| کد خبر: 123122 |

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن خبر داد؛

بهره‌برداری از اولین پروژه پایش دائمی سوزن در شبکه راه‌آهن

تین‌نیوز| معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از بهره‌برداری پروژه پایش دائمی سوزن، برای اولین بار در ایستگاه یاتری خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مازیار یزدانی با اشاره به اینكه سوزن یكی از حساس‌ترین اجزای روسازی راه‌آهن بوده كه ایمنی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: تعیین سرعت مجاز عبور ایمن بر روی سوزن در ایمنی و بهره‌برداری مخصوصاً در مسیر تهران-مشهد بسیار اهمیت دارد، بنابراین با توجه به ضرورت پایش دائمی سوزن پروژه پایش دائمی سوزن ایستگاه یاتری، برای اولین بار توسط متخصصین داخلی طراحی و اجرا شد.

وی افزود: این پروژه با هدف نظارت دائم بر رفتار تیغه سوزن، ریل هادی و تكه مركزی، تعیین و كنترل حداكثر سرعت عبور ایمن بر اساس اطلاعات میدانی، گزارش‌دهی اطلاعات مهم در اثر عبور قطار یا تغییر مسیر سوزن توسط پیامك، ذخیره اطلاعات، امكان‌سنجی افزایش سرعت عبور ایمن در مسیر مستقیم سوزن، رصد بار محوری كل وارد بر ریل، رصد تنش حرارتی ریل، تعمیر و نگهداری پیش‌بینانه سوزن، با همكاری اداره كل ارتباطات و علائم الكتریكی، دانشگاه علم‌وصنعت، راه‌آهن شمال‌شرق ۱و اداره كل خط و سازه‌های فنی انجام شده است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن خاطر نشان كرد: از جمله تجهیزات نصب شده بر روی سوزن می‌توان به نصب ۶ سری كرنش‌سنج (full bridge) جهت اندازه‌گیری بارمحوری، تنش طولی ریل، نیروی میله ماشین سوزن و تنش ریل هادی، ۴ تغییر مكان سنج جهت اندازه‌گیری تغییر مكان دو تیغه و دو ریل كناری هنگام بهره‌برداری و .... اشاره كرد.

وی گفت: مدل و سامانه فیزیكی پایش پس از پیاده‌سازی سامانه با اندازه‌گیری و مقایسه تغییر مكان مورد ارزیابی و صحت نسبی قرار گرفت.

شرکت راه‌آهن با استفاده از سامانه‌های جدید و به‌روز دنیا خطرات احتمالی سفرهای ریلی را کاهش داده تا از حوادثی مانند حادثه ایستگاه هفت‌خوان سمنان جلوگیری کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • a _ khosnoodi @ alumni. iust. ac. ir 0 0

    با سلام و درود فراوان خوشبختانه، نظارت فنی و علمی و توجه به طرح ها و ایده های دانش بنیان بالاخص در زمان معاونت محترم فنی و زیربنائی جناب آقای مهندس یزدانی، بسیار توسعه یافته است و ایشان با ایده های نو و تازه در زمینه ارتقا بهره وری علمی بسیار موفق بوده اند، و البته یکی از علل مهم این امر، دیدگاه علمی و به روز ایشان، و نیز تخصص و دانش فنی و آکادمیک(بعلت رزومه تحصیلی درخشان) جناب آقای مهندس یزدانی ست، که باعثخوشوقتی بسیار ست که یکی از مهمترین و حساس ترین معاونت های ریلی کشور _ فنی و زیر بنائی _ به مهندس ارشد و با سوادی چون ایشان واگذار گردیده است، در همین کوتاه مدتی که جناب آقای مهندس یزدانی عهده دار معاونت فنی ریلی بوده اند، اتفاقات کم نظیری در راه اهن رخ داده است، که ناشی از توجه ویژه به دانش واقعی آکادمیک و دارای خروجی واقعی در سازمان است(توجه خاص معاونت محترم به ایده های دانش بنیان و پی گیری عملی شدن این ایده ها بطور جدی _ برگزاری جشنواره ایده و اقدام راه آهن کشور و…) خبر پایش(مانیتورینگ پیوسته) سوزنهای الکتریکی یکی از بهترین خبرهایی بود که امروز بچشم آمد، استفاده از اصول اینسترونشن و ابزار دقیق و سیستم حسگرها و سیستمهای انتقال کمیات مختلف الکتریکی و غیر الکتریکی، بهترین راه کنترل و پیش گیری از سوانح است، که خوشبختانه با پی گیری های معاونت محترم فنی و زیر بنائی و تلاش دانشگاه علم و صنعت ایران و اداره کل علائم، به ثمر نشسته است، و اصل و اساس اینگونه پروژه ها جمع آوری دیتا از اتفاقاتیست که معمولا کنترل آنها، در اختیار ما نیست، ولی مانیتورینگ و دیتا کالکشن دائم از این رخدادها، می تواند با پردازش داده های جمع اوری شده، اتفاق بزرگی بنام " نت پیش بینی کننده " را در سیستم ریلی کشور رقم بزند، تا با جمعغ اوری و پردازش و ذخیره داده های اکنون، بتوانیم قبل از وقوع خرابی ها و زیان های مادی و معنوی، آنها را پیش بینی و احتمال وقوع شان را عملا به صفر کاهش دهیم. استفاده از " اَستِرین گیج " ها یا همان کرنش سنج ها، و سایر ابزار دقیق اندازه گیری برای جمع آوری دادگان مهم ای که ناشی از واکنش های بخش های مختلف سوزن به رخدادهای فیزیکی یا محیطی است که روی سوزنها اتفاق می افتد، یکی از بهترین ایده های عملیاتی شده در زمینه نت پیش بینی کننده است. بامید موفقیت های بیشتر و پیشرفت های علمی بزرگتر در صنعت ریلی کشورمان