| کد خبر: 123056 |

معاون مدیرفرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

برای توسعه زیربناها هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد اما کافی نیست

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
«تین‌نیوز» میزگردی  با عنوان (وضعیت فرودگاه‌های کشور در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور) با حضور غلامحسین باقریان معاون مدیرفرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشور برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، باقریان در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌های فرودگاهی می‌تواند پذیرای ورود ناوگان جدید باشد؟ گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که این تعداد هواپیمای خریداری شده قرار است به صورت هم زمان وارد کشور شود یقینا زیرساخت‌های فرودگاهی آمادگی پذیرش این تعداد هواپیما را ندارد و با مشکل روبه‌رو خواهیم شد؛ اما اگر قرار است این تعداد هواپیما به تدریج وارد کشور شود باید زیرساخت‌های فرودگاهی کشور را هم‌زمان با ورود این هواپیماها فراهم کنیم.
 
معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه هر فرودگاهی یک تعریف و حوزه نفوذی برای پذیرش هر هواپیمایی دارد، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم این است که برای ورود هر نوع هواپیمایی امکان توسعه فرودگاه‌های کوچک وجود ندارد؛ برای مثال قرار نیست در فرودگاه زابل یک هواپیمایی پهن‌پیکر بنشیند، اما اگر قرار است که فرودگاه‌های کوچک کشور را فعال کنیم نیازمند هواپیماهای کوچک هستیم.
وی ضمن عنوان مطلب بالا افزود: برخی از فرودگاه‌های کشور نیازمند هواپیمای مناسب با منطقه و میزان تقاضا هستند.

این مقام فرودگاهی با بیان اینکه تعدادی از فرودگاه‌های کشور برای فعال‌سازی نیازمند هواپیماهای کوچک هستند، اظهار کرد: برای مثال اکنون فرودگاه پارس‌آباد مغان به‌دلیل اینکه هواپیمای کوچک در کشور وجود ندارد باید با هزینه ۲۰ میلیارد توسعه بدهیم که هواپیمای بزرگتری بتواند پذیرش کند؛ که این امر اصلا توجیح‌پذیر نیست.
 
باقریان با اشاره به اینکه زیر ساخت‌های همه فرودگاه‌ها برای هواپیماهای ATR وجود دارد، ابراز کرد: اکنون در فرودگاه‌های کشور حدود ۲ میلیون ۲۰۰ هزار متر مربع اپرون وجود دارد که حدودا می‌توانیم ۲۲۰ هواپیما را در تمام فرودگاه‌های کشور جا بدهیم و حدود صد هزار متر مربع اپرون در حال ساخت است که در اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: حدود ۵۰۰ هزار مترمربع ترمینال در فرودگاه‌های کشور وجود دارد که به ازای هر ۱۰ هزار متر مربع ما حدود یک و نیم میلیون مسافر را می‌توانیم در پرواز داخلی جابه‌جا کنیم و در پروازهای بین‌المللی این رقم  حدود ۱ میلیون مسافر است.
 
معاون فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اظهار به اینکه در یکسری از فرودگاه‌های کشور ظرفیت به حداکثر رسیده است و برخی دیگر از فرودگاه‌ها کشور هنوز برخی از ظرفیت‌ها قابل استفاده نیست، بیان کرد: در برخی از  فرودگاه‌ها مانند تبریز، اهواز، مشهد، مهرآباد، شیراز، اصفهان و امام‌خمینی (ره) ظرفیت کاملا اشباه شده است و زیرساخت کافی برای اعزام و پذیرش مسافر وجود ندارد و فرودگاهی شبیه اصفهان، اهواز و مهرآباد دیگر زمینی برای توسعه وجود ندارد.

وی افزود: در فرودگاه مهرآباد هیچ‌گونه زمینی برای توسعه اپرون نداریم و در برخی از شب‌ها با اعمال شاقه هواپیما را در پارکینگ فرودگاه جا می‌دهیم به همین جهت برای هر ایرلاینی تعریف کردیم که چند هواپیما شب خواب در فرودگاه مهرآباد می‌توانید داشته باشید.
 
باقریان با بیان اینکه هر میزان که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کند دولت می‌گوید پس سود کرده‌اید که سرمایه‌گذاری می‌کنید لذا باید مالیات دهید! بنابراین به هر میزان که سرمایه‌گذاری می‌کنیم ۲۵ درصد به‌عنوان مالیات از شرکت فرودگاه‌ها اخذ می‌شود و ۵۰ درصد دولت بابت سود سهام از شرکت دریافت می‌کنند؛ این  درحالی است شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یک شرکت درآمد-هزینه‌ای است و دولت هیچ‌گونه بودجه‌ای به این شرکت نمی‌دهد.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: یک‌سری از خدمات شرکت فرودگاه‌ها تکلیفی است یعنی باید به نیروهای نظامی خدمات تکلیفی ارائه بدهیم و هیچ هزینه‌ای، این درحالی است که بخش اعظم نوسازی فرودگاه‌ها در اپرون باند به خاطرهواپیماهای نظامی است که به شرکت فرودگاه‌ها تحمیل می‌شود.
 
وی در همین راستا افزود: یکسری سرویس‌ها و خدمات را باید به مقامات داخلی و خارجی و سازمان‌های مستقر در فرودگاه‌ها به صورت رایگان ارائه بدهیم که با تعرفه‌های تکلیفی توسعه فرودگاه‌های کشور واقعا کار مشکلی است. باقریان با بیان اینکه اکنون حدود ۵۰۰ هزار مترمربع ترمینال در کل فرودگاه‌های کشور وجود دارد و حدود ۹۰ هزار مترمربع  در حال ساخت است، ابراز کرد: اکنون پروژه‌هایی که توسط شرکت فرودگاه‌ها برای توسعه زیربناها در حال ساخت است بالغ بر هزار میلیارد تومان پروژه است اما کافی نیست.
 
وی می‌افزاید؛ فضای مهرآباد ظرفیت پاسخ‌گویی به حدود ۴۵ پرواز در طول روز را ندارد؛ نباید تصور کنیم که تمام مشکلات روی زمین است ما در فضای آسمان هم مشکل داریم و باید در هوا نیز باید امکان سرویس‌دهی وجود داشته باشد، در همین راستا سال گذشته یک فراخوانی در همین رابطه برگزار کردیم و اکنون یک مشاوری جهت طراحی کل فضای کشور صورت گرفت که با این طراحی که انجام بگیرد ظرفیت فرودگاه مهرآباد هم از نظر تعداد پرواز در ساعت و کاهش هزینه ایرلاین و کاهش آلایندگی زیست‌محیطی مؤثر خواهد بود.
 
معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری با اشاره به اینکه امکان توسعه فرودگاههای کشور در این شرایط وجود ندارد، ابراز داشت: به دولت اعلام کردیم برای آمادگی کامل فرودگاه‌های کشور برای ورود ناوگان جدید حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه‌های کشور نیازمند سرمایه است، یعنی اگر شرکت فرودگاه‌ها بخواهد ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند باید ۱۲ هزار میلیارد تومان به دولت بابت مالیات و سود سهام پرداخت کند که به عبارتی ۲۸ هزار میلیارد آب می‌خورد.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.