| کد خبر: 122602 |

در آستانه نوروز، محور ساوه بوئین‌زهرا همچنان قربانی می گیرد

تین‌نیوز| با وجود اعلام مقامات اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی مبنی بر تکمیل شدن عملیات چهاربانده‌کردن محور ساوه بوئین‌زهرا و افتتاح آن همزمان با دهه فجر سال جاری، اما با گذشت بیش از دو هفته از دهه فجر هنوز خبری از افتتاح این پروژه نیست.
 

به گزارش ایسنا، در دهم بهمن‌ماه سال جاری خبری بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا، منطقه مرکزی با عنوان "محور ساوه بوئین زهرا به بزرگراه ارتقا پیدا می‌کند/پایانی بر شاخ‌به‌شاخ شدن" قرار گرفت که در مشروح این خبر بنا به گفته رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای زرندیه قرار بود همزمان با دهه فجر در مراسمی با حضور مقامات عالی وزارت راه و شهرسازی 15 کیلومتر باقی مانده از عملیات چهاربانده کردن محور شهرستان ساوه به بوئین زهرا در حوزه استحفاظی زرندیه افتتاح شود.

کل طول مسیر این محور در حوزه استحفاظی شهرستان زرندیه 43 کیلومتر از سه راهی رنگرز تا کارخانه سیمان است که عملیات اجرایی 15 کیلومتر باقی مانده آن به اتمام رسیده و قرار بود در دهه فجر زیر بار ترافیکی برود.
جاده ساوه به بوئین‌زهرا یکی از محورهای مواصلاتی شریانی کشور و از مسیرهای ارتباطی استان‌های جنوبی با استان‌های شمالی و غربی است و به لحاظ حجم تردد خودروهای سبک و سنگین از جمله محورهایی است که از بار ترافیکی بالایی برخوردار است.

از این رو وزارت راه و شهرسازی به منظور تسهیل رفت‌وآمد خودروهای عبوری و افزایش ایمنی تردد در این محور پرترافیک کشور طرح ارتقای این جاده به بزرگراه را در دستور کار قرار داد تا شاهد کاهش تلفات جاده‌ای که بیشتر آنها از نوع برخورد از مقابل یا باصطلاح شاخ‌به‌شاخ شدن است، در این مسیر پرحادثه باشیم.

با زیربار ترافیک رفتن بخش اعظمی از این مسیر مهم مواصلاتی کشور تنها 15 کیلومتر از آن باقی مانده بود که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عملیات اجرایی آن انجام شد و قرار بود که در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری برسد.
بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا و سوال از مراجع ذیربط بیانگر آن است که دلیل تعلل در افتتاح این طرح که به زعم مقامات وزارت راه و شهرسازی تکمیل بوده و آماده بهره‌برداری است، ایرادات فنی پلیسی است و پلیس راه کشور مانع از افتتاح کامل این بزرگراه می‌شود.

بنا بر اطلاعات بدست آمده گفته می‌شود که در جریان بازدید پلیس راه کشور از این محور نبود گاردریل در مکان‌هایی که نیازمند گاردریل است، منجر به بوجود آمدن نقاط حادثه‌خیز شده و احتمال بروز تصادفاتی به مراتب بدتر از تصادفات شاخ به شاخ خواهد شد.

ایراد پلیس نسبت به نبود ایمنی لازم در این محور در حالی صورت می‌گیرد که بنا بر نظریه کارشناسان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تجربه نشان می‌دهد که احداث گاردریل در نقاطی که دوربرگردان دارند عامل تصادفات مرگبار است و در هیچ محوری از محورهای مواصلاتی کشور وضعیت بدین منوال نیست که در دوربرگردان‌ها، گاردریل نصب شود.
از این رو طبق آئین‌نامه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای این محور مواصلاتی به بزرگراه تبدیل شده و عملیات اجرایی آن بدون هیچ ایراد پلیسی تکمیل و آماده زیر بار ترافیکی رفتن است.

