|
کد خبر:
122419
|
◄ گارانتی خودرو؛ الزامی که نباید فراموش شود
تیننیوز| اواخر دی ماه گزارشی به نقل از خبرگزاری مهر در تیننیوز منتشر شد که به موضوع تغییرات در قوانین واردات خودرو پرداخته بود.
در بخشی از این گزارش آمده بود: «ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو که مجوز از نمایندگیهای معتبر ندارند، چند هفتهای است در حالی متوقف شده که نمایندگیهای مجاز فقط ۱۰ درصد از نیاز بازار را پوشش میدهند.
به گزارش خبرنگار مهر، بازار خودروهای وارداتی در طول سال های گذشته دستخوش اتفاقات زیادی بوده و کوچکترین تصمیم در این بخش و یا سایر بخشهای مرتبط، بر این بازار تاثیر زیادی گذاشته است. در کنار نوسان نرخ ارز، سیاستگذاریها در این بخش هم تاثیر زیادی را بر بازار میگذارد.
در این راستا از ماهها پیش دولت اعلام کرد که باید واردکنندگان خودرو، مجوز واردات را از شرکتهای مادر دریافت کنند، در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت؛ اما در این میان واردکنندگان به دنبال رایزنی با دولت بودند؛ زیرا در طی این مدت موفق به دریافت نمایندگی از شرکتهای اصلی نشدهاند.
بر اساس این گزارش، سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش را برای سایر شرکتها و اشخاص حقوقی ممنوع کرد و فقط نمایندگیهای مجاز اجازه واردات خودرو را دارند. هر چند که این اقدام دولت در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حمایت از مصرفکننده گرفته شده است؛ اما به دلیل اینکه ساز و کار مناسبی برای تامین نیاز بازار به اجرا نرسیده است، برخی این اقدام را موجب به هم ریختن بازار عنوان میکنند.
در واقع توقف ثبت سفارش خودرو در آستانه نوروز که مشتریان زیادی به دنبال خرید خودرو هستند، میتواند بازار را دستخوش نوسانات قیمتی کند. با وجود آنکه دولت از مدتها قبل هشدارهای لازم را به واردکنندگان داده بود؛ اما به نظر میرسد که بازار خودروهای وارداتی نیاز به اتخاذ تصمیمات اجرایی دارد تا علاوه بر ساماندهی، نیاز متقاضیان را هم پوشش دهد...»
پس از انتشار این گزارش در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کابر در پیام خود عنوان کرده است: اقدام وزارتخانه در این مورد کاملا درست بوده است. باعث شرمساری است که تنها عدهای سودجو و دلال زرنگ به صرف داشتن سرمایه اقدام به واردات خودروی مدل بالا کنند و سود هنگفت به جیب بزنند. مگر خودرو گوشی آیفون است که یک دلال بتواند وارد کنند؟ شما میدانید برای خرید یک خودرو چقدر دلار نفتی باید به طرف خارجی بپردازیم؟
این کابر در ادامه آورده است: گذشته از این، وقتی دلال خدمات پشتیبانی گارانتی ارایه نمیکند چرا حق ثبت سفارش گشایش ال سی و واردات خودرو دارد؟ تمام اینها باید حذف شوند.
وی تاکید کرده است: خوشبختانه این مورد میتواند کاملا تحت کنترل باشد و نیازی نیست بنشینیم زانوی غم بغل کنیم. هر شرکت معتبری که در کل کشور بتواند نمایندگی و خدمات سراسری ارایه کند حق واردات خودرو دارد و الباقی مشتی دلال و استفاده چی هستند و تهران و شهرهای بزرگ نباید ملاک باشند.
این کابر خاطرنشان کرده است: خودرو باید گارانتی داشته باشد و 10 سال خدمات بعد از فروش. خودرو کالای مصرفی نیست و سرمایه بزرگی به خودش اختصاص میدهد و بحث ایمنی و آلودگی هم مطرح است.
در این راستا از ماهها پیش دولت اعلام کرد که باید واردکنندگان خودرو، مجوز واردات را از شرکتهای مادر دریافت کنند، در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت؛ اما در این میان واردکنندگان به دنبال رایزنی با دولت بودند؛ زیرا در طی این مدت موفق به دریافت نمایندگی از شرکتهای اصلی نشدهاند.
بر اساس این گزارش، سرانجام وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش را برای سایر شرکتها و اشخاص حقوقی ممنوع کرد و فقط نمایندگیهای مجاز اجازه واردات خودرو را دارند. هر چند که این اقدام دولت در راستای ساماندهی بازار خودروهای وارداتی و حمایت از مصرفکننده گرفته شده است؛ اما به دلیل اینکه ساز و کار مناسبی برای تامین نیاز بازار به اجرا نرسیده است، برخی این اقدام را موجب به هم ریختن بازار عنوان میکنند.
در واقع توقف ثبت سفارش خودرو در آستانه نوروز که مشتریان زیادی به دنبال خرید خودرو هستند، میتواند بازار را دستخوش نوسانات قیمتی کند. با وجود آنکه دولت از مدتها قبل هشدارهای لازم را به واردکنندگان داده بود؛ اما به نظر میرسد که بازار خودروهای وارداتی نیاز به اتخاذ تصمیمات اجرایی دارد تا علاوه بر ساماندهی، نیاز متقاضیان را هم پوشش دهد...»
پس از انتشار این گزارش در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کابر در پیام خود عنوان کرده است: اقدام وزارتخانه در این مورد کاملا درست بوده است. باعث شرمساری است که تنها عدهای سودجو و دلال زرنگ به صرف داشتن سرمایه اقدام به واردات خودروی مدل بالا کنند و سود هنگفت به جیب بزنند. مگر خودرو گوشی آیفون است که یک دلال بتواند وارد کنند؟ شما میدانید برای خرید یک خودرو چقدر دلار نفتی باید به طرف خارجی بپردازیم؟
این کابر در ادامه آورده است: گذشته از این، وقتی دلال خدمات پشتیبانی گارانتی ارایه نمیکند چرا حق ثبت سفارش گشایش ال سی و واردات خودرو دارد؟ تمام اینها باید حذف شوند.
وی تاکید کرده است: خوشبختانه این مورد میتواند کاملا تحت کنترل باشد و نیازی نیست بنشینیم زانوی غم بغل کنیم. هر شرکت معتبری که در کل کشور بتواند نمایندگی و خدمات سراسری ارایه کند حق واردات خودرو دارد و الباقی مشتی دلال و استفاده چی هستند و تهران و شهرهای بزرگ نباید ملاک باشند.
این کابر خاطرنشان کرده است: خودرو باید گارانتی داشته باشد و 10 سال خدمات بعد از فروش. خودرو کالای مصرفی نیست و سرمایه بزرگی به خودش اختصاص میدهد و بحث ایمنی و آلودگی هم مطرح است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.