◄ قطار حومهای میانه زنجان و میانه تبریز؛ نیازی که فراموش شده است
پاییز امسال بود که معاون مسافری راهآهن از افزایش ظرفیت همه قطارهای حومهای استان تهران با توجه به افزایش تقاضا خبر داد و گفت: در راستای ارائه خدمات به مسافران قطارهای حومهای در زمانهای پیک سفر فواصل بین اعزام قطارها به ۲۰ دقیقه کاهش یابد و در زمانهای غیرپیک این رقم یک ساعت باشد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ میرحسن موسوی در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره توسعه قطارهای حومه اظهار داشت: از سیاستگذاریهای مهم دولت توجه جدی و افزایش تعداد سیر قطارهای حومهای شهرهای بزرگ است.
وی ادامه داد: در حال مطالعه هستیم تا تقاضای سفر در شهرهای بزرگ نظیر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد و ... را بررسی کنیم و بر مبنای افزایش تقاضا میزان قطارهای حومهای افزایش یابد.
موسوی به افزایش قطارهای حومهای در استان تهران اشاره کرد و گفت: در مسیرهای تهران ـ اسلامشهر ـ رباطکریم ـ پرند، تهران ـ قرچک ـ ورامین ـ پیشوا و تهران ـ قدس ـ کرج ـ هشتگرد سیر قطارهای حومهای تقریباً دو برابر شده است.
موسوی یادآور شد: در راستای تسهیل دسترسی مسافران به ساعت حرکت قطارها، فهرست ساعات حرکت این قطارها در سایت راهآهن مشخص شده است.
وی همچنین از توسعه قطارهای حومهای در دیگر استانهای کشور خبر داد و گفت: بهعنوان مثال در مسیر تبریز ـ دانشگاه شهید مدنی ۲ ریلباس فعال است و در یک سرویس ۸۴۰ نفر و روزانه ۲ هزار مسافر جابجا میشوند.
موسوی ادامه داد: در خوزستان قطار حومهای اهواز ـ اندیمشک، اهواز ـ بندر امام (ره) و اهواز ـ خرمشهر فعال است که برای افزایش این قطارها در حال بررسی هستیم.
معاون مسافری راهآهن همچنین از توسعه قطارهای حومهای در شهرهای جدید گفت و افزود: طی هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی مقرر شد شرکت عمران شهرهای جدید خطوط ریلی را از محل اعتبارات خود بسازد و راهآهن بهرهبردار باشد، بهعنوان مثال در مسیر مشهد ـ گلبهار این موضوع انجام شده است و در اصفهان، شهرهای جدید بهارستان، فولادشهر و مجلسی با تکمیل خطوط قطارهای حومهای توسط شرکت عمران شهرهای جدید، قطارهای حومهای توسط راهآهن ایجاد میشود...
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود آورده است: شهرستان میانه بهعلت داشتن جادههای خطرناک دوطرفه و مملو از کامیون، نیاز مبرم به قطار حومهای میانه زنجان و میانه تبریز دارد لطفا مسئولان به شعار شهرهای ریل پایه عمل کنند.
این کاربر افزوده است: همین جاده میانه به سرچم تا کنون تعداد زیادی کشته داده است حال با ایجاد قطار حومهای مطمئنا مردم امنیت سفر و آسایش با ریل تجربه خواهند کرد.
وی تاکید کرده است: اگر راهآهن میانه تبریز هم افتتاح میشد مطمئنا مردم از دست جاده بسیار خطرناک قره چمن راحت میشدند.
این کاربر با بیان این که باید ریل اولویت اول دولت برای کاهش تصادفات، آلودگی هوا، صرفه جویی سوخت، کاهش ترافیک با انتقال بار کامیونها به ریل شود، افزوده است: هم اکنون فولاد میانه و گیربکسسازی میانه و معادن گچ و پرلیت در کنار خطوطآهن با فاصله 500 متری هستند، همچنین ترکمنچای میانه به ریل متصل بوده و دارای سردخانههای بزرگ است که کامیونهای زیادی در آن تردد دارند اما یک ایستگاه باری راهاندازی نمیشود تا بهجای تردد کامیونهای زیاد این صنایع سنگین با قطار صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرده است: با این کار هم جادهها امن میشوند و هم مردم کمتر در تصادف با کامیون کشته میشوند.
این کاربر در ادامه پیام خود عنوان کرده است: در این مسیر هم ریل و هم صنایع هستند اما متاسفانه بی استفاده مانده و خسارت سنگین جانی و مالی به شهرستان میانه تحمیل شده است.
وی با طرح این پرسش که چرا از ظرفیتهای موجود استفاده نمیشود، افزوده است: حالکه بودجه اتمام بزرگراه سرچم میانه فراهم نیست، میتوان از همین خط ریلی استفاده کرد و آسایش را به مردم بازگرداند.
این کاربر تاکید کرده است: به هر حال جادههای تنگ شهرستان میانه که درهای هستند تحمل این مقدار کامیون را ندارد و سالانه کشتههای زیادی میدهد و مردم میانه شاهد کاروانهای کیلومتری خودرو هستند درحالیکه از ریل استفاده نمیشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.