از آنجاکه وزارت راه و شهرسازی موظف به تکمیل این طرح با رعایت مسایل ایمنی بوده تا آنرا به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با هماهنگی پلیس راه تحویل دهد تا افتتاح شده و زیر بار ترافیک برود، لذا علت تعلل و تاخیر در افتتاح این محور مواصلاتی استراتژیک و پرتردد کشور را در گفت‌وگو با تنی چند از مقامات وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه بررسی می‌کنیم.

برخی ایرادات پلیسی مانع بهره‌برداری است
در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی به خبرنگار ایسنا، گفت: طرح چهاربانده کردن این محور یک طرح ملی است و توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا می‌شود و اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی دخالتی در اجرای این پروژه ندارد.

مجید شارقی افزود: دخالت نداشتن اداره کل راه و شهرسازی استان در اجرای این طرح بدان معنا نیست که پیگیر افتتاح سریع این محور مواصلاتی پر تردد کشور نباشیم و جلسات و پیگیری‌های مستمری برای تسریع در بهره‌برداری از آن داشته‌ایم.

وی بیان کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پس از تکمیل اجرای طرح موظف به تحویل آن به اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و همین کار هم صورت گرفته است، اما برخی ایرادات پلیسی مانع از بهره‌برداری شده است.

شارقی افزود: پس از تحویل محور به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سه کارشناس از پلیس راه ناجا از محور بازدید کرده و نسبت به نداشتن علائم راهنمایی و رانندگی به مقدار لازم ایراد گرفتند که با اعلام ایرادات به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و برطرف شدن ایرادات افتتاح انجام خواهد شد و پس از افتتاح مسئولیت نگهداری از این محور بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پاسخگو باشد
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان مرکزی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در خصوص تاخیر در بهره‌برداری از این محور باید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پاسخگو باشد.
غلامعباس بهرامی‌نیا، افزود: هر زمان که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اقدام به تکمیل این محور کند، اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان مرکزی اقدام به افتتاح کرده و در خصوص تردد خودروها در این محور پاسخگو خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که چرا علیرغم اعلام مقامات اداره راهداری مبنی بر افتتاح پروژه در دهه فجر، همچنان شاهد عدم افتتاح این محور هستیم، گفت: این محور به صورت موقت تحویل راهداری شده است و چون برخی علائم و تابلوها ناقص بود، قرار بر این شد که مجری طرح اقدام به تکمیل و برطرف کردن نواقص کند.
بهرامی‌نیا افزود: در صورت تکمیل و برطرف شدن نواقص از سوی مجری و پیمانکار طرح و تایید پلیس راه مبنی بر نبود ایراد فنی در این محور درصدد هستیم تا قبل از فرا رسیدن سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی، این محور افتتاح شده و زیر بار ترافیکی برود.

در ظاهر مشکلی نیست، اما
رئیس پلیس راه اتوبان کربلا و محور ساوه بوئین‌زهرا نیز گفت: هر محور مواصلاتی که بخواهد زیر بار ترافیکی برود و افتتاح شود باید به تایید پلیس راه کشور برسد و اگر این محور در داخل شهرها باشد تائیدیه پلیس راهور ضروری است.
سرگرد فرزاد حسنوند افزود: در بازدیدی که از محور مواصلاتی ساوه به بوئین زهرا توسط پلیس راه ناجا صورت گرفت، ایراداتی وجود داشت که شامل عدم نصب گاردریل و حصارها در نقاطی از طول مسیر و نبود علائم افقی و عمودی است.
وی با تاکید بر اینکه این راه مواصلاتی از لحاظ احداث مورد تایید بوده و استانداردهای راهسازی در آن رعایت شده است، بیان کرد: اگر بخواهیم نگاه عرفی به این محور داشته باشیم مانند خیلی از راه‌ها، در ظاهر مشکل خاصی ندارد، اما از لحاظ ایمنی نیازمند ایمن‌سازی و نصب علائم راهنمایی و رانندگی مورد نیاز و هشدار دهنده برای کاهش تلفات جاده‌ای است.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه تصمیم گیرنده در خصوص تایید ایمنی این محور مواصلاتی کشور پلیس راه ناجاست، افزود: امیدواریم با برطرف شدن نواقص و اعلام تکمیلی این محور به پلیس راه، شاهد افتتاح سریع این مسیر باشیم.

