| کد خبر: 123599 |

تحقق تعهدات دولت به پایتخت، نیاز فوری برای توسعه همه جانبه تهران

تین‌نیوز| در روزهای اخیر رئیس جمهور در سخنانی از تحقق وعده هایش به مردم سخن گفت در حالیكه مردم تهران سال هاست چشم انتظار برآورده شدن تعهدات دولت به حمل و نقل عمومی شهرشان هستند.


به گزارش فردا،  یكی از مهمترین طرح های پایتخت ایران توسعه حمل و نقل عمومی در قالب حمل و نقل پاك است. شهرداری تهران برای اینكه شعار هوای پاك بر روی زمین نماند، اهتمام ویژه ای به این بخش از طرح های توسعه ای شهر داشته و سالانه بودجه قابل توجهی را به آن اختصاص داده است. 
 
با وجود تمامی تلاش هایی كه در سال های اخیر برای احداث و بهره برداری از مترو و خطوط جدید اتوبوسرانی صورت گرفته ولی نیاز این طرح ها به بودجه دولتی همچنان پابرجاست. نیازی كه درقالب تعهدات و وعده های بسیاری گنجانده شده اما متاسفانه خبری از تحقق آنها نیست! 
 
رئیس جمهور كشورمان در چند سخنرانی اخیر خود و به ویژه همایش مجریان انتخابات 96 به بیان اظهاراتی پرداخت و در بخشی از آن به برآورده شدن وعده ها و شعارهایی اشاره داشت كه در طول سال به مردم داده بود: امسال در طول سال که از ابتدای فروردین آغاز شد، خوشحالم پیامی را به ملت ایران برسانم که دولت به تمامی قول‌هایی که داده بود در طول سال جامه عمل پوشاند. خداوند این توفیق را به ما داد که شرمنده مردم نشویم... اینکه من می‌گویم من وعده دادم یعنی ما به عنوان دولت یازدهم و به عنوان یک خانواده این وعده را داده‌ایم. ما باید مردم را به خاطر رای که به ما داده‌اند، تشویق کنیم. اگر مردم رای بدهند و ببینند که ما به ازایی نداشته‌ است، رای دادنشان در دوره‌های بعد سخت می‌شود. یکی از وعده‌های مهم ما منشور حقوق شهروندی بود از همه مسئولان، فرمانداران، استانداران و سایر آنها می‌خواهم که حقوق شهروندی را اصل قرار دهند و برای اعمال و رفتار و تعامل با مردم از نکات این منشور استفاده کنند. مردم باید احساس کنند که حقوق آنها مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
باید گفت اتفاق مباركی است كه دولتی با یادآوری وعده های خود به مردم در طول سال های زمامداری، از تحقق آنها سخن به میان می آورد و به آن می بالد. اما آیا مردم نیز این تحقق وعده ها را در زندگی واقعی خود لمس می كنند! حال آنكه دولت مفتخر به عمل به وعده هایش است، هرچند این بخش را افكار عمومی باید پاسخ دهند! ای كاش می توانست به تعهداتش نیز عمل كند و بخش قابل توجهی از مردم كشور را كه در پایتخت ساكن هستند را امیدوار به دولت سازد. 
 
زمانی صحبت از حقوق شهروندی از سوی مسئولان دولتی قابل درك است كه خود در پایبندی به آن پیشقدم باشند. سالانه هزاران نفر در تهران به خاطر آلودگی هوا بیمار می شوند یا جان خود را از دست می دهند. قسمت مهم منشور حقوق شهروندی، حق حیات مردم است كه دولت سالهاست در این زمینه به مردم كلانشهرها و به ویژه تهران به خاطر عملی نكردن تعهداتش مدیون است! 
 
نامهربانی دولت ها با شهر تهران موضوعی است كه همواره دغدغه اصلی مدیران و ناظران مسائل شهری بوده است. در قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی، تعهداتی برای دولت ها در نظر گرفته می شود اما در زمان اجرا، یا حداقل منابع تامین می شود و یا تعهدات مالی دولت به سابقه بدهی هایش اضافه می گردد.  صنعت مترو هم در کاهش آلودگی یاری بسیاری به تهران می‌کند و هم برای کاهش مصرف و واردات سوخت به اقتصاد کشور کمک می‌کند و همچنین مردم با اطمینان خاطر بهتری از مترو استفاده می كنند؛ ولی بازهم دولت به تعهداتش در این زمینه پایبند نیست.
 
احمدی بافنده، مدیرعامل مترو تهران در گفتگویی نسبت به عدم توجه دولت به مطالبات مترو گفته بود:‌ بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت موظف شده است که بین دو تا 4هزار واگن خریداری کرده و در اختیار کلان‌شهرهای کشور قرار دهد که 50 درصد این واگن ها به مترو تهران و بقیه به هشت کلانشهر کشور اختصاص می‌یابد. دولت به روش‌های مختلف مطالبات خود را از ما می‌گیرد اما ما نمی‌توانیم مطالباتمان را از دولت بگیریم.
 
این در حالیست كه به اذعان مدیران شهری و اعضای شورای شهر،‌ با وجود كمبود بودجه و تحریم ها در ده سال اخیر، حدود 200 كیلومتر خط مترو ساخته شده و خطوط اتوبوس رانی نیز ایجاد شده اند. اما برای تجهیز و افزایش به دوش كشیدن بار حمل و نقل عمومی نیاز به كمك های دولتی ضروری است تا حجم سفر با مترو به 10 میلیون و با اتوبوس به 8 میلیون افزایش یابد.   مهدی چمران،‌رئیس شورای شهر تهران در یكی از جلسات شورای شهر گفته بود:‌ «با وجودی که بودجه برخی چیزها نظیر مترو ،کنترل آلودگی هوا و ...تصویب شده، اما هنوز دولت به ما پرداخت نکرده است. درست است که رقم18هزار میلیارد تومانی که به عنوان بدهی دولت گفته می شود مربوط به تمامی دولت هاست، 1هزار میلیارد تومان بدهی مربوط به دولت کنونی است که در سال 89 و 90 مصوب شده، اما از آن زمان تاکنون به شهرداری تهران پرداخت نشده است.»
 
براساس اظهار نظر اعضای شورای شهر، دولت می بایست 1139 میلیارد تومان سهم شهرداری تهران از تخلفات راهنمایی و رانندگی، 2 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی باید دولت بابت توسعه مترو تهران، 342 میلیارد تومان از محل تخصیصات بافت فرسوده، 1380 میلیارد تومان به اتوبوسرانی، 5709 میلیارد تومان به توسعه مترو و 3 هزار و 928 میلیارد تومان به توسعه ایستگاه‌های مترو دولت را پرداخت کند. 
 
در كنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام و سال های متمادی تخلف دولت ها و بدعهدی آنها در عدم پرداخت بدهی خود به حمل و نقل عمومی تهران بیانگر آن است كه در صورت عدم خلف وعده دولت ها، امروز شاهد این حجم از معضلاتی نظیر ترافیك و آلودگی هوا در تهران نبودیم و شهرداری تهران می توانست بخش عمده ای از زمان خود را به توسعه طرح های بالادستی دیگر اختصاص دهد. هرچند در بحث آلودگی هوا، شاخص های مختلفی دخیل اند اما یك سیستم حمل و نقل گسترده و پیشرفته تر می توانست بخش قابل توجهی از سفرهای شهری را به خود اختصاص دهد و از حجم ترافیك و آلودگی بكاهد. 
 
با وجود نامهربانی های دولت به شهر تهران در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی، شهرداری توانسته  در پایان شهریور 1395،‌ 179 كیلومتر خط مترو احداث كند كه سهم شهرداری محقق شده و در ماههای آینده به 250 كیلومتر خواهد رسید. 107 ایستگاه مترو نیز به بهره برداری رسیده و 1300 واگن در حال خدمات رسانی در این ایستگاه ها هستند. تنها در یكی از تعهدات دولت به شهرداری تهران كه مربوط به مصوبه سال 89 مجلس و شامل كمك سالانه 1.2 میلیارد دلاری از صندوق ذخیره ارزی می شود، درصورت تحقق همین یك قلم از تعهدات، دهها كیلومتر از خطوط مترو به حجم موجود افزوده می شد. در حال حاضر خطوط 3، 6 و 7 نیازمند هزار واگن هستند تا حجم سفرهای شهروندان تهرانی را به هدف 10 میلیون سفر برسانند، كه پرداخت سهم دولت می تواند آن را محقق سازد. 
 
به هر حال همانگونه كه گفته شد،‌ ای كاش دولت یازدهم در قبال مردم تهران به تعهداتش عمل می كرد و باید گفت تحقق وعده ها پیشكش! اما سیر نامهربانی دولت ها به شهروندان پایتخت داستان درازی دارد كه در این دولت نیز دنبال می شود و این مردم تهران هستند كه می بایست با جان و مال خود، هزینه این بدعهدی‌ها را پس دهند. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.