درخشش بانکداری الکترونیک ایران در منطقه
تیننیوز| محمدمهدی رییسزاده*: بانکداری الکترونیک در ایران از لحاظ امکاناتی که فراهم کرده توانسته شرایط مناسبی را برای مشتریان نظام بانکی ایجاد کند. ایران از لحاظ بانکداری شرایط بسیار مناسبی در میان تمام کشورهای منطقه دارد،
زیرا استفاده از شبکه شتاب و خدمات بانکداری الکترونیکی که مشتریان با اینترنت و عابر بانکها میتوانند انجام دهند نسبت به سایر کشورهای منطقه قابل قیاس نیست به همین دلیل بانکهای هیچ یک از کشورهای منطقه در حال حاضر قادر به ارائه چنین خدماتی در عرصه بانکداری الکترونیکی به مشتریان خود نیستند.
خوشبختانه در حال حاضر خدماتی که به وسیله بانکداری الکترونیکی به مشتریان ارائه میشود به حدی است که مردم میتوانند تمام عملیات بین بانکی خود را بدون مراجعه به شعب انجام دهند، بنابراین این امر نشاندهنده قوت ایران در اجرای بانکداری الکترونیکی است. گفتنی است، بانکداری الکترونیکی امکانات بسیار خوبی را برای مردم مهیا کرده، اما وجود برخی از تخلفات از جمله پولشویی و ضرورت مقابله با آن موجب شده تا برخی خدمات بانکی ازجمله سقف برداشت وجه نقد از دستگاههای عابربانک به صورت محدود و با سقف معین انجام شود. بهعنوان مثال تا سال گذشته سقف برداشت نقدی از
عابربانکها ۵۰۰هزار تومان بود که این رقم در امسال به ۲۰۰هزار تومان رسیده که البته در ایام خاص و مناسبتها و افزایش نیاز به پول نقد در میان مردم بهطور تقریبی بیشتر عابر بانکها خالی از اسکناس میشوند.
به طورقطع این مشکل نیز قابلیت برطرف شدن دارد تا مردم برای دریافت وجه نقد از خدمات بانکداری الکترونیک بهرهمند شوند. چاره رفع این معضل استفاده از پولهای درشتتر در عابربانکهاست. با توجه به اینکه بر تامین امنیت شبکه در ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی تاکید شده به همین دلیل اقدامات متعددی در راستای تامین امنیت در بانکداری الکترونیک انجام شده است. هر چند بانکداری الکترونیک در ایران قابل مقایسه با وضعیت سایر کشورهای همسایه و منطقه در این زمینه نیست، اما میزان کارمزدی که دریافت میشود مسائل و مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.
گفتنی است، پس از راهاندازی بانکداری الکترونیک در ایران و هدایت ارائه خدمات بانکی به این مسیر ابتدا تمام خدمات به صورت رایگان برای مشتریان انجام میشد، اما این روند به شکل ناگهانی متوقف شده و به یکباره کارمزدهایی در مقابل خدماتی که رایگان به مردم ارائه میشد، جایگزین شد. تردیدی نیست که به ازای خدمات بانکداری الکترونیکی که از سوی بانکها به مردم ارائه میشود باید کارمزدی از مشتریان دریافت شود، اما دریافت کارمزد نباید به یکباره در دستور کار بانکها قرار میگرفت، بلکه باید این اقدام به طور تدریجی انجام میشد. البته نکته حائز اهمیت دیگری که در
بحث دریافت کارمزد از مشتریان بانکداری الکترونیکی وجود دارد این است که نظام بانکی نباید بهطور مداوم در تلاش باشند تا این رقم را افزایش دهد.
*مشاور مالی و بانکی اتاق بازرگانی ایران
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.