| کد خبر: 123635 |

طول خطوط متروی تهران تا پایان ۹۶به ۲۸۸ کیلومتر می‌رسد

تین‌نیوز| معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طول خطوط 6 و 7 مترو و نیز متروی فرودگاه حضرت امام (ره)، مجموعاً 100 کیلومتر است که با احتساب این خطوط، طول خطوط متروی تهران در پایان سال 96 در مجموع به 288 کیلومتر می‌رسد.
 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید جعفر تشکری هاشمی با توجه به این که مترو به عنوان مهم ترین و بهترین مُد حمل و نقلی محسوب می‌شود، گفت: ‌در انتهای جنوبی خط یک، شاخه ای را تکمیل کردیم که از ایستگاه متروی شاهد به سمت نمایشگاه شهر آفتاب توسعه پیدا کرد و شهروندان با استفاده از خطوط مترو از هر نقطه شهر، می توانند وارد شبکه مترو شده و با ورود به خط یک از طریق ایستگاه متروی شهر آفتاب، داخل نمایشگاه پیاده شوند.

 وی با اعلام این که با حمایت دولت، خط متروی شهر آفتاب تا بهار 96 به فرودگاه حضرت امام (ره) می رسد و اساساً مهم ترین برنامه مدیریت شهری، توسعه حمل و نقل عمومی با تأکید بر حمل و نقل ریلی است، گفت: در زمینه ساخت مترو، حداقل 100 سال از شهرهای پیشرفته دنیا عقب هستیم اما با خیزی که در زمینه توسعه مترو برداشته ایم،‌ امیدواریم تا پایان سال 96 به شهرهایی که قدمت مترو در آنها به 150 سال می رسد، برسیم و بتوانیم عقب ماندگی تاریخی خود را در این زمینه جبران کنیم.

معاون شهردار تهران در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری برای توسعه متروی تهران گفت: در حال حاضر 188 کیلومتر مترو در دست بهره برداری در تهران داریم که همین میزان هم جهش خوبی است اما جهش اصلی و برنامه مفصل ما، آماده سازی خط 7 مترو تا پایان سال 95 و بهره برداری از خط 6 مترو تا پایان سال 96 است.
 تشکری هاشمی با بیان به این که خط 7 مترو از بلوار هجرت در بزرگراه بسیج آغاز شده و به میدان صنعت منتهی  می شود، اظهار کرد: این خط از بزرگراه شهید محلاتی، میدان قیام، خیابان های مولوی و هلال احمر، بزرگراه شهید نواب صفوی و بزرگراه شهید چمران عبور می کند و به میدان صنعت می‌رسد، ضمن این که در فاز دوم به سمت کن ادامه مسیر  می‌دهد.

وی با بیان این که خط 6 مترو نیز از جنوب شرق تهران آغاز شده و به شمال غرب شهر منتهی می شود، تصریح کرد: این خط که از بزرگراه دولت آباد شروع می شود، از بزرگراه بعثت، خیابان خاوران، خیابان 17 شهریور، میدان امام حسین (ع)، میدان سپاه و پارک لاله عبور می کند و به شمال غرب تهران می رسد و معکوس خط 3 مترو است که از جنوب غرب تهران به شمال شرق شهر کشیده شده است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با جهش در توسعه مترو و تکمیل این خطوط، عملاً 56 درصد از شهر تهران تحت پوشش مترو قرار می گیرد، تصریح کرد: طول خطوط 6 و 7 مترو و نیز متروی فرودگاه حضرت امام (ره)، مجموعاً 100 کیلومتر است که با احتساب این خطوط، طول خطوط متروی تهران در پایان سال 96 در مجموع به 288 کیلومتر می‌رسد.

