| کد خبر: 123430 |

◄سلامت رسانه؛ مفهومی که منجر به عوام‌زدگی می‌شود

تین‌نیوز|وبلاگ هادی خانیکی-امروز بر اهمیت ارتباطات سلامت به‌طور عام و سلامت روان به‌طور خاص تاکید شد و فقر یا ضعف ارتباطات انسانی در رابطه پزشک و بیمار نقد شد. طبیعتاً رسانه نمی‌تواند به این اهمیت و ضعف به‌تنهایی بپردازد. رسانه همان‌طور که قبلاً گفته‌ام نه می‌تواند بوق باشد و نه خاکشیر، بوق به این معنا که یکسری پیش فرض‌های از پیش تعیین‌شده را مطرح کند و نه خاکشیر که دوای هر دردی باشد. لذا باید تدبیر دیگری اندیشید.

 گمشده رسانه‌های ما و آموزش‌های ما و آگاهی‌بخشی ما ارتباط است. ارتباطات است که گم‌ شده است نه فقط رسانه. هر زمان بخواهیم با تکنیک، کاری بکنیم، این تکنیک به قول جیمز پاتر به الگوهای فریبنده ‎می‌تواند منجر شود. مثلاً مفهوم سواد «سلامت رسانه» مفهومی است که منجر به عوام‌زدگی می‌شود«. یعنی گمان می‌شود که اگر ما بسته‌هایی را آماده کنیم و این بسته‌ها توسط رسانه‌ها منتقل و منعکس شود، می‌توان سطح توان‌مندی مخاطبان را بالا برد و کار پزشکان یا روان‌پزشکان را آسان کرد. خیر! الگوی فریبنده با الگوی مسئولانه متفاوت است. الگوی فریبنده اتفاقاً می‌تواند منجر به آموزش‌های ناقص هم بشود. 

ای کاش به جای این‌که رسانه آخرین چیزی باشد که کمبودها را جبران می‌کند، به اولین چیز تبدیل شود و ببینیم رسانه‌ها جای کدام نهاد را می‌گیرند؟ جای کدام کنش‌گر را می‌گیرند؟ در عاملیت یا ساختار کجا هستند؟ جای پزشک را قرار است پر کنند؟ جای سازمان‌های اجتماعی یا حکومت را باید پر کنند؟ جای آموزش‌های غلط یا ناقص را باید پر کنند؟ و یا نقشی دیگر؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.