| کد خبر: 122613 |

کرایه اتوبوس در کرج ۲۰ درصد گران می‌شود

تین‌نیوز| لایحه افزایش بیست درصدی کرایه اتوبوس در کرج در حالی که با مخالفت های رو به رو بود، با کسب اکثریت آراء به تصویب رسید.
 

به گزارش خبرنگار مهر، لایحه افزایش بیست درصدی کرایه اتوبوس در کرج صبح امروز یکشنبه در حالی به تصویب رسید که موافق و مخالفانی داشت.

رضا شریفی در این خصوص اظهار کرد: لایحه ای که شهرداری برای افزایش نرخ ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس ارسال کرده است نیازمند بررسی است.

وی با اشاره به اینکه طبق این لایحه کسانی که از کارت الکترونیک برای پرداخت کرایه استفاده می کنند برای پرداخت وجه نقد علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی باید ۲۵ درصد اضافه پرداخت کنند، گفت: مطلع هستیم نرخ کرایه حال حاضر برای رانندگان اتوبوس به ویژه برای بخش خصوصی کافی نسیت.

شریفی با تاکید بر اینکه اگر نرخ کرایه به جای ۲۰ درصد ۵۰ درصد افزایش یابد جای دوری نخواهد رفت، گفت: افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه برای رانندگان ارزش ریالی زیادی نخواهد داشت.
عضو شورای شهر کرج به وجود دو مشکل اساسی در این خصوص اشاره کرد و گفت: اخیرا برای نرخ تاکسی افزایش ۱۲ درصدی مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه میان نرخ اتوبوس و تاکسی باید همخوانی وجود داشته باشد، گفت: درصد کمی از اقشار جامعه راننده اتوبوس هستند و معمولا اقشار کم درآمد جامعه برای رفت و آمد از سیستم حمل نقل عمومی به ویژه اتوبوس استفاده می کنند.

در شهر کرج آپارتمان های غیرمجاز متری ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود رایگان شدن بلیت اتوبوس به مهاجرپذیر بودن شهر کرج کمک می کندوی در ادامه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس را با تک رقمی کردن تورم توسط دولت در تضاد دانست و گفت: بنده معتقدم باید افزایش ۲۰ درصدی کرایه اتوبوس به ۱۵ درصد کاهش پیدا کند و به رانندگان اتوبوس خدمات دیگری در قالب بیمه ارائه شود.

در ادامه سعید فیروزگاه عضو شورای شهر کرج ضمن مخالفت با افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس با اشاره به اینکه از محل فروش بلیت حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان درآمد کسب می شود، پیشنهاد داد این مبلغ را در قالب ماده ۱۶ به سازمان اتوبوسرانی پرداخت تا هزینه کرایه اتوبوس رایگان شود.

روح الله کیان در واکنش به سخنان فیروزگاه با اشاره به اینکه وقتی در شهر کرج آپارتمان های غیرمجاز متری ۸۰۰ هزار تومان فروخته می شود رایگان شدن بلیت اتوبوس و ارائه آفرها به مهاجرپذیر بودن شهر کرج کمک می کند، گفت: چنین اشانتیون های اگر در روستاها ارائه شود بهتر است رایگان شدن بلیت اتوبوس به صلاح شهر نیست.
کیان با اشاره به پیشنهاد فیروزگاه در خصوص پرداخت چهار میلیاردی به سازمان اتوبوسرانی در قالب ماده ۱۶ گفت: بنده پیشنهاد بهتری دارم ۴۰ میلیارد تومان برای بازسازی ناوگان عمومی اختصاص داده شود.

این عضور شورای شهر کرج در خاتمه سخنان خود اعلام کرد با ارزان شدن نرخ کرایه اتوبوس نیز مخالفم.
فیروزگاه نیز در واکنش به سخنان روح الله کیان گفت: باید کاری کنیم که شهر گران شود و یا بهتر است بگوییم ارزان نشود زیرا فردی در تهران با فروختن یک خانه می تواند در کرج چندین خانه خریداری کند.

در ادامه مهرداد کیانی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج ضمن دفاع از لایحه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس، گفت: مقایسه کرایه اتوبوس در کرج کاملا اشتباه است در شهری مثل مشهد مسافت طی شده به وسیله اتوبوس و تاکسی در یک مسیر مشابه است حال این مسئله در کرج متفاوت است و حداقل طول مسافتی که اتوبوس ها در یک مسیر طی می کنند ۲ و نیم برابر تاکسی ها در همان مسیر است.

متاسفانه طی سه سال اخیر وزارت کشور به تعهداتش عمل نکرده است زیرا باید یک سوم هزینه بلیت اتوبوس را پرداخت می کردکیانی با اشاره به اینکه کرایه تاکسی در حال حاضر چندبرابر اتوبوس است، گفت: در اکثر خطوط اتوبوسرانی کرج مسافر یکبار سوار و پیاده می شود یعنی مسافر در میدان شهید سلطانی سوار اتوبوس می شود و در کمالشهر پیاده می شود این در حالی است تاکسی در همان مسیر چهار الی پنج بار مسافر را سوار و پیاده می کند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی کرج تاکید کرد: عادلانه نیست نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس یکسان دیده شود.

کیانی با تاکید بر اینکه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس با توجه به هزینه ها در این بخش کاملا منطقی است، گفت: متاسفانه طی سه سال اخیر وزارت کشور به تعهداتش عمل نکرده است زیرا باید یک سوم هزینه بلیت اتوبوس را پرداخت می کرد.

وی با اشاره به اینکه کرایه ایی که در حال حاضر پرداخت می شود، واقعی نیست، گفت: بنده معتقدم کرایه اتوبوس باید افزایش ۵۰ درصدی داشته باشد که برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد.
کیانی به کسری بودجه ۲۳ میلیاردی سازمان اتوبوسرانی کرج اشاره کرد و گفت: این کسری حاصل عدم انجام تعهد وزارت کشور در خصوص پرداخت یک سوم هزینه بلیت است.

در ادامه علی ترکاشوند شهردار کرج گفت: در حال حاضر کرایه مسیر میدان بلال تا پیشاهنگی ۴۸۰ تومان است این مبلغ برای بخش خصوصی نیز مقرون به صرفه نیست.

ترکاشوند با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی هزینه های خاص خودش را دارد به مطالبات و بدهی های سازمان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: با توجه به موضوعات ارائه شده شهرداری در ارائه خدمات در حوزه اتوبوسرانی با مشکل مواجه می شود.

در پایان پس از ارائه نظرات موافقان و مخالفان لایحه افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس با اکثریت آرا به تصویب رسید.
 
 
 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.