| کد خبر: 123029 |

وزیر راه به راهش ادامه می‌دهد

جاده‌های ایران روی ریل سرعت

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
کمتر از ۱۷ ماه بعد از استیضاح آخوندی در ۱۴ مهرماه ۹۴ توسط نمایندگان مجلس نهم که با ۱۷۵ رأی موافق به ابقای وزیر راه‌وشهرسازی منجر شد، این بار در اول اسفندماه ۹۵، منتخبان دهم در بهارستان بار دیگر آزموده را آزمودند تا این بار با ۱۷۶ رأی موافق به حضور آخوندی، این موضوع، ثابت شود که: «جاده‌های ایران روی ریل سرعت» است و اینکه: «راه آخوندی، ادامه دارد» و باز هم همه «راه‌ها به آخوندی ختم می‌شود»!
 
راه بهارستان
از مجموع دلایل بهارستانی‌ها برای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی، تنها این دو سؤال به حوزه جاده‌ای اختصاص داشت: سؤال اول اینکه: «برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟ » و سؤال دوم اینکه:

«کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصت‌های نسل‌های آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟» با این وجود، پاسخ‌های آخوندی به این سؤالات و عملکرد وزارت راه در حوزه جاده‌ای و در نتیجه رأی اعتماد نمایندگان به وی، بعد از رأی اعتماد سال ۹۲ و اعتماد مجدد در جلسه استیضاح مهر ۹۴، نشان داد علی‌رغم کمبود اعتبارات و منابع مالی این وزارتخانه در سال‌های اخیر، اتفاقا وضعیت جاده‌های کشور نسبت به گذشته و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این زمینه، خصوصا شروع همزمان چندین پروژه آزادراهی و نیز توفیقات حاصل‌شده در آزادراه تهران - شمال، رو به پیشرفت است و اصطلاحا روی ریل سرعت است.
 
راه آفریقا
به گفته مرد ساختمان آفریقا، طی سه سال، ۵۳۵۰ کیلومتر راه اصلی به راه‌های ایران اضافه شد درحالی که سه سال قبل از آن، ۴۷۰۰ کیلومتر بوده است. همچنین حدود ۷ هزار کیلومتر، روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه انجام شده و این رقم در سه سال قبل، ۴۶۰۰ کیلومتر بوده است.

در این سه سال، ۶۵۰۰ کیلومتر روکش آزادراه‌های اصلی صورت گرفته که در سه سال قبل ۵۵۰۰ کیلومتر بوده و بیانگر این است که اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است. وی همچنین از توافق برای ساخت کامیون با پنج شرکت ایرانی سخن گفت و از تولید ۱۶ میلیون و ۷۴۰ هزار کامیون خبر داد که با استفاده از ظرفیت‌های کامیون‌ساز استاندارد، ساخته می‌شود.
 
وزیر راه‌وشهرسازی درباره سؤال نمایندگان مجلس درباره کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران، به اقدامات انجام‌شده در‌این‌زمینه و تقسیم‌بندی راه‌های کشور به ۱۰ کریدور و متناسب با آن، ۱۰ طرح توسعه آزادراه و ارسال آن به کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و از اجرا و احداث همزمان ۱۶ آزادراه در کشور خبر داد. وی همچنین تأکید کرد در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه، امکان‌پذیر بود اما اکنون شرایط بهبود یافته است.

اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر و فعالیت بیش از پنج هزار ماشین سنگین نیز از تأثیرات این اقدامات است. تکمیل آزادراه‌های اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز در آینده نزدیک و کمربند جنوب غربی تهران (که بهار ۹۶ افتتاح می‌شود) از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه جاده‌ای است. «افسانه آزادراه تهران - شمال» تعبیر آخوندی برای این آزادراه در جلسه استیضاح بود.
 
به گفته وی، درحالی که در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم، این آزادراه، بعد از ۱۷ سال تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشت اما اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول، هر ۳۰۰ کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده و ۸۰ کارگاه فعال سبب پیشرفت ۸۱ درصدی این آزادراه شده است. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین درباره راه‌های روستایی تصریح کرد که علی‌رغم خشکسالی، در سه سال گذشته، ۸ هزار کیلومتر راه روستایی جدید، احداث و ۸ هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و ۱۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی آسفالت شده است.
 
سهم‌بندی تقصیر
کشته شدن سربازان صفرپنج کرمان براثر واژگونی اتوبوس نیز یکی از دلایل استیضاح آخوندی عنوان شده بود. حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز به‌عنوان موافق استیضاح، با استناد به آمار پزشکی قانونی درباره تلفات ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفری و مصدومیت حدود ۳۱۳ هزار نفری، ریشه آن را در زیرساخت‌های غیراستاندارد جاده‌ای دانسته است. این اظهارات درحالی است که تلفات جاده‌ای از حدود ۱۸۰۰۰ نفر در پایان سال ۹۲، به حدود ۱۶.

۵۰۰ نفر در پایان سال ۹۴ رسیده و آمار، حاکی از کاهش حدود ۱۰ درصدی است و اغلب تصادفات جاده‌ای نیز به‌دلیل خطای انسانی بوده نه جاده‌ها و راه‌ها. ضمن اینکه خود مجلس در تصویب و تخصیص بودجه مربوط به احداث جاده‌ها و راه‌های استاندارد نیز سهیم است. البته طبق برنامه پنجم توسعه، باید این آمار، سالانه ۱۰ درصد کاهش می‌یافت و طی سه سال، ۳۰ درصد کمتر می‌شد که اتفاق نیفتاده است.
 
در همین رابطه، غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان مخالف استیضاح، با طرح این پرسش که: «یکی از غم‌انگیزترین موضوعات، تلفات ۲۰ هزار نفری سالانه در جاده‌های کشور است اما چه کسی مقصر این اتفاقات است؟ آیا وزیر مقصر است؟ » تأکید کرد زمانی که اتفاقی رخ می‌دهد، باید سهم تقصیر مشخص شود و برای هرکدام متناسب با آن، جرم، لحاظ شود.

به هر حال، با لحاظ کردن کمبود منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌ها، خصوصا زیرساخت‌های جاده‌ای، که اعتبارات بالایی را می‌طلبد، عملکرد آخوندی و همکاران وی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای خصوصا در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌ها را با نگاهی منصفانه باید قابل قبول و مثبت ارزیابی کرد و با اقدامات انجام‌شده باید در انتظار اتفاقات خوب در این عرصه برای سال‌های آینده بود؛ ضمن آنکه آخوندی به‌عنوان تنها وزیری که سه بار رأی اعتماد در یک دولت کسب کرده، بهتر از هر کسی می‌داند که چگونه «راه» را نگهداری کند و بسازد و اصطلاحا «راهداری» و «راهسازی» کند.

لینک خبر

 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.