مرگ 12 نفر تنها در 15 کیلومتر
وی عمده دلایل بروز تصادفات در این 15 کیلومتر که همچنان به صورت دوبانده زیر بار ترافیک است را برخورد از مقابل یا باصطلاح شاخ به شاخ بیان کرد و گفت: در سال جاری بر اثر وقوع تصادفاتی در این محدوده 15 کیلومتری 12 نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست داده‌اند و علت بروز تمامی این تصادفات مرگبار و از دست رفتن این تعداد از شهروندان تصادف رخ‌به‌رخ یا شاخ‌به‌شاخ بوده است.
سرگرد حسنوند افزود:‌ با ارتقای این جاده دو بانده به بزرگراه که امیدواریم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم خطر تصادفات رخ‌به‌رخ برای همیشه در این مسیر پرتردد کشور از بین رفته و آمار وقوع سوانح رانندگی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

نوروز در راه است و محور نامطمئن/خطر در کمین مسافران نوروزی
به گزارش ایسنا، به نظر می رسد یک اراده جمعی و یک بازدید دسته جمعی با حضور مقامات وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، پلیس راه و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در روزهای اخیر بتواند منجر به تصمیم‌گیری سریع و انجام یک کارجهادی برای تسریع در افتتاح این پروژه حیاتی شود.
تجربه نشان داده است که بازدیدهای انفرادی از یک پروژه و گرفتار شدن روند اعلام نظرها پس از بازدیدهای انجام شده به پروسه‌های زمانبر کاغذبازی‌های اداری اگر هم دردی از مشکل دوا کند، آنچنان طولانی که به صرف هزینه های بسیار می‌انجامد و در خصوص این پروژه این هزینه‌ها علاوه بر مالی، جانی هم هستند.

محور ساوه بوئین‌زهرا محور خوش سابقه‌ای نیست و آنچه شرایط را در این محور بغرنج‌تر می‌کند، نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی و افزایش سفرهای نوروزی در این محور است و با توجه به سابقه درخشان این محور در ثبت رکورد مخصوص به خودش در حوزه تصادفاتی از نوع شاخ به شاخ شدن! به نظر می رسد به لطف تعلل و تاخیری که در تکمیل و افتتاح این محور صورت می گیرد، مقصد سفرهای نوروزی در این محور مجالس ترحیم و تسلیت باشد، نه دید و بازدیدهای سرشار از شادی و نشاط خانوادگی، و سرنوشت مسافران تلخکامی و شوربختی باشد، نه شیرین‌کامی و خوشبختی!  
از آنجاکه با آغاز مسافرت‌های نوروزی شاهد حجم بار ترافیکی قابل ملاحظه‌ای در این شاهراه حیاتی کشور خواهیم بود، رفع ایراداتی که توسط پلیس یا هر سازمان دیگری به پروژه وارد است، نیازمند یک عزم ملی و اراده جمعی است تا تسریع در افتتاح این محور اتفاق افتاده و شیرینی مسافرت نوروزی در کام مسافران و گردشگران در این ایام با وقوع تصادفات مرگبار، تلخ نشود.

حدود 59 درصد ترددهای این مسیر توسط خودروهای سنگین صورت می‌گیرد و عمده‌ترین تصادفات این محور برخورد وسایط نقلیه سبک و سنگین به دلیل شاهراه بودن این محور و حجم قابل توجه تردد خودروهاست. تاخیر در افتتاح طرح چهاربانده شدن این محور موجب خواهد شد تا همچنان محور ساوه بوئین زهرا قربانی بگیرد.
در چنین شرایط این سوال مطرح است که آیا براستی مسئولان نباید به فکر جان مردم بوده و با افتتاح سریع این مسیر آمار تلفات جاده‌ای را در این محور کاهش دهند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.