تشکری هاشمی با بیان این که امروز تهران یکی از 5 یا 6 شهر بزرگ دنیا در زمینه توسعه زیرساخت های مترو است، تصریح کرد: تهران در بین شهرهای در حال توسعه، وضعیت بسیار خوبی دارد و البته در حال نزدیک شدن به شهرهای توسعه یافته اروپایی و شرق آسیا که 300 تا 400 کیلومتر مترو دارند، هستیم و تا یکی دو سال دیگر، شانه به شانه آنها خواهیم بود.

وی در خصوص سرفاصله حرکت قطارهای مترو نیز با اعلام این که در حال حاضر میانگین ورود قطار به ایستگاه های مترو حدود 4 دقیقه است که البته به دلیل کمبود واگن، این میانگین در خط 4 حدود 8 دقیقه و در خط 3 حدود 15 دقیقه است، گفت: امروز توانسته ایم در واگن سازی متروی تهران تا 60 درصد تولیدات خود را بومی کنیم و تکیه اصلی مان بر تولید داخلی است، ضمن این که اراده مدیریت شهری بر این اساس استوار است که در دو سال پیش رو، 1200 دستگاه واگن جدید را وارد ناوگان ریلی تهران نماید و در این صورت، سرفاصله حرکت قطارها در همه خطوط متروی تهران به 4 دقیقه می رسد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که ساخت مترو، کاری بسیار پر هزینه و زمان بر است و در حال حاضر نمی توانیم ادعا کنیم که به متروی آرمانی و ایده آل رسیده ایم، اظهار کرد: البته نسبت به گذشته خیلی تفاوت کرده ایم، چرا که 10 سال پیش، تهران 79 کیلومتر مترو داشت که تنها 34 کیلومتر آن زیر زمین بود و نیز فقط 320 دستگاه واگن و 36 ایستگاه مترو داشتیم.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که البته امروز متروی تهران با گذشته نه چندان دور خود، بسیار تفاوت کرده و سهم آن از جا به جایی های روزانه پایتخت از کمتر از 600 هزار سفر با پنج برابر افزایش به بیشتر از 3 میلیون سفر رسیده، تصریح کرد: در حال حاضر، تعداد واگن های مترو با حدود چهار برابر افزایش به یک هزار و 200 دستگاه، تعداد ایستگاه های مترو نیز با حدود سه برابر افزایش به 101 ایستگاه و طول خطوط مترو نیز با حدود دو و نیم برابر افزایش به 188 کیلومتر رسیده است.

وی با تأکید بر این که مترو، بهترین مُد حمل و نقلی است که هم ارزان است و هم ایمن و برای همین، امروز توسعه مترو به مطالبه عمومی مردم تهران تبدیل شده، اضافه کرد: کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوای ناشی از آن، ایمنی بالا، نبود اِشعال روی زمین و صرفه جویی در وقت و هزینه شهروندان از جمله آثار و مزایای مترو به عنوان یک مُد حمل و نقلی پایدار است و از این رو، علاوه بر پنج خط راه اندازی شده و دو خط در دست ساخت 6 و 7، سه خط 8 و 9 و 10 را نیز طراحی کرده ایم.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که برابر برنامه ریزی های به عمل آمده، خطوط جدید مترو را با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی و نیز با استفاده از منابع وام داخلی و خارجی خواهیم ساخت، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران در مصوبه بودجه امسال، به شهرداری تهران این اجازه را داده است تا با سرمایه گذاری بخش خصوصی در امتداد خیابان زیبا و تاریخی حضرت ولی عصر (عج)، نسبت به اجرای مترو اقدام نماید.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تا چند هفته دیگر، نمایندگان مجلس دهم آغاز به کار می کنند، ضمن تبریک به منتخبان مردم در خانه ملت گفت: توجه به توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو، یک فرصت طلایی برای مجلس جدید محسوب می شود و از این رو، از نمایندگان مردم تقاضا داریم که این امکان را فراهم نمایند تا مدیریت شهری تهران بتواند با امکان استفاده از وام های داخلی و خارجی به منظور توسعه خطوط و تکمیل شبکه مترو، از منابع مالی کافی برخوردار شود.

وی با تأکید بر این که در حال حاضر، متروی تهران در ساعات اوج صبحگاهی و شامگاهی از تراکم بالایی برخوردار است، گفت: البته ناگفته نماند که مترو، وسیله ای است که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان نیز وضعیتی مشابه تهران دارد، تا جایی که حتی در تعدادی از کلان شهرهای دنیا، مأمورانی را در ایستگاه های مترو به کار گمارده اند که کار آنها صرفاً هُل دادن مسافران به داخل واگن هاست و این در شرایطی است که متروی تهران در ساعات غیر اوج از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

افزایش دو برابری واگن متروی تهران
معاون شهردار تهران با اشاره به این که با حمایت دولت و اراده شهردار محترم تهران، ظرف سال جاری و سال آینده، ظرفیت  ناوگان ریلی پایتخت دو برابر می‌شود و با صد در صد افزایش، 1200 دستگاه واگن جدید مترو به واگن های متروی تهران اضافه می شود، افزود: امروز با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که متروی پایتخت به درجه بالایی از خودکفایی رسیده است.

 تشکری هاشمی با بیان این که اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که امسال را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» تعیین فرموده اند، با نصب پلاکارد و پارچه نوشته عملی نمی‌شود، تصریح کرد: تحقق منویات معظم له با مدیریت جهادی از نوع اقداماتی که در چند سال اخیر با هدایت مستقیم شهردار محترم تهران در زمینه خودکفایی متروی پایتخت شاهد آن بودیم، اجرایی و عملیاتی می شود.

وی در پایان با تأکید بر این که از 17 هزار و 800 میلیارد تومان بودجه امسال شهرداری تهران، حوزه حمل و نقل و ترافیک بیشترین سهم را دارد، چنانچه سهم مأموریت حمل و نقل شهری 6 هزار و 800 میلیارد تومان است، تاکید کرد: این در حالی است که از این میزان، 4 هزار و 500 میلیارد تومان مستقیماً به موضوع حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده است.   
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    آقا خط ۷ را که فاز دوم انرا تا کن طراحی کردید یه پانصد متر ان طرف تر برید و اول ورودی آزادراه تهران شمال را هم اضافه کنید، درآینده همین مترو میتونه ترافیک آزادراه تهران شمال را کم کند البته خط ۶ خودش در کن ایستگاه دارد در انتهای بزرگراه آبشناسان. متروی ولیعصر هم لازم است ولی بخاطر درختان و قنوات متعدد انگار شورای شهر مخالفت کرده است و تبدیل بی ارتی به LRT پیشنهاد شده است. ولی جدا از این مسئله خیابان ولیعصر زمانی با درختان سربه فلک کشیده اش بسیار زیبا بود و میتوانست به خیابان شانزلیزه تهران تبدیل شود و طرحLRT هم جاذبه گردشگری آن، اما ساخت مترو هم در کنار آن میتواند تردد کارمندان ادارات و ارگان ها و وزارتخانه ها را تسهیل کند و ترافیک حل شود. حالا فکر نکنم شهرداری حاضر باشد هم مترو بزند و هم در سطحLRT و یکی از این طرح ها موافقت خواهد شد. سرمایه گذار بخش خصوصی هم بیاید مطمئنا طرح LRT از مسافران مترو میکاهد و توجیه اقتصادی آنرا پایین می آورد چون بشخصه خود ایستگاههای مترو، پله های آن، پایین رفتن از آن سخت است و ملال آور، مزیت مترو در اینجا نبودن چهارراه های متعدد خیابان است که نسبت به LRTسریعتر است ولی قبول کنیم از نظر زیبایی و گردشگری سفر با LRT در ولیعصر برای مردم جذاب تر هست، کارشناسان باید نظر بدهند کدام با موقعیت خیابان ولیعصر سازگارتر است