عملکرد مواجه بود.

شرکت های هواپیمایی ترکیش ایر، امارات و قطر ایرویز در سال 1394 به لحاظ جا به جایی تعداد مسافر بین المللی به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند در حالی که در سال 1393 پس از شرکت هواپیمایی عربستان سعودی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم و چهارم بودند ولی رشد عملکرد سالانه متفاوتی را نشان می دهند بطوری که از جهت درصد رشد عملکرد سالانه شرکت های ترکیش ایر (63/18)، قطرایرویز (93/16) و امارات (36/6) به ترتیب جایگاه دهم، یازدهم و هفدهم را کسب کردند.

اگر چه شرکت های هواپیمایی ایر عربیا (325964)، فلای دبی (243580) و اطلس جت (234967) به لحاظ جا به جایی تعداد مسافر بین المللی در سال 1394 به ترتیب در رتبه های چهارم و پنجم و ششم و همچنین در سال 1393 در رتبه های هشتم وبیست و ششم و ششم قرار گرفتند ولی رشد عملکرد سالانه متفاوتی داشتند بطوری که با درصد رشد عملکرد سالانه شرکت های ایر عربیا (94/130)، فلای دبی (05/5737) و اطلس جت (12/11) به ترتیب جایگاه پنجم و اول و پانزدهم را کسب کردند.

درصد میزان سهم بازار هر یک از شرکت های هواپیمایی در سال 1394 عبارت بود از: ترکیش ایر (93/22)، امارات (44/13)، قطرایرویز (14/8)، ایر عربیا (58/7)، فلای دبی (67/5)، اطلس جت (47/5)، لوفت هانزا (43/4)، عراقی ایرویز (12/4)، عربستان سعودی (34/3)، فلای بغداد (86/2)، پگاسوس (36/2)، گلف ایر (27/2)، کرندون (06/2)، اتحاد (78/1)، عمان ایر (43/1)، آزال (33/1)، اتریشی (25/1)، ایروفلوت (11/1)، آلیتالیا (04/1)، فری برد (89/0)، چایناساترن (85/0)، کم ایر (80/0)، جزیره ایرویز (76/0)،انور ایر (55/0)، اکراین اینترنشنال (49/0)، کویتی (45/0)، ایژین (44/0)، شاهین ایر (38/0)، تاجیکستان (35/0)، جرمنیا (31/0)، سان اکسپرس (27/0)، تیل ویند (25/0)، بلاویا (17/0)، اوکراین (17/0)، صافی (12/0)، جورجین ایرویز (07/0)، بوراجت (03/0)، سوریه (03/0)، آریانا افغان (02/0)، فلای ویستا (00/0) و پاکستانی (00/0).

درصد میزان سهم بازار هر یک از شرکت های هواپیمایی در سال 1393 عبارت بود از: عربستان سعودی (05/21)، ترکیش ایر (79/20)، امارات (59/13)، قطرایرویز (48/7)، عراقی ایرویز (60/6)، اطلس جت (29/5)، لوفت هانزا (73/4)، ایرعربیا (53/3)، پگاسوس (22/3)، گلف ایر (40/2)، اتریشی (17/1)، ایروفلوت (15/1)، فری برد (10/1)، آلیتالیا (00/1)، آزال (98/0)، عمان ایر (85/0)، اتحاد (81/0)، جزیره ایرویز (76/0)، چایناساترن (74/0)، کویتی (72/0)، کرندون (58/0)، شاهین ایر (34/0)، تاجیکستان (32/0)، بلاویا (19/0)، اوکراین (18/0)، فلای دبی (10/0)، آریانا افغان (08/0)، فلای ویستا (07/0)، کم ایر (07/0)، سوریه (06/0)، و پاکستانی (02/0)، انور ایر (00/0)، فلای جورجیا (00/0)، ک ال ام (00/0).

در سال 1394 شرکت هواپیمایی عربستان سعودی بطور قابل ملاحظه ای سهم بازار جا به جایی مسافر بین المللی را از دست داد و سهم آن از 05/21 درصد بازار در سال 1393 به 34/3 درصد بازار در سال 1394 رسید و رتبه اول آن در بازار به رتبه نهم کاهش یافت.

در سال 1394 شرکت های هواپیمایی ترکیش ایر،امارات و قطرایرویز به لحاظ میزان سهم بازار در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند در حالی که در سال 1393 آنها پس از شرکت هواپیمایی عربستان سعودی به ترتیب رتبه های دوم و سوم و چهارم را کسب کرده بودند. اما در سال 1394 سهم شرکت هواپیمایی ترکیش ایر در مقایسه با سال 1393 به نسبت دیگران از افزایش نسبی خوبی برخوردار بوده و اگر چه سهم شرکت هواپیمایی قطر ایرویز نیز افزایش داشته ولی سهم بازار شرکت هواپیمایی امارات با اندکی کاهش مواجه بود.

از طرف دیگر نشان می دهد که میزان سهم شرکت هواپیمایی عراقی در سال 1394 نسبتبه سال 1393 48/2 درصد کاهش داشته و از رتبه پنجم به رتبه هشتم سهم بازار تنزل یافته است ولی شرکت هواپیمایی اطلس جت علیرغم افزایش اندک سهم بازار در سال 1394 در همان رتبه ششم باقی مانده است. البته دو شرکت هواپیمایی ایر عربیا و فلای دبی در سال 1394 با افزایش قابل توجه سهم بازار به ترتیب 58/7 و 67/5 درصد در رتبه های چهارم و پنجم قرار گرفتند در حالی که در سال 1393 به لحاظ سهم بازار به ترتیب 53/3 و 10/0 در رتبه های هشتم و بیست و ششم جای گرفته بودند. باید اشاره داشت که شرکت هواپیمایی فلای دبی در اواخر این سال فعالیت خود را شروع کرده بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.