| کد خبر: 124743 |

اجرای منشور حقوق مسافر در پایانه‌های مسافری خراسان جنوبی

تین‌نیوز| مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه تامین ایمنی راه‌های این استان در ایام نوروز ۹۶ تمرکز بر مدیریت سرعت در راه‌ها و تاکید بر حقوق مسافر و مشتری‌مداری و فعالیت راهنمای مسافر در پایانه‌های مسافربری خواهد بود از اجرای منشور حقوق مسافر در پایانه‌های مسافری استان در ایام نوروز خبر داد.
 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: این اداره کل در طرح نوروز ۱۳۹۶، سه هدف اصلی را با تعامل با سایر سازمان‌های مسئول پیگیری می‌کند که شامل افزایش ایمنی راه و حمل و نقل‌، توسعه خدمات به‌صورت یکپارچه در پهنه استان و نهایتا تقویت مشتری‌مداری و بهبود کیفیت خدمات است.

شهامت افزود: در این راستا در حوزه ایمنی راه و حمل و نقل جلسه هماهنگی کمیته اجرایی ایمنی سوانح رانندگی و تصادفات استان به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شده و در کنار آن جلسه هماهنگی ویژه بین فرماندهی و رؤسای پاسگاه‌های پلیس راه استان و رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان برگزار و در سطح اجرایی به جهت هم‌افزایی و استفاده بهینه از امکانات موجود تصمیمات مهمی اتخاذ شد. کمیته حمل و نقل ستاد خدمات سفر استان نیز در یکپارچه‌ سازی و هم‌افزایی امکانات در شیوه‌های مختلف حمل و نقل درون و برون شهری (فرودگاه –راه‌آهن و پایانه‌های جاده‌ای) تشکیل جلسه داده و مصوبات مهمی در این راستا گذرانده است. در موضوع مشتری مداری و حقوق شهروندی و کیفیت خدمات، ضمن برگزاری اولین دوره مشتری‌مداری در استان که با حضور تمام مدیران عامل شرکت‌های مسافربری سطح استان برگزار شد، منشور حقوق مسافر در پایانه‌های مسافری استان اطلاع‌رسانی و ساز و کار ویژه جهت نظر‌سنجی مبتنی بر فناوری اطلاعات در استان اجرایی خواهد شد.

فعال‌سازی ۷۹ دوربین کنترل سرعت
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به فعال‌سازی ۷۹ دوربین کنترل سرعت در آستانه نوروز عنوان کرد: با توجه به مصوبات جلسه کمیته اجرایی ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان و جلسه هم‌اندیشی رؤسای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و فرماندهان پلیس راه‌ها، اقدامات مهمی در راه‌های استان عملیاتی خواهد شد. در این راستا می‌توان به تقویت گشت‌های محسوس و نامحسوس راهداری و پلیس راه استان در طول محورهای شریانی (به طول ۲۰۲۸ کیلومتر) که عمده ترافیک استان را شامل می‌شود، تقویت مدیریت سرعت در راه‌های استان با فعال‌سازی ۳۴ دوربین کنترل سرعت ثابت و حداقل ۴۵ دستگاه دوربین کنترل سرعت دستی، ایجاد پارکینگ ویژه و نوروزگاه در طول راه‌های کویری استان و ایجاد توقفگاه دارای روشنایی  و امکانات اولیه در حداقل سه نقطه در قلب راه‌های کویری جهت استراحت رانندگان و مسافرین جهت پر کردن خلاء کمبود مجتمع‌ها و استراحتگاه‌های میان‌راهی، تقویت تیم‌های امداد خودرو وخدمات خودرویی، تقویت گشت‌های راهداری، تمرکز بر امکانات در طول راه‌ها به‌ویژه پایش شرایط  بهداشت وخدمات ۲۶ مجتمع خدمات رفاهی و نمازخانه‌های بین راهی در استان در قالب تیم مشترک متشکل از سازمان‌های مسئول در این حوزه و انجام اقدامات زودبازده نظیر آشکارسازی ۲۶ نقطه پر تصادف استانی، رفع نواقص خط‌کشی و تابلو و علایم اخطاری و اطلاعاتی در راه‌های استان، آماده باش پرسنل و ماشین‌آلات جهت مداخلات ضروری در صورت بروز بحران  سیل و ... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در طرح نوروزی راهداری در سال جدید نسبت به سال‌های قبل در هفت موضوع اقدامات متفاوتی تدارک دیده شده که با همکاری بخش خصوصی در حمل و نقل و سازمان‌های مرتبط برنامه‌ریزی برای اجرای آن صورت گرفته است، توضیح داد: دراین راستا می‌توان به عدم افزایش نرخ خدمات حمل و نقل مسافر در نوروز ۱۳۹۶ به رغم افزایش سفرهای یکسر خالی اشاره کرد که با همکاری انجمن‌های صنفی بخش حمل و نقل مسافر اجرایی می‌شود. دیگری تمرکز بر امکانات و تسهیلات در طول راه‌هاست که به دلیل طولانی بودن راه‌های کویری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای خراسان جنوبی است. تفاوت دیگر اخذ بازخورد با اجرای نظرسنجی مبتنی بر روش‌های نوین و با به‌کارگیری فناوری اطلاعات است که در همین راستا سامانه استانی ۳۰۰۰۵۶۱۴۱ به صورت استانی و ۱۴۱ به صورت ملی در مرکز مدیریت راه‌ها فعال خواهد بود. همچنین امسال تمرکز بر مدیریت سرعت در راه‌ها و تاکید بر حقوق مسافر و مشتری‌مداری و فعالیت راهنمای مسافر در پایانه‌های مسافربری خواهد بود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه در نوروز۹۶ یکپارچگی خدمات بخش حمل و نقل درون و برون شهری و همچنین شیوه‌های مختلف حمل و نقل و بخش‌هایی مانند امداد خودرویی و معاینه فنی مورد تاکید است، عنوان کرد: در نوروز ۹۶ تمرکز بر اطلاع‌رسانی با رعایت جامعیت است که با کمک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان دبیر ستاد خدمات سفر استان اپلیکیشن ویژه‌ای در بخش‌های مختلف برای استان تهیه می‌شود.

فعالیت ۳۰ شرکت مسافربری در خراسان جنوبی
وی همچنین گفت: ۱۷۰۰ نفر راننده با ۶۲۰ دستگاه انواع سواری کرایه، مینی‌بوس و اتوبوس در حمل و نقل مسافر استان در قالب ۳۰ شرکت مسافربری در استان فعال هستند. به لحاظ تعداد مسافر ثبت شده در صورت وضعیت مسافری برای اتوبوس ۲۳ نفر، مینی‌بوس ۱۱ نفر و سواری کرایه چهارنفر ثبت شده که با توجه به مسافرین بین راهی عدد واقعی اندکی بیشتر خواهد بود. ضمناً متوسط تعداد مسافر در اتوبوس از متوسط کشوری ۲۱ نفر بالاتر است که نشان از پتانسیل مناسب استان در این زمینه دارد.

شهامت با بیان اینکه ۲۸ گشت‌ فعال مستمر در حوزه راهداری استان در ایام نوروز به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند، افزود: این گشت‌ها در قالب ۱۳ اداره شهرستانی و ستاد مرکزی و ۲۱ راهدارخانه به انجام وظیفه خواهند پرداخت و در مجموع ۳۵۰ نفر از همکاران این اداره کل در ایام طرح نوروزی ۱۳۹۶ به صورت مستقیم بر اساس شیفت‌های مشخص شده در هر شبانه روز در ایام اجرای طرح فعال خواهند بود و به وظایف خدماتی و نظارتی خود خواهند پرداخت.

اطلاع رسانی ظرفیت‌های گردشگری استان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از فعالیت این اداره کل برای اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های گردشگری استان خبر داد و گفت: تهیه اپلیکیشن جامع، چاپ بروشور معرفی جاذبه‌های هر شهرستان به لحاظ تاریخی‌، طبیعت گردی و کویرنوردی و ... ، مشارکت در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در استان و معرفی این اماکن در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی استان از جمله تمهیدات در این حوزه است.

وی همچنین عنوان کرد: پس از انتقال راهداری به حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها، به‌دلیل اشتراک مهم‌ترین ماموریت راهداری و حمل و نقل با پلیس راه‌ها در حوزه ایمنی و همچنین مدیریت راه‌ها و ترافیک، سطح همکاری‌ها به نحو کم سابقه‌ای ارتقا یافته است. در این راستا می‌توان به برگزاری جلسه هماهنگی ویژه در قالب هم‌اندیشی در ارتقای ایمنی راه و حمل و نقل با پلیس راه استان، تعامل در تهیه و اجرای طرح عملیاتی ایمنی راه و حمل و نقل در هر شهرستان اشاره کرد.

شهامت همچنین تاکید کرد: طی سالیان گذشته به دلیل شرایط خاص حمل و نقل هوایی و محدودیت‌های زیاد حمل و نقل ریلی، حمل و نقل جاده‌ای از داشتن رقیب جدی و الگوی مناسب در داخل کشور محروم بوده است. اکنون با رفع تدریجی موانع و نوید شکوفایی شیوه‌های مختلف حمل و نقل، تحول در حمل و نقل عمومی جاده‌ای در راستای مشتری‌مداری و تحقق حقوق شهروندی در حمل و نقل یعنی حق ایمنی، حق انتخاب، حق دسترسی داشتن به اطلاعات درست و نهایتا رفاه و رضایت، ضرورت تحول در حمل و نقل عمومی بیش از هر زمان دیگری مشهود و مطالبه به حق مردم است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود:  از سویی ادغام راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها فرصتی جهت خدمت جامع و فراگیر در حوزه‌های مختلف مرتبط با سفر و گردشگری فراهم آورده که امکان یکپارچگی و کیفی سازی خدمات را با تقویت برندها در حوزه خدمات سفر بین‌راهی و شرکت‌های مسافربری فراهم کرده و سهم ما ازایمنی، رفاه و رضایت شهروندان در گرو اقدام در این راستا خواهد